Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2004

Ni med 650i och 4GB

Hejsan!

Jag har precis skaffat en ny rigg.

MSI P6N Platinum 650i
E6850 @ 3.0
8800GTS 320MB
Corsiar XMS2 DHX PC6400 (4x1GB)
WD Raptor 74
WD Caviar 500GB
Vista 64

Men nu över till problemet som jag fann en lösning på.

När jag försökte att installera Vista med 4GB installerat i datorn tog det oerhört lång tid och jag var tvungen att börja om min installation pga. blåskärmar osv.

Jag tröttnade på detta koncept efter ett tag och installerade Vista med endast 2GB i datorn. Allt gick oerhört snabbt och bra. Ända tills jag stoppade i de sista 2GB'en. Datorn som tog 20 sekunder att boota
tog med 4GB installerat, c:a 3-4 minuter att boota. Ibland fick jag även blåskärm vid boot.

När jag väl kom in i Windows, jobbade disken på högvarv ungefär hela tiden och processorn låg i konstig load utan att jag gjorde något väsentligt.

Jag tog och surfade ut på Internet för att hitta en lösning på detta. Jag upptäckte även att fler haft samma problem. Jag blev hänvisad till en Microsoft uppdatering som skulle ta bort blåskärmen vid start.
Detta fungerade bra, men boot tiden var den samma.

Jag letade mera och hittade även en annan lösning på problemet. Att boota i felsäkert läge och ändra minnesmängdendatorn ska boota med. Sagt och gjort, booten gick oerhört snabbt och väl inne i Windows upptäckte jag att endast 3GB visade sig. Dock visade CPU-Z 4GB. I msconfig nu kunde maxminnet vid start endast vara c:a 3GB.

Jag sökte vidare på Internet och upptäckte att många med 650i chipset led av detta problem. Därav anledning till skapandet av denna tråd.

Tog mig en funderare och jag försökte uppdatera BIOS inne i Windows. Med MSI Live Update. Detta fungerade mindre bra.
Men efter ett tag gick det upp för mig att jag kunde flasha bios via dos. Efter att ha läst ett par dokument och med en klump i halsen
tog jag mod till mig att försöka. Det gick faktiskt över förväntan. Väl inne i Windows finner jag endast 3GB men jag entrade msconfig
och ändrade till "Normal start".

Sedan bootade jag om och vips, systemet bootade snabbare än någonsin med 4GB installerat i datorn utan lagg eller fördröjningar vid start. Allt fungerar ypperligt bra nu och jag har haft 4GB i datorn sedan jag gjorde detta.

Eftersom troligen det är något med 650i chipsetet så vänligen sprid denna tråd vidare som tips.

Hoppas detta har hjälp er med 4GB och 650i eller dylikt. Inte världens överepiska svåra lösningen men ett tips iallafall.
Jag har sökt men inte hittat någon lösning till detta problem. Därav jag skapade en tråd.

MVH Assgrass

Gigabyte Triton -- Cooler Master 430W -- Asus P5Q Deluxe -- Intel Core2Duo E6850 -- Corsair Dominator PC8500 2x2GB -- Gainward 8800GTS 320MB -- WD Raptor 74GB (system) -- WD Caviar XL 500GB -- WD MyBook 1TB --