Permalänk

Uppgradera Dell eller köpa nytt

Mitt allra första inlägg, och stor risk för att göra bort mig eftersom jag inte kan något om datorer.

Mitt problem är följande:
Just nu sitter jag med beräkningar med en mjukkvara där vi måste betala en licens per kärna. Datorn som det hela snurrar på är en Dell med 775-kort och Pentium D dual core 3,2GHz processor. 32 bitars Windows. 3GB RAM.

Det går riktigt segt, och jag måste på något vis uppgradera.
Extra licens kostar ca. 800kSEK, så lite datorutrustning är billigt i sammanhanget.

Tänkt lösning:
Jag skulle vilja prova att öka beräkningshastigheten genom att byta till 64 bitars operativ (mjukvaran finns i 64 bit version) för att öka mängden minne.

Dessutom optimera CPU prestanda genom att välja värsta sortens single-core processor.

Frågor:
1) Är det rimligt att hoppas på en prestandahöjning värd namnet genom dessa åtgärder?
2) Ska jag bygga om Dell-burken med nytt moderkort, processor och minne - eller ska jag satsa på att bygga en ny specialanpassad dator?
3) Efter lite surfning har jag hitta två single-core processorer som verkar bra.
* Intel Xeon 3,8GHz, med 604 socket.
* AMD Opteron 156, med 939 socket.
Vilken är lämpligas för mig?

Hoppas min väldigt speciella fråga inte är alltför luddig.
mvh
/gustav

Permalänk
Medlem

Hej!

1) Det borde bli en prestandaökning.
2) Det bästa är nog en ny dator men det beror på hur gammal datorn är.
3) Jag skulle satsa på en Xeon-processor.

Obs. Båda dessa processorer är serverprocessorer.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

Tusen tack för det snabba svaret.

Jag siktar nog på att bygga en ny dator då.

Blir dock lite konfunderad över detta med serverprocessorer...
Vad kännetecknar dem?
Kan de vara olämpliga för stora beräkningar och mycket minneshantering?
I så fall kanske det är bättre (definitivt enklare) att byta till den bästa single-core processor som finns för 775 sockeln. Någon som har tips på vilken processor det ska vara?

Dessutom måste jag ställa en grundläggande fråga om processorer.

* Om licensen vi har endast tillåter att vi använder en av kärnorna i vår 3,2GHz dual-core processor - sker beräkningen då med 1,6GHz?