Tagan släpper nätaggregat på 1300 watt

Permalänk
Melding Plague

Tagan släpper nätaggregat på 1300 watt

Tillverkaren Tagan har nyligen släppt ett nytt nätaggregat för riktigt strömhungriga datorkonfigurationer. Modellen heter TG1300-U33 och har en maximal belastning på 1300 watt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Haha, denna nyhet kom fram när jag uppdaterade av misstag.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant och se hur mkt som krävs för att ha någon nytta av det där agget.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saffecool
Haha, denna nyhet kom fram när jag uppdaterade av misstag.

Same here!

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem

Hur ska detta sluta?

Visa signatur

Intel Q9450 - Thermalright ultra 120 extreme + 2 fläktar - 8Gb Mukshin Redline PC1000 - Gainward geforce 8800GTX - 2st 320Gb Samsung spinpoint + 2st 500Gb + Thermaltake Toughpower 850W - CM Stacker 830 - Gigabyte X48 DQ6 - Windows Vista X64
Primär skärm: Sony GDM FW900 24" @ 1920x1200 85Hz
Sekundär skärm: Dell 1905 FP 19" @ 1280x1024 60Hz

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olis II
Hur ska detta sluta?

Bensindrivna elverk för datorer?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Bensindrivna elverk för datorer?

Typ :P. Men varför inte göra agg med mer amp å mindre watt. Blir det inte svalare på det viset?

Permalänk
Medlem

Så snackar folk om att bilar förstör miljön...:P

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk

Lite sjukt att man gör sådant det är ju overrated för vilken konsumentdator som helst och dessutom så är 3000kr för ett nätagg 3 - 4ggr så mycket som ett bra nätagg kostar nu.

Permalänk
Medlem

Sjukt onödigt att tillverka såna nätagg, det kan ju inte vara någon vettig människa som köper dom.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Så snackar folk om att bilar förstör miljön...:P

Tänkte samma sak för ett par veckor sedan.
Vi ser ständigt att bilindustrin försöker hitta nya lösningar för att minska miljöutsläppen. Vi ser också hur politiker och andra pushar för att folk ska spara på energin, köpa lågenergilampor etc.

Tittar vi på datorbranchen är det inte ofta man ser någonting som släpps som är skonsamt för miljön. Processortillverkarna försöker ju få ner watten på processorerna men det är enbart för att det ska locka överklockare

Nätagg på 1300w? Sen när drog någonting i en vanlig persons dator 1300w?

2 ultra kort, 5 hårddiskar, 3 brännare, Moderkort, ljudkort, fysikkort, processor och 5 fläktar.. behöver fortfarande in 1300w

aja, skulle vara intressant om någon kunde förklara det för mig. Jag är ingen skogsmulle som är överdrivet insatt i miljöfrågor utan det är mer för att jag alltid undrat varför man behöver så j*vla mkt malle i nätagget

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk

Även en extrem överklockning genererar inte mer än ett par hundra watt i load så den som ska ha nytta av detta ska ha dels en massa raptordiskar i RAID, överklocka skiten ur sina minnen och cpu:n och detsamma ur sina två grafikkort SLI eller crossfire. Sedan ska denna person samtidigt titta på äkta högupplösd Blue-ayfilm, konvertera en annan blue-ray film i bakgrunden och spela Oblivion i högsta möjliga inställningar så länge man orkar. Jag tror fortfarande att det blir ström över.

Det är klart, om man utnyttjar alla 5,25platser och använder enheten på samma gång men varför i hela friden namn ska man göra det?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Mitt Enermax Galaxy DXX är på 1KW och redan det är för mycket men jag gillar ju att ha lite *utrymme för expansion*

Jag har faktiskt varit uppe i runt 700W men det är med min 30" HP skärm inräknat och den drar runt 90-95 W så runt 400W har jag att ta av men troligen senare i veckan kommer ett lass med WD7500AAKS som ska in i lådan

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Typ :P. Men varför inte göra agg med mer amp å mindre watt. Blir det inte svalare på det viset?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell
[b]Effekt betecknas med bokstaven W för Watt och är enkelt beskrivet en produkt av resistans och spänning enligt följande: Med en känd resistans och spänningen räknar vi ut vilken ström som genomflyter kretsen. Multiplicerar vi sedan spänningen med strömmen får vi effekten.

[/b]
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/ellara/

Permalänk

Shit med dessa överdrivna nätaggregat kommer samtliga som äger en PC få betala straffskatt för att vi ser till att det blir översvämmningar i England.

Say hello to the end of the world...

Snart sammlar man ihop namn till en namnlista där vi protesterar mot elförbrukningen i datorkomponenter. Och hur vi uppmanas att slösa på energi.

BTW
Snacka om att jag fick en nostalgitripp från fysiklektionerna i gymnasiet när jag såg Ohms lag på Kjell CO's sajt

U = I x R is teh pwn

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

HaHa 1300w fattar inte hur datorn ska vara konstruerad för att behöva nått sånt, kanske om man vill bygga en dator i ett frysskåp och agget ska driva frysen också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Haha!
Kan man ha till ett kluster!
4st monstermaskiner ihopbyggda.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Med tanke på att datorer drar mer och mer ström hela tiden så passar det här nätagget dom som vill köpa nytt nätagg som håller många år frammåt.
Dock bör man ju tänka på att det säkert tillkommer massa nya konstiga kontakter och skit som gör att man ändå kommer behöva kirra nytt agg förr eller senare. :/

Permalänk
Medlem

Trodde 80mm fläktar hade försvunnit, skitsamma jag ska ändå inte köpa agget.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Varför? Totalt onödigt då inga datorer för normala användare kräver något sånt nätagg...

Permalänk
Avstängd

Men ni tror väl ändå inte att en normal användare med en normal dator köper det här?

Sedan är det väl så att 1300w är max effekten, spelar roll om datorn drar 150w, då drar bara agget det ändå (plus lite förstås). Hade jag haft en gamingburk i kombination med min FS t,ex så hade det kanske varit upplagt för ett liknande nätagg, who knows. Poängen är iaf att det existerar för att det finns en kundbas för det.

Permalänk
Inaktiv

det är väl nästan 2 hästkrafter... finns inget system som behöver ett sånt monster.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
HaHa 1300w fattar inte hur datorn ska vara konstruerad för att behöva nått sånt, kanske om man vill bygga en dator i ett frysskåp och agget ska driva frysen också

De var ingen dum idé ^^

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Men ni tror väl ändå inte att en normal användare med en normal dator köper det här?

Sedan är det väl så att 1300w är max effekten, spelar roll om datorn drar 150w, då drar bara agget det ändå (plus lite förstås). Hade jag haft en gamingburk i kombination med min FS t,ex så hade det kanske varit upplagt för ett liknande nätagg, who knows. Poängen är iaf att det existerar för att det finns en kundbas för det.

Visst är 1300w max effekten men systemet lär inte ha hög effektivitet vid 150w. T o m mitt system har jag dåligt samvete för ty den är overkill i dagsläget(köpte den för bla framtida uppgraderingar)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Kan man svetsa med det?

Nej, men allvarligt, det är tragiskt att det finns folk med normala system som tror att de behöver 1000+W.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Avstängd

Mjae men vadå, tänk er min server i sign med en Prescott t,ex och ett SLI system t,ex. Konstant arbete på diskarna, spelande, tja jag kan nog se ett nyttjande av kraften. I övriogt tycker jag hela diskussionen ang strömförbrukning är ordentligt överdriven.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred

Sedan är det väl så att 1300w är max effekten, spelar roll om datorn drar 150w, då drar bara agget det ändå (plus lite förstås). Hade jag haft en gamingburk i kombination med min FS t,ex så hade det kanske varit upplagt för ett liknande nätagg, who knows. Poängen är iaf att det existerar för att det finns en kundbas för det.

Om man nu inte tänker för framtiden (håller då med FL3JM) så är det väl onödigt att ha ett monster-agg för 3000!!!! om man bara behöver c:a 5-600w???? Det här ar tyvärr enligt mig totalt onödigt... Om nu inte min drömm går i uppfyllelse och jag har 10st blue-ray läsare bredvid sängen då jag vakna i morron bitti

EDIT: Inget illa menat. Men vart finns kundbasen?

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1mike20
/ / Det här ar tyvärr enligt mig totalt onödigt... Om nu inte min drömm går i uppfyllelse och jag har 10st blue-ray läsare bredvid sängen då jag vakna i morron bitti

Jag hade hellre tagit 10 Blu-Ray brännare jag....

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Typ :P. Men varför inte göra agg med mer amp å mindre watt. Blir det inte svalare på det viset?

I mer klartext än någon förklarade tidigare.

Effekt (Watt) är produkten av strömmen * spänningen.

1 Watt = 1A * 1V
2 Watt = 2A * 1V

Med andra ord, eftersom man i datorn har ett visst antal konstanta spänningar så anger effekten helt enkelt vilken MAX-ström som nätagget klarar av.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Gissningsvis lite överrallt. Jag vill hävda att detta är ungefär som med det mest extrema inom det mesta, grafikkort är ett bra exempel. Vem köper det senaste och mest presterande grafikkortet för 7000kr eller vad det nu kostar? Vi vet alla att nätagget som man slänger ned 1000kr, 2000kr eller 3000kr på kommer överleva flertalet generationsbyten av grafikkort i denna prisklass. Dessutom är företagen i dag väldigt duktiga på att göra korrekta marknadsundersökningar, hade de inte ansett att ett extremt kraftfullt nätagg inte hade sålt så hade det med stor sannolikhet inte funnits. Det är som vanligt inte dessa produkter som säljer i de stora massorna men det ger en enorm merförsäljning att vara företaget som har den snabbaste bilen, starkaste nätagget osv osv.