Hjälp med lite småbitar till moderkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007

Hjälp med lite småbitar till moderkortet.

Hallå på er!

Jag hade en lite för gammal och långsam dator. (Fujitsu Siemens från 2001, Celeron 1Ghz, 128 mb SDram utökat till 256, Nvidia TNT2 32 MB. Detta kostade morsan endast 6990 kronor om hon teckande abonnemang på uppringt Internet. Utvecklingen går framåt )

Så jag bestämde mig för att uppgradera det mesta i datorn, och köpte nytt moderkort, processor, minne, grafikkort och behövde även köpa nytt nätagg. Nu har jag installerat allting och fått det att fungera någorlunda, men det är lite småsaker jag inte har lyckats montera.

1. Med moderkortet så följer det (givetvis) en liten plåt av metall som ska monteras på baksidan av datorn, den plåt som man stoppar in alla USB-kontakter och liknande i. Den har jag inte lyckats montera. Jag har inte hittat några instruktioner.

Den har två st breda metallflikar som ska sitta utanpå USB-uttagen. Men det finns också massor med små, smala metallflikar. Jag kan inte ta en bild precis nu men så snart jag får tag på min mobil ska jag posta lite bilder. Ska de presssas utåt av moderkortet så att de hamnar "på utsidan" av datorn, eller ska vikas inåt i datorn runt uttagen? Nu har jag gjort så att jag har klämt fast plåten i datorlådan, och sedan försökt trycka moderkortets USB-uttag m.m. rakt på de här små flikarna, men på ena sidan vägrar kortet att gå in så att jag kan skruva fast det. (Jag tror det är en SPDIF-kontakt i form av ett RCA-uttag som vägrar gå in i hålet i plåten. ) Hur ska jag egentligen göra?

2. Med datorn följde det från början med en tunn metallsak som satt på insidan av datorlådan, runt PCI-portarna. När jag hade plockat ut Nvidia TNT2-kortet och ett gammalt modem följde den här biten med nästan av sig själv.

Om jag sätter fast den går sedan inte grafikkortet in, det tar emot moderkortet. Vad göra? Ska jag strunta i den här biten, eller gör jag bara fel?

länk till bild

Just nu kör jag datorn utan dessa båda delar.

Tack för eventuell hjälp!