Logitech släpper blåtands-mus

Permalänk
Melding Plague

Logitech släpper blåtands-mus

Tillverkaren Logitech har i dagarna släppt en ny mus för bärbara datorer som använder sig a blåtands-teknik. Musen heter V470 och har en laser-sensor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen slipper man den fula mottagaren! Och dessutom spar man en USB, det är nice.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Den är ganska snygg också.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Medlem

Låter bra, nu bara lite tester.

Permalänk
Medlem

Faktiskt, både snygg och funktionell utan att flöda över av massa onödigt bjaffs.
Något värt att satsa på, när man väl får råd med en 400 kr mus, vilket inte alls är ett så saftigt pris för en optisk, trådlös mus från Logitech.

Sitter för tillfället på en billigare Logitech optisk mus med svans, även den kan skrolla i sidled, men jag använder mig inte av funktionen, många program gillar det inte och säger ifrån på skarpen, tyvärr.
Lite skakis kan den bli vid smått, frekvent mönstrat, texturerat underlag, men det är sällan och så lite så det gör inget för vare sig spel som WC3 och UT eller apps som PS:CS2 och Blender.
Den är ypperlig, för att vara billig vill säga. Gillar Logitech när det kommer till sådana saker som möss, och billigt ljud.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag skulle vilja se MX620 som blåtand, då skulle jag bli glad.

Permalänk
Medlem

Nice mus, men kan vi inte bara komma överens om att det heter bluetooth, right?

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk

Riktigt vacker mus, man får hopaps att den är lika bra också

Permalänk
Medlem

Vädligt fin mus, men skaffade nyss en blåtandsmus för 150:-
Annars hade jag övervägt att köpa denna från logitech ^^

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg faktiskt. Och laser dessutom. Funkar på fler underlag än vanlig optisk..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Äntligen slipper man den fula mottagaren! Och dessutom spar man en USB, det är nice.

Mottagaren har man väl ändå aldrig behövt, om man redan haft en inbyggd? Det medföljer dock oftast en till de som saknar inbyggd.

Det är lite drygt att ha blåtandstangentbord OCH mus. Du måste ha vanligt tangentbord/mus för att kunna installera det nya tangentbordet..

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Nice mus, men kan vi inte bara komma överens om att det heter bluetooth, right?

Nix, det är väl en svensk uppfinning som från början hetat blåtand om jag inte har helt fel för mig?

Uppkallat efter Harald Blåtand, och han heter knappast Harald Bluetooth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Nix, det är väl en svensk uppfinning som från början hetat blåtand om jag inte har helt fel för mig?

Uppkallat efter Harald Blåtand, och han heter knappast Harald Bluetooth

Precis: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bluetooth

Citat:

Standarden har fått sitt namn efter den danske vikingakungen Harald Blåtand.

Blåtand, blåtand! Har velat haft en blåtand mus länge nu till min bärbara, har kört en liten trådlös lasermus från Logitech. Men denna verkar mycket intressant.

Permalänk

Bra mus men jag skulle aldrig klara mig utan två extra knappar för att surfa på internet. När en samma (laser, blåtand) finns med bakåt-knapp framför att man slänger på sidledsscroll så blir det ett köp.

Visa signatur

Mina friends kallar mig Challeman, but ni can kalla mig Robocop...

Permalänk
Avstängd

"Logitech släpper blåtands-mus"

Låter som en riktigt gammal mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Challeman
Bra mus men jag skulle aldrig klara mig utan två extra knappar för att surfa på internet. När en samma (laser, blåtand) finns med bakåt-knapp framför att man slänger på sidledsscroll så blir det ett köp.

Testat mousegestures till firefox? Det är helt fantastiskt. Jag blir deprimerad så fort jag sätter mig vid en dator som inte har det installerat.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Nice mus, men kan vi inte bara komma överens om att det heter bluetooth, right?

Antingen det, Eller så börjar vi försvenska fler trademarks.. typ iPod -> iBalja. Skulle passa bra

Permalänk
Medlem

Standarden hette ju Blåtand från början... Så det är ingen försvenskning att kalla den det. Det är helt enkelt att kalla den vid dess ursprungliga namn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Vädligt fin mus, men skaffade nyss en blåtandsmus för 150:-
Annars hade jag övervägt att köpa denna från logitech ^^

Vilken mus är det och var köpte du den?

Visa signatur

_____________________
HP Pavillion 9095 - AMD Turion 64 X2 1.8 GHz (TL-56), 2 GB Ram, Nvidia GeForce Go 7600 256 MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Mottagaren har man väl ändå aldrig behövt, om man redan haft en inbyggd? Det medföljer dock oftast en till de som saknar inbyggd.

Det är lite drygt att ha blåtandstangentbord OCH mus. Du måste ha vanligt tangentbord/mus för att kunna installera det nya tangentbordet..

Tror han menade i jämförelse med vanliga trådlösa.

Permalänk
Medlem

Hoppas denna mus inte surrar som V270-modellen. Det ser heller inte ut som att knapparna sluttar utåt utan har en upphöjning på sidan som gör att fingrarna inte glider på knapparna när man klickar. WOOHOO! Dock lite synd att de gör så att knapparna sluttar framåt så om man har musen på bordet och klickar på den utan att hålla i den så kan den glida iväg.

Beställer denna mus direkt för den verkar vara en vettig kombination av Apples Mighty Mouse med sin laser samt att man kan scrolla åt sidorna. Dock är kulan på MM underbar men kan är knappt användbar som knapp samt att den väldigt lätt blir full av skit och då slutar fungera.

Permalänk
Avstängd

Det dåliga med bluetooth möss, är att de behöver batteri!

Är bluetooth farligt? Strålning?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Det dåliga med bluetooth möss, är att de behöver batteri!

Är bluetooth farligt? Strålning?

Det är inte så jobbigt med batteri. Tidigare hade jag en RF-mus, Logitech Cordless Mouse (Ingen skum beteckning efter), och där höll 2xAA-batterier i någon månad. I min nuvarande Logitech V270 som jag har haft i ett halvår har jag nu bytt batteri i en gång, och det var för runt två månader sedan. Bättre batteritid och lyser mindre men annars sämre än min gamla fina RF-mus. Dock trevligt att slippa den stora klumpen på skrivbordet, samt en ledig USB-port.

Folk talar om att strålningen från mobiltelefoner skulle vara farlig men det är fortfarande inte är bevisat även om det finns studier som visar att det kanske kan påverka mänskliga kroppen. Blåtandsstrålningen är betydligt lägre än mobiltelefonernas så det är inget att bry sig om, enligt mitt synsätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Strålning hit och strålning dit. Jag kör med WLAN även när jag har datorn "hemma", dvs på skrivbordet i datorrummet, orkar inte byta till sladd.

Mobiltelefoner är ju HELT annorlunda. Dels har de enorm räckvidd (och därmed antagligen mera strålning), eftersom de når bort till närmaste mast, medans WLAN har problem redan efter ett par hundra meter (i fri sikt), utan externa antenner eller så.
Dessutom håller man mobiltelefoner mot örat, eller åtminstone så gjorde man det förr, handsfree var inte direkt standard på den tiden då pratet om mobilstrålning begav sig.

Ang. batterier, så tycker jag det här är lite udda... Hur kan den hålla sig i fyra månader (!) på två AA-batterier när min MX1000 måste laddas 2-3 ggr/vecka?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Min Microsoft 8000 (blåtandsmus) håller väl i 2-3 veckor sådär, även om det inte är 4 månader så räcker det så det blir över. Jag menar... någon natt under dom veckorna har man väl tid att sätta den på laddaren?

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swipp
Antingen det, Eller så börjar vi försvenska fler trademarks.. typ iPod -> iBalja. Skulle passa bra

pod = kapsel

hursomhelt tycker jag det är en bra idé. musen är också Svensk om den används på en Wacom så den ska då heta mus, inte mouse i det fallet. en vanlig mus är dock givetvis fortfarande en mouse.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Ang. batterier, så tycker jag det här är lite udda... Hur kan den hålla sig i fyra månader (!) på två AA-batterier när min MX1000 måste laddas 2-3 ggr/vecka?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Min Microsoft 8000 (blåtandsmus) håller väl i 2-3 veckor sådär, även om det inte är 4 månader så räcker det så det blir över. Jag menar... någon natt under dom veckorna har man väl tid att sätta den på laddaren?

Det är skillnad på uppladdningsbara batterier och icke uppladdningsbara batterier. Uppladdningsbara batterier har betydligt sämre "eneriförådsstorlek" mot icke uppladdningsbara batterier.

Nackdelen med uppladdningsbara batterier till sin mus är att då blir man ändå inte av med en USB-enhet i form av sticka eller dosa.

För min del skulle en mus med stöd för laddning av uppladdningsbara batterier vara smått meningslöst då det är inte ofta det förekommer att jag låter datorn stå på och jag lämnar den så musen kan vara i lugn och ro för att vila upp sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffy
Det är skillnad på uppladdningsbara batterier och icke uppladdningsbara batterier. Uppladdningsbara batterier har betydligt sämre "eneriförådsstorlek" mot icke uppladdningsbara batterier.

Källa? Jag tycker mina uppladdningsbara batterier till min MP3-spelare (vanliga AA) håller ungefär lika länge som alkaliska batterier. Beror ju lite på hur kraftiga batterier man har. Finns ju från 800mAh till säkert 2300mAh numera.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem

Men grattis logitech, typ 1½ år för sent eller när de lanserade sin V400 som verkade väldigt intressant, förutom bluetooth.
Jag har (och använde) en V270 förut men har nu microsoft WLM 8000.
Jag köpte MS-musen för logitech sög så mycket att de verka ignorera att marknadsföra en separat bluetooth-mus i desktopformat.

Jag kan berätta för fluffy att WLM 8000 får man med en laddningsplatta som är kopplad till en nätadapter. Så man stänger av musen och placerar den bara på plattan när man ska ladda batteriet. Inget USB där...
Jag fick med ett Sanyo 2100mAh laddningsbatteri, AA.
Jag verkar max klara mig på en vecka med denna innan den behöver laddas. Men så jag ser den, det är en desktopmus som offrar energisnålhet för precision. I inställningarna har jag max performance på så den drar mest ström.

V270 är en dum mus men den drog väldigt lite ström. Hade två st AA icke uppladdningsbara i den nog ett halvår. Jag spelade dessutom igenom farcry och quake 4 med musen så den fick arbeta allt. Trevlig sak med V270 är att den klarar sig på ett AA-batteri också, så utifall man är ute i ingenstans, får slut på batteri och lyckas få tag i ett enda så klarar man sig (fast den har plats för två).

Men återigen. Logitech är idioter. De har en hög notebookmöss, men bara två (varav en väldigt simpel, v270, och en lite bättre, v470) bluetooth.
Inser de inte att många bärbara levereras med bluetooth och ingen jävel som har det vill komma och plugga i en USB-dongel varje gång för sin mus? Jag har ratat vanliga trådlösa möss för den anledningen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Det dåliga med bluetooth möss, är att de behöver batteri!

Är bluetooth farligt? Strålning?

Hörde att någonstanns att om man har bluetooth i mobilen så är mobilens egna strålning 100gånger farligare än bluetooths.

Tror detta kommer bli en flopp bluetooth headsetet mitt var efter runt 8 sekunder.