Permalänk
Medlem

Är DDR2 SO-DIMM bakåtkompatibla?

Som topic lyder, kan jag stoppa i DDR2 SO-DIMM i en laptop som vill ha DDR SO-DIMM?
Har upptäckt att DDR2 är billigare och dessa är ju lite modernare så de skulle kanske överleva till nästa dator också.

Datorn i fråga är en IBM Thinkpad R32 med en Pentium 4 M och 256MB DDR 266Mhz SO-DIMM som standard.
Datorn klarar 1 gb minne max så jag funderar på att skaffa ett 512MB och stoppa i så jag sammanlagt får 768MB.

Borde ge en bra kick för lite pengar för nu klöks jag när jag tvingas sitta vid den.

Så, funkar det eller får jag köpa vanliga DDR-minnen?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Nope funkar inte utan det är vanliga DDR som gäller. Har själv bytt ut ett 256Mb DDR i min bärbara mot ett 512Mb och det kostade <400:- så inte var det så farligt dyrt inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nope funkar inte utan det är vanliga DDR som gäller. Har själv bytt ut ett 256Mb DDR i min bärbara mot ett 512Mb och det kostade <400:- så inte var det så farligt dyrt inte.

Ok, tack så mycket!
Anledningen till min fråga var att jag ändå tänkte lägga en beställning på dustin home på några andra prylar. Där kostar 512MB DDR2 225:- och 512MB DDR 325:-.
Förhållandevis ganska stor skillnad

Men jag kan beställa på något annat ställe.

DDR-minnet kan vara specat till 400MHz och ändå köras i 266MHz, inte sant? Jag behöver alltså inte köpa ett 266MHz-minne.

På SDRAM-tiden var det såhär, gäller det fortfarande?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem