Microsoft släpper uppgraderingar till Vista

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper uppgraderingar till Vista

Microsoft förväntas släppa service pack 1 till Windows Vista någon gång i vinter, förmodligen i november. De har dock nyligen släppt två stora uppgraderingar till det nya operativsystemet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Kevin Dahlberg för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

najs

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Då får det bli och köpa vista till jul

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

tackar för tipset med uppdateringen den funkar prima:D

Permalänk

skiter i vista och kör på kommande OS..

eller så hoppar jag på Servervarianterna de känns mer stabilare än vad dessa gör.. Funkar minst lika bra, bättre optimerade från början.

fattar inte hur folk vill ha vist? det är som ME helt värderlöst os ett ihopakladd på 3 dagar mellan alla MS varianter sedan tidigare

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
skiter i vista och kör på kommande OS..

eller så hoppar jag på Servervarianterna de känns mer stabilare än vad dessa gör.. Funkar minst lika bra, bättre optimerade från början.

fattar inte hur folk vill ha vist? det är som ME helt värderlöst os ett ihopakladd på 3 dagar mellan alla MS varianter sedan tidigare

3 dagar?? Detta os är bra mkt stabilare än något annat os av ms. Först o främst för att det har beta testats i något år. Men jag kan heller inte komma på varför vissa kör vista? OKej, det är ett nytt os men just nu finns det heller inga dx10 spel, vista drar ju en jävla massa mer minne också. :/

Permalänk
Medlem

"Minneshanteringen har optimerats"

Lite väl vagt. Försvinner bara 1.4GB i tomma intet istället för 1.5GB?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartfogel
3 dagar?? Detta os är bra mkt stabilare än något annat os av ms. Först o främst för att det har beta testats i något år. Men jag kan heller inte komma på varför vissa kör vista? OKej, det är ett nytt os men just nu finns det heller inga dx10 spel, vista drar ju en jävla massa mer minne också. :/

kom igen 2gb räcker mer än väl detssutom e vista designat för nya datorer

Permalänk
Inaktiv

Jag är inte en av de många som hackar ner på Vista, det verkar vara ett otroligt välskapt operativsystem med många nya inovativa funktioner; bl.a den nya sökfunktionen som jag hört mycket bra om.

Vad jag däremot kan hålla med om är att stödet för hårdvara har, eller är bristfällig på många fronter. Se till exempel på Creative's ljudkort; troligtvis det mest använda, men också det som saknar mest stöd verkar det som.

Och som ovan nämnt så är "bristen" på DirectX 10-baserade spel inte en tilltalande faktor att välja Windows Vista.

Microsoft ska dock ha eloge för att dom nu har fixat några av dom största kända buggarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
eller så hoppar jag på Servervarianterna de känns mer stabilare än vad dessa gör..

Jag har för mig att jag har läst att vista kommer att uppgraderas till samma kärna som windows server 2008 när den väl släpps, vilket borde göra att vista inte får samma fördel över windows server 2008 som xp har över windows server 2003. Men man lär väl få höra hur bra windows server 2008 är och så hoppas jag på att den släpps på msdnaa och att det sker innan jag tar examen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartfogel
vista drar ju en jävla massa mer minne också. :/

För femtielfte gången, http://en.wikipedia.org/wiki/ReadyBoost , oanvänt minne är bortkastat minne.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Synd att man inte kan uppdatera det då. Har riktig version av Vista men det vill inte validera sig.. så fort jag ska validera så står det att den här versionen av Windows Vista är inte äkta och jag kan inte logga in då.. måste formatera då. Helt förjävligt när man köpt ett OS för 3000kr.

Permalänk
Medlem

Vista känns faktiskt mycket mer stabilt än XP. Se på Vista ungefär som en 240; långsam men stabil.

Permalänk
Medlem

JackeShan, finns det ingen telefonvalidering till vista?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Kan säga att vista har dragit i sig mina 2 gb bara sådär
Har en printscreen på det också xD

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Kan säga att vista har dragit i sig mina 2 gb bara sådär
Har en printscreen på det också xD

Som det också ska göra.

Permalänk
Medlem

Fint med lite Texas Hold'Em

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timma123
Som det också ska göra.

Mjo, så länge det släpper ifrån sig det på en gång ett program ber om minne så är det precis vad det skall göra.

Permalänk

Nej men vad faen! Jag som suttit hela dagen och fixat igång XP igen sedan jag hade, inbillade eller inte, prestandaproblem i spel med Vista. Det är ju självklart att det kommer ut nåt sånt här då.

Nåja, det kan mycket väl hända att man går tillbaka till Vista förrän veckan är över, Vista är så mycket skönare än XP. I mitt tycke iaf, lyncha mig inte!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Sitter precis och ska ominstallera Windows och jag kan antingen bränna ut win xp eller så kan jag ta Vista Home Premium "genuine" som jag har liggandes bredvid mig (fick det gratis av M$, Thx Billy )

Lutar nästan åt att installera Vista, älskade IE7 när jag "provade" vista innan och sen gillade jag vad dom gjort med filöverföringsrutan, typ att den visar hastighet mm istället för bara tid kvar.

Hmmm vilket svårt val :S

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
fattar inte hur folk vill ha vist? det är som ME helt värderlöst os ett ihopakladd på 3 dagar mellan alla MS varianter sedan tidigare

Känns som du har full koll på Vista

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Synd att man inte kan uppdatera det då. Har riktig version av Vista men det vill inte validera sig.. så fort jag ska validera så står det att den här versionen av Windows Vista är inte äkta och jag kan inte logga in då.. måste formatera då. Helt förjävligt när man köpt ett OS för 3000kr.

Du har inte testat att kontakta MS om saken?
Ringer du aktiveringstjänsten så tvivlar jag på att du kommer ha några problem med det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor

Lutar nästan åt att installera Vista, älskade IE7 när jag "provade" vista innan ...

Jusst IE7 finns till XP också

Permalänk
Inaktiv

kanske ska uppgradera till vista när sp1 släpps. hinner nog skaffa 4 gb minne tills dess eller ja, vem vill inte prova på dx10-spelen? kanske blir dual boot isf

Permalänk
Avstängd

Jo, patchar till Vista behövs för att ta bort alla buggarna som finns.

Synd att patcharna inte tar bort DRM också.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
***Bort***

betala ca 800:- för en OEM variant så slipper du besväret...

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redmac
betala ca 800:- för en OEM variant så slipper du besväret...

XP Pro OEM köpt direkt från M$ enligt deras erbjudande när man failar WGA-testet i windows update = 1300kr

Men dom kan gå och dra sig med det erbjudandet för jag har inget kreditkort så jag kan inte köpa det även om jag ville, jag kan tex inte köpa 64-bitars skivor till mitt Vista heller eftersom man bara kan betala med kreditkort och sånt skit vill jag inte ha, jag betalar det jag köper direkt med pengar jag har och inte pengar jag *kanske kommer ha* (som ett kreditkort)

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Nu känner jag mig lite väl petig men det heter väl ändå "kompatibilitet"

Visa signatur

Intel Q9450 - Thermalright ultra 120 extreme + 2 fläktar - 8Gb Mukshin Redline PC1000 - Gainward geforce 8800GTX - 2st 320Gb Samsung spinpoint + 2st 500Gb + Thermaltake Toughpower 850W - CM Stacker 830 - Gigabyte X48 DQ6 - Windows Vista X64
Primär skärm: Sony GDM FW900 24" @ 1920x1200 85Hz
Sekundär skärm: Dell 1905 FP 19" @ 1280x1024 60Hz

Permalänk
Medlem

Hmmm..

Dom här filmerna man ska få med Dreamscene.. JAg verkar inte ha fått dom :S

Var ska man leta?

Edit: Hittade! Synd att dom inte spelas i fullscreen

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartfogel
3 dagar?? Detta os är bra mkt stabilare än något annat os av ms. Först o främst för att det har beta testats i något år. Men jag kan heller inte komma på varför vissa kör vista? OKej, det är ett nytt os men just nu finns det heller inga dx10 spel, vista drar ju en jävla massa mer minne också. :/

Eh jag har 1 DX10 spel (Lost Planet) och kör Vista Enterprice och har 8800GTX och skulle aldrig gå tillbaka till XP.. allt på min dator flyter på och det buggar inte mer som i början innan alla tredjeparts tilllverkarna hade fixat bra drivisar...
Kan inte komma på något i XP som skulle vara bättre än i Vista...

Klart att vista drar mer minne, men någon under 1GB ram skulle knappast vilja ha Vista.. OK möjligen HomeBasic

Dreamscene får man med Ultimate om man uppdaterar med Windows Update

Tänk på att det inte är Microsofts fel att inte folks hårdvara eller mjukvara fungerar korrekt i Vista utan tillverkarna själva som står till skulld då de inte lanserar bra drivrutiner eller uppdaterar sin mjukvara...

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Någon som stött på att Rivatuner inte laddar x64 drivern efter denna uppdatering? Fungerade innan, avaktiverade Driver Signing sen fungerade det...

Permalänk
Medlem

Kommer dessa med automatiskt I windows update eller måste man tanka dom separat?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |