Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
1. Börja att läsa på http://www.silentpcreview.com/article672-page1.html en fantastisk beskrivning. Fast personligen rekommenderar jag Themrmalright HR-01+fläkttunnel i stället för hans CPU-kylning eftersom det är lättare att slippa specialtillverka. Men hans lösning håller bättre för överklockning.

Det mest fantastiska är hans specialbyggda kylning av moderkortskomponenter och grafikkort.

Många gånger kan du stänga av toppfläkten, men det beror förstås på hur mycket annat du har i.

Det finns inte jättemycket att vinna på att byta fläktar om du redan kör på low, men om du gör det så är Nexus eller Actua nog de bästa valen beroende på vilket lufttryck du behöver.

Om du har bara en hårddisk och en nätdel som blåser hyfsat kan du klara dig utan nedre fläkt.

Svårt att säga så mycket mer utan att veta hur mycket diskar, grafikkort och CPU du har. Men SPCR-artkeln borde ta dig en bra bit på vägen.

Även spcr's forum är fulla med bra tips.

2. Bekymra dig inte, i praktiken påverkar det inte luftflödet.

/ Peter

Ser ut att vara en intressant artikel, ska läsa den noggrant senare..

I min signatur så ser du vilka komponenter som sitter i min burk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pe_Er_79
Ser ut att vara en intressant artikel, ska läsa den noggrant senare..

I min signatur så ser du vilka komponenter som sitter i min burk.

> PSU: Corsair HX 620W.
Helt klart overkill jämfört med vad du har i burken, men den är ju tyst. Du kan få ännu lite tystare i din P18x med en nätdel där luften strömmar rakt genom nätagget (typ en Antec NeoHE430) i stället för i 90-graders böjar, trots att nätagget i sig inte är lika tyst i en "vanlig" låda.

Det gör också att nätagget skulle suga in mer luft från hårddiskarean och mindre från baksidan, vilket gör a) att inluften blir svalare (bakom datorn blir det ofta varmt), och b) att HD:n får bättre kylning och du kan kanske skippa undre fläkten. Fast kanske inte med din Raptor hårddisk, den bli väl extremvarm antar jag?

> MB: Asus P5B Premium Vista. CPU: Intel Q6600.
> CPU COOLER: Thermalright Ultra-120 eXtreme,
Fundera på en fläkttunnel mellan kylfläns och bakre chassifläkt. En Thermalright fläkttunnel (den orange:a, 59 kr på webhallen.com) borde passa "tillräckligt" bra, även om den är gjord för HR-01. Fördelen med detta är:
a) varmluften från CPU:n åker rakt ut ur datorlådan i stället för att vispa runt inuti den
b) du kan ta bort fläkten bak på lådan (alternativt CPU-fläkten).

Det kommer att bli ännu lite tystare om du byter din Ultra-120 mot en HR-01, eftersom luftflödet är mindre restriktivt genom en HR-01. Kylningen blir lite sämre då, men det spelar ingen roll om du inte överklockar. Men knappast värt att lägga pengarna på att byta ut den, om du inte kan använda din Ultra-120 till nåt annat.

> 120mm Adda Fan.
Byt ut din Adda mot en Nexus och låt temperaturstyra den från moderkortet så blir det nog lite tystare, samtidigt som du inte riskerar att koka upp processorn om det blir för hett.

> GPU: Asus Extreme GeForce 8800GTS 640MB.
Är ingen expert på olika grafikkort, men den är aktivt kyld, eller hur? Och superlång, så att man inte kan montera kylfläkt bakpå hårddiskvaggorna i övre kammaren?

> HD1: W.D Raptor 150Gb. HD2: W.D Caviar 500Gb.
Om du verkligen vill göra en supermoddning, fundera på detta:

1. Montera hårddiskarna i övre kammaren.
2. Montera en fläkt framför hårddiskarna, det är förberett för det.
3. Ta av fläktkåpan från grafikkortet. Montera en stor passiv kylfläns på GPU:n. Jag är ingen expert på dessa, men jag har sett att Thermalright HR-05 verkar ha testats bäst.
4. Ta bort plåtarna från kortplatserna runt grafikkortet.
5. Bygg en fläktkanal som leder luften från hårddiskarna över grafikkortet och ut genom hålen i bakkant på lådan.

Nu har du inga hårddiskar i underdelen av lådan och kan ta bort den fläkten. Och om du är rik kan du byta nätdelen mot en Phantom fläktlös.

Och eftersom all varmluft från grafikkortet går raka vägen ut och inte blåser över moderkortskomponenterna så kan du mycket väl klara dig utan toppfläkten, håll ögonen på Northbridgetemperaturen bara. Själv har jag en låda med ett G33 moderkort (integrerad grafik) som sprider ännu mer värme över moderkortet än t.ex. en P35 eller i965, och jag får "bara" 47 grader på Northbridge med den lösningen.

Om du inte får tillräcklig kylning av grafikkortet så är luften från hårddiskarna för varm. Det *borde* den inte vara eftersom grafikkortet kan bli kokhett utan att gå sönder, men om du skall överklocka så... I så fall får du gå tillbaks till att ha hårddiskar där nere igen.

Med ovanstående lösning så kommer luft in i lådans huvudkammare genom "läckluft" från springor o dyl (pga av att CPU-fläkten skapar ett visst undertryck) och damm kommer att dras in, samtidigt som CPU-fläkten får jobba lite hårdare än optimalt för att skapa undertrycket. Det är därför kanske att föredra att sätta en Noctua i toppfläktens position och låta den blåsa in luft. Eller till och med att bygga plastkanaler som i artikeln och låta inluften svepa där den gör mest nytta. Men då blir luftmotståndet större och du bör ta en Nexus i stället för Noctua.

Oavsett, glöm inte fläktfilter i topplatsen så fort du inte har en sugande fläkt där.

Hoppas det där kan hjälpa? Det viktigaste är att fokusera på det ljudet som du upplever är det största problemet (min gissning är grafikkort), och ta bort det).

/ Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
> PSU: Corsair HX 620W.
Helt klart overkill jämfört med vad du har i burken, men den är ju tyst. Du kan få ännu lite tystare i din P18x med en nätdel där luften strömmar rakt genom nätagget (typ en Antec NeoHE430) i stället för i 90-graders böjar, trots att nätagget i sig inte är lika tyst i en "vanlig" låda.

Kan hålla med. NeoHE430 eller 500 vore ju inte dumt ur den synvinkeln.. Synd att de tidiga revisionerna haft så mycket strul så man knappt vågar köpa dem! (se tex trådar på silentpcreview mm)

...

Tycker du sa mycket vettigt, så hoppas du inte tar illa vid när jag tar upp de grejer där jag kanske inte håller med fullt ut

Citat:

Om du verkligen vill göra en supermoddning, fundera på detta:

Jag är lite tveksam till att din idé ger tillräckligt mer kylning till en passiv 8800gts... Jag tror hårddiskarna ev kommer blocka lite väl mycket luftflöde (plus lägga till lite värme men tror det är ett mindre problem) för att det ska vara vettigt.
Skulle jag prova mig på en lösning med passivt grafikkort hade jag nogt tömt övre racket på hårddiskar och monterat en fläkt i bakkant av HD-racket istället och sen ev byggt den luftkanal som du är ute efter. (jag tror fläkt i bakkant kan få plats med 8800gts, men
troligen inte på gtx eller ultra)

Jag tror inte riktigt på ett helt fläktlös undre kammare heller. (dvs fläktlöst agg, ingen fläkt och inget hd-rack) Jag misstänker att det då går lite väl varmt när det inte har nån enda gnutta ventilation där! Har man endast nån enstaka relativt sval hårddisk i nedre kammaren (eller ingen hd alls), så håller jag med om att testa ett "raktigenom" agg och köra utan mittfläkten i botten, men då lär man få tejpa igen de extra ventilationshålen bak runt om nätagget för att ventilationen skall funka som tänkt... Möjligen att frontintaget är för restriktivt för att det skall funka bra dock.

Citat:

Montera en stor passiv kylfläns på GPU:n. Jag är ingen expert på dessa, men jag har sett att Thermalright HR-05 verkar ha testats bäst.

Gissar du menar HR-03, eller rättare sagt HR-03plus.
HR-05 är chipsetfläkt

Citat:

Oavsett, glöm inte fläktfilter i topplatsen så fort du inte har en sugande fläkt där.

Varför kan han glömma fläktfiltret om han har en sugande fläkt? Filtret är väl minst lika viktigt om det sitter en sugande fläkt där?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
>> PSU: Corsair HX 620W.

Citat:

Helt klart overkill jämfört med vad du har i burken, men den är ju tyst. Du kan få ännu lite tystare i din P18x med en nätdel där luften strömmar rakt genom nätagget (typ en Antec NeoHE430) i stället för i 90-graders böjar, trots att nätagget i sig inte är lika tyst i en "vanlig" låda.

Kan hålla med. NeoHE430 eller 500 vore ju inte dumt ur den synvinkeln.. Synd att de tidiga revisionerna haft så mycket strul så man knappt vågar köpa dem! (se tex trådar på silentpcreview mm)

silentpcreview verkar också ha rett ut att det inte är några problem med dem längre. I alla fall fungerar mitt HE430 bra sedan några veckor tillbaks.

Citat:

Tycker du sa mycket vettigt, så hoppas du inte tar illa vid när jag tar upp de grejer där jag kanske inte håller med fullt ut

Självklart inte, alltid kul med diskussion!

Citat:
Citat:

Om du verkligen vill göra en supermoddning, fundera på detta

Jag är lite tveksam till att din idé ger tillräckligt mer kylning till en passiv 8800gts... Jag tror hårddiskarna ev kommer blocka lite väl mycket luftflöde (plus lägga till lite värme men tror det är ett mindre problem) för att det ska vara vettigt.
Skulle jag prova mig på en lösning med passivt grafikkort hade jag nogt tömt övre racket på hårddiskar och monterat en fläkt i bakkant av HD-racket istället och sen ev byggt den luftkanal som du är ute efter. (jag tror fläkt i bakkant kan få plats med 8800gts, men
troligen inte på gtx eller ultra)

Tja, det är väl det jag sade - om tempen på GPU:n blir för hög, flytta ned hårddiskarna till nedre kammaren. Men om man gör det, och har plats för grafikkortets skull så håller jag med - placera fläkten i bakkant på hårddiskracket.

Citat:

Jag tror inte riktigt på ett helt fläktlös undre kammare heller. (dvs fläktlöst agg, ingen fläkt och inget hd-rack) Jag misstänker att det då går lite väl varmt när det inte har nån enda gnutta ventilation där!

Jag skulle kanske varit tydligare: jag menade ett Phantom 500 nätagg, som faktiskt har en fläkt som kickar in om det behövs. Men det är mycket möjligt att du har rätt: Chris har en undervoltad Nexus i artikeln jag länkade till, och menar att den är tystare än Phantomens egen fläkt när den kickar in. Men hans rigg drar mer ström än den vi pratar om här också, så det är möjligt att fläkten aldrig skulle kicka in? Jag skulle prova i alla fall, och om den är irriterande, stoppa då in en fläkt i undre kammaren.

Citat:

Har man endast nån enstaka relativt sval hårddisk i nedre kammaren (eller ingen hd alls), så håller jag med om att testa ett "raktigenom" agg och köra utan mittfläkten i botten, men då lär man få tejpa igen de extra ventilationshålen bak runt om nätagget för att ventilationen skall funka som tänkt... Möjligen att frontintaget är för restriktivt för att det skall funka bra dock.

Jag skulle inte vara orolig - de flesta chassin sopar ju ingen luft alls över hårddisken och det går bra ändå, så med t.ex. en Samsung skulle det med största säkerhet gå bra. MEN den här killen har ju en Raptor, och den lär kräva en fläkt var den än sitter.

Citat:
Citat:

Montera en stor passiv kylfläns på GPU:n. Jag är ingen expert på dessa, men jag har sett att Thermalright HR-05 verkar ha testats bäst.

Gissar du menar HR-03, eller rättare sagt HR-03plus.
HR-05 är chipsetfläkt

Du menar förstås en chipsetkylare.

Men självklart har du rätt - tur att jag skrev att jag inte var nån expert!

Citat:
Citat:

Oavsett, glöm inte fläktfilter i topplatsen så fort du inte har en sugande fläkt där.

Varför kan han glömma fläktfiltret om han har en sugande fläkt? Filtret är väl minst lika viktigt om det sitter en sugande fläkt där?

En sugande fläkt suger ju ut luften ur lådan, då behöver man inget filter (om man inte vill ha dammfritt i rummet förstås ). Filtret behövs endast på fläktar som blåser in i lådan.

Men det där förstår du också, så det måste varit jag som var otydlig i vad jag skrev.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
silentpcreview verkar också ha rett ut att det inte är några problem med dem längre. I alla fall fungerar mitt HE430 bra sedan några veckor tillbaks.

Jo så länge man kan garantera att man får den senaste versionen så.. (rev a4 va eller vad den hette?) ... och att de verkligen fått till den!

Jag såg antec earthwatts annars om man inte bryr sig om modulära (eller sleevade) kablar. En nackdel med den är om jag läser SPCR:s recension rätt att den har en tum kortare aux 12V vilket kanske gör det svårare att routa bakom moderkortet..
Värt att tänka på på både både EW och HE är att endast 500W versionen och uppåt har både 4+8 pins aux 12V (de mindre har endast 4 pin) och två PCI-E kontakter.

Citat:

Tja, det är väl det jag sade - om tempen på GPU:n blir för hög, flytta ned hårddiskarna till nedre kammaren. Men om man gör det, och har plats för grafikkortets skull så håller jag med - placera fläkten i bakkant på hårddiskracket.

Så vi säger ju inte emot varandra egentligen Jag ville nog mest bara flagga för att jag tror tempen blir för hög!

Citat:

Jag skulle kanske varit tydligare: jag menade ett Phantom 500 nätagg, som faktiskt har en fläkt som kickar in om det behövs. Men det är mycket möjligt att du har rätt: Chris har en undervoltad Nexus i artikeln jag länkade till, och menar att den är tystare än Phantomens egen fläkt när den kickar in.

Hehe jo du skrev ju fläktlös, men jag mindes att phantomen har en nödfläkt. Håller med om chris resonemang dock, och jag har nog hellre en toktyst fläkt som går konstant, än en som hoppar igång när den känner för det.

Citat:

Du menar förstås en chipsetkylare.

*doh* jepp förstås! Tankevurpa sorry.

Citat:

En sugande fläkt suger ju ut luften ur lådan, då behöver man inget filter (om man inte vill ha dammfritt i rummet förstås ). Filtret behövs endast på fläktar som blåser in i lådan.

Men det där förstår du också, så det måste varit jag som var otydlig i vad jag skrev.

Ah, det är underbart med dessa olika sätt man definierar saker.
Jag definierar nog alla fläktar som leder in luft i en låda som sugande och alla som leder ut den som blåsande, varav min förvirring.
Då är vi överens, med ett tillägg: takfläktplatsen på en P180 skulle ju ha nytta av ett filter i vilket fall, för att hindra att damm faller ner i lådan.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jo så länge man kan garantera att man får den senaste versionen så.. (rev a4 va eller vad den hette?) ... och att de verkligen fått till den!

Jag såg antec earthwatts annars om man inte bryr sig om modulära (eller sleevade) kablar. En nackdel med den är om jag läser SPCR:s recension rätt att den har en tum kortare aux 12V vilket kanske gör det svårare att routa bakom moderkortet..

Gör knappast någonting, NeoHE har en mer än tillräcklig P4 12V, och en tum kortare är knappast nåt problem. Men det beror ju på moderkortet också förstås.

Citat:

Ah, det är underbart med dessa olika sätt man definierar saker.
Jag definierar nog alla fläktar som leder in luft i en låda som sugande och alla som leder ut den som blåsande, varav min förvirring.
Då är vi överens, med ett tillägg: takfläktplatsen på en P180 skulle ju ha nytta av ett filter i vilket fall, för att hindra att damm faller ner i lådan.

Och jag som tänker på dem som att de suger ut och blåser in! Finns det nån standard för det där tro?
Takfläkten behöver ju inget filter om man har en fläkt där som suger. Ut.
Om man har en som blåser in så behövs det förstås.
Och om man inte har nån fläkt alls så är det väl lika bra att sätta igen hålet. Med en pappkartong eller nåt om man inte orkar nåt bättre.

/ Peter

Permalänk

Fan det låter ju inget om datorn... istället för att sätta för går det ju att köra på lägsta...

Permalänk

är antec neo powe Neo HE 550 EC även den designad att den drar luften rakt ut ur lådan istället för i 90grader? och är den att föredra framför en Corsair powersupply 520w?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 16gb Ballistix 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 3060 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280

Permalänk
Medlem

Jepp Skepparkrantz, alla NeoHE är rakt-genom agg! (dock ej Neopower 650)

Ett NeoHE borde kunna ge ett bättre luftflöde genom agget och genom hela bottenkammaren om man är sugen på att testa köra utan mittenfläkten där. Kommer man ändå köra en fläkt i botten så tror jag skillnaden är väldigt liten. (fläkten i agget får kanske jobba lite hårdare för att få i sig luft med ett 90graders-agg)

Annars är det svårt att säga vilket som är bäst. Båda verkar ungefär likvärdiga ur prestandasynpunkt och båda är i grunden gjorda av samma företag (Seasonic) , plus att båda är modulära osv.
En faktor är som sagt att det helt klart historiskt rapporterats mer barnsjukdomar på NeoHE...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har sett en variant där någon har spänt fast en 80mm-fläkt framför den nedre HD-buren. Ngn som vet om får plats en 92mm:are?
Jag provade igår med att försöka bända in en 120mm-fläkt men det gick ju inte så bra.
Just nu orkar jag inte öppna och titta så jag tänkte bara lite snabbt höra mig för...

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fogy
Jag har sett en variant där någon har spänt fast en 80mm-fläkt framför den nedre HD-buren. Ngn som vet om får plats en 92mm:are?
Jag provade igår med att försöka bända in en 120mm-fläkt men det gick ju inte så bra.
Just nu orkar jag inte öppna och titta så jag tänkte bara lite snabbt höra mig för...

Hmm, varför? Jag har fullt med hårddiskar i den undre HD-"buren" och trots fläkten i mitten och omgivningstemperatur på närmare 30 grader så har jag inga temperaturproblem. Visst kan man antagligen köra fläkten lite långsammare om den satt i fronten, men den är säkert totalt sett tystare ändå på högre varv i mitten, eftersom ljudet dämpas mer så.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag frågar är att jag just nu har en Nexusfläkt på 12V där nere men ändå har en HD-temp på runt 34-35 grader. Skulle jag i framtiden stoppa in fler diskar så är jag rädd att det skulle bli lite för varmt bara.
Tricoolfläktarna på medium är inte att tänka på då dessa låter alldeles för mkt. En liten tyst extra fläkt framför buren tänkte jag skulle skjuta på lite extra luft och hjälpa Nexusfläkten lite grann.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fogy
Anledningen till att jag frågar är att jag just nu har en Nexusfläkt på 12V där nere men ändå har en HD-temp på runt 34-35 grader. Skulle jag i framtiden stoppa in fler diskar så är jag rädd att det skulle bli lite för varmt bara.
Tricoolfläktarna på medium är inte att tänka på då dessa låter alldeles för mkt. En liten tyst extra fläkt framför buren tänkte jag skulle skjuta på lite extra luft och hjälpa Nexusfläkten lite grann.

Till att börja med är 34-35 grader bra för en hårddisk, kallare behöver du inte. Sedan är det hyfsat med luft runt hårddiskarna så det kommer inte att bli mycket varmare med flera diskar när du har så mycket luftflöde som med den fläkten.

Jag har självt fullt med diskar i undre kammaren. Tyvärr ingen temperaturavläsnng genom RAID-kortet från Raidcore (nån som vet hur man gör det?), men om jag öppnar lådan och lägger fingret mot en av diskarna så känns den knappt ljummen, definitivt långt från för varm. Har också en Nexus med 12V i normalposition.

Permalänk
Medlem

Tack för det Peter!
Visst, det var inte så att jag tyckte att det var för varmt med 34-35 grader. Snarare att de ytterligare diskarna skulle hinda luftflödet markant, men det verkar ju som att det inte blir så mkt sämre. Bra att veta...

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk

räcker de fläktar som finns installerade? Som jag förstår så följer det med en i front, en i bak o en på top på P182?
Räcker dessa eller rekommenderas att köpa mer och isåfall vilka?

Har även en Zalman ZM-MFC1 fläkt kontroller, funkar det att styra de fläktar som följer med?

Mitt system kommer bli
E6750
GB DS4
8800GTS

Har även köpt en Scythe Mine till denna, hoppas att den kommer passa in i chassiet?

Hoppas på hjälp

MVH
micke

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiasko1983
räcker de fläktar som finns installerade? Som jag förstår så följer det med en i front, en i bak o en på top på P182?
Räcker dessa eller rekommenderas att köpa mer och isåfall vilka?

Har även en Zalman ZM-MFC1 fläkt kontroller, funkar det att styra de fläktar som följer med?

Mitt system kommer bli
E6750
GB DS4
8800GTS

Har även köpt en Scythe Mine till denna, hoppas att den kommer passa in i chassiet?

Hoppas på hjälp

MVH
micke

Ja, inga problem.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Fast hur är det med zalmans fläktkontroller: kör inte den mot trepinnarskontakter, och har inte P182:an 4 pinnars molex på fläktarna?
Jag kan ha fel, men tror du behöver adapterpluggar av något slag om du vill styra dem med fläktkontroller!
Å andra sidan kan man ju ställa dem i tre hastigheter redan, så det borde väl räcka till det mesta?

Antalet fläktar lär ju räcka, men tricoolfläktarna är väl inte direkt de tystaste. Funkar hyfsat tyst på low såvitt jag vet iallafall.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Snart kan jag vara med i klubben också, la beställning igår på ett P180B. Återkommer med bilder!

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Finns det någon fläktkontroller inbyggda i Antec P182B för att styra de 3 chassifläktarna om så är fallet hur många lägen finns att ändra mellan? Sen undrar jag om dessa fläktar låter mycket eller ska man satsa på at byta ut dem mot typ Nexus silent eller dyl.?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXtranj3rO
Finns det någon fläktkontroller inbyggda i Antec P182B för att styra de 3 chassifläktarna om så är fallet hur många lägen finns att ändra mellan? Sen undrar jag om dessa fläktar låter mycket eller ska man satsa på at byta ut dem mot typ Nexus silent eller dyl.?

Det finns 3 lägen. Low, medium och high. Jag har för mig att ljudnivån på dom är 25, 28 eller 34 dba beroende på vilket läge man har. Vill du veta exakt får du försöka hitta specifikationer på Antec TriCool 120mm.

Btw så är jag också snart med i klubben. Ett P180b på väg med posten.

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaret

Permalänk

Fick just hem mitt p182b, måste bara säga att jag är kär

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt 180B idag, helt underbart chassi kan jag lova. Ser ut att uppfylla alla mina krav ett bra tag framöver. Otroligt välbyggt och välplanerat måste jag säga. Väntar bara på lite komponenter att fylla denna skönhet med

Pics:
http://surl.se/picture/20079/117539.jpg
http://surl.se/picture/20079/117541.jpg

Jag=nöjd

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Satte in mitt moderkort i mitt nya P182 som kom tillbaka från RMA igår och jag kan inte fatta vad Antec tänket när de gjorde hakarna man sätter fast sidoplåtarna i av plast. Jag har redan haft sönder 3 st av dem =/ Och fler lär det bli så ofta som jag öppnar och stänger burken.

Bilder kommer sen.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hmmm, jag har hört flera som säger att de haft sönder de där platshakarna. Hur ni lyckas med det undrar jag bara.
Jag tar av och på min sidoplåt flera gånger per dag och så länge man tar det försiktigt så ser jag inte att man kan lyckas ha sönder dem.
Men visst, det hade kanske varit att föredra med ett lite hårdare material men samtidigt måste man ju ta det lite lugnt.

Finns det möjlighet att köpa nya sidor från Antec tro?

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Satte in mitt moderkort i mitt nya P182 som kom tillbaka från RMA igår och jag kan inte fatta vad Antec tänket när de gjorde hakarna man sätter fast sidoplåtarna i av plast. Jag har redan haft sönder 3 st av dem =/ Och fler lär det bli så ofta som jag öppnar och stänger burken.

Bilder kommer sen.

Har också haft sönder 2st hakar på sidoplåten som sitter bakom moderkortet.. blev tydligen för trångt med kablar efter att ha dragit kablarna bakom moderkortet så 2 hakar gick av när jag skulle stänga sidan.

Permalänk

Är det någon som har någon idé om hur man kan modda p182 lite ?

Visa signatur

“Since the dawn of time, human beings have felt the need to share - from food to art. Sharing is part of the human condition. A person who does not share is not only selfish, but bitter and alone"
Paulo Coelho

Permalänk

Är det någon mer som har/haft vita prickar på sidplåten på sitt p180b? De känns som stenskott när man drar nageln över de. Jag upptäckte det när jag redan installerat datorn i chassit och tog av skyddsplasten så det lär väll inte gå att reklamera. Det kanske låter som en skitsak men jag är rätt petig när det gäller repor, speciellt på nya saker.

Permalänk

Tänker troligen införskaffa ett p180 eller p182 det som jag funderar på är om mitt nätagg kommer att nå platserna, finns en liten varning på här på sista kommentaren -> nätagg

och om mitt moderkort kommer att passa -> moderkort

Vad kan manförvänta sig i ljudnivå, om man inte modar det något och kör med vanlig cpu fläkt och grafikkorts fläkt?

Räcker det med de 3 medföljande fläktarna eller behöver fler installeras om man har 2x dvd brännare och 2x hdd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fogy
Hmmm, jag har hört flera som säger att de haft sönder de där platshakarna. Hur ni lyckas med det undrar jag bara.
Jag tar av och på min sidoplåt flera gånger per dag och så länge man tar det försiktigt så ser jag inte att man kan lyckas ha sönder dem.
Men visst, det hade kanske varit att föredra med ett lite hårdare material men samtidigt måste man ju ta det lite lugnt.

Finns det möjlighet att köpa nya sidor från Antec tro?

Om du har mkt kablar där bak så måste man trycka på och då går hakarna lätt sönder. Hakarna skulle jag kunna knäppa av med lillfingret om jag så ville =/

Nej jag kollade senast igår och det fanns tyvärr bara till P180B. Om man inte är petig med färgen så lär de ju passa.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|