Blandat nytt/gammalt system - ingen bild alls vid uppstart...

Permalänk
Medlem

Blandat nytt/gammalt system - ingen bild alls vid uppstart...

Mitt gamla system dog och jag bytte till ett Asus A8N-E moderkort. Min fläkt på grafikkortet gick sönder och jag antar att det var det som var problemet? Hursomhelst startade ingenting helt plötsligt.

Jag bytte även till ett Zalman 480w nätagg.

När jag satte tillbaka systemet med det nya moderkortet så får jag ingen bild alls. Skärmen är helsvart och dioden visar orange färg men aldrig grönt. Jag ser alltså inte om jag kommer in i BIOS eller ej. POST pipet från tangentbordet hörs dock ej. Jag tror att jag satt dit högtalarkablen rätt.

Alla fläktar startar, på grafikkortet, på moderkortet, processorfläkten.

Tangentbordet lyser till när man sätter på strömen på nätaggregatet men inte när man startar datorn. Inte heller får man grön lampa när man trycker num/caps lock etc.

Processor, processorfläkt, RAM 2x512, raptor HDD är detsamma.

Jag har testat med bara en minnesbuss men RAM fungerade bra innan.

Jag har testat med mitt gamla 6600, ett riktigt gammalt PCI kort och ett nytt Albatron 8800 320 MB.

Systemet är insatt flera gånger och även testat liggandes utanför på en kartong.

En annan märklig sak är att systemet inte stoppar efter 4 sek tryck på powerknappen på chassit men däremot slocknar HDD-lampan? Jag måste därmed stänga av med nätagget varje gång.

Frågor:

Hur troligt är det att det är en glappkontakt när man skruvar dit systemet? Då borde det ju komma bild när systemet ligger i papplådan?

Kan det vara att jag inte satte dit ny kylpasta när jag flyttade processorn? Jag tänkte få igång systemet och sedan köpa en ny tub och smeta på.

Hur troligt är det att det är processorn som är sönder?

EDIT:

Jag tror att jag gjorde fel när jag satte dit CPU i sockeln. Jag vände på den och då gick datorn att stänga av med power knappen på chassit. Å andra sidan blir inte metallkylaren ovanför CPUn varm alls. Är det då inte troligt att CPUn lagt av?

EDIT:

Bytte CPU och ingen ändring. Kanske är det för lite ström i nätagget? Med i stort sett allt bytt vet jag inte vad det skulle kunna vara?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4 rev 1.0, Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socket 775, Corsair HX Power Supply 520W, Albatron 8800GTS 320 MB, 4x1GBCorsair XMS2-6400 800 mhz, Thermalright Ultra-120 eXtreme Socket, Antec Case Performance One P182

Permalänk
Medlem

har precis samma fel

Har du fått någon ordning på ditt systemm?