Permalänk
Medlem

Fråga om Minnen

Det står nästan helt stilla angående minnen. här är lite fråger jag skulle vilja ha svar på

1. Vad är skillanden mellan CL4 och CL5? och vilket är bäst av dom?

2. Vad är igentligen skillanden på dessa 2 minnen:

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=2GBTWXD...
och
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=2GBTWXD...

3. vilken av dessa ovanstående är bäst?

skulle vara tacksam till svar tack i förhand <3

Permalänk
Hedersmedlem

lägre latenser = bättre.

beror även på vilken styrkrets och processor du har.

Intel core 2 duo system oavsett nordbryggs-krets tenderar att ha mcket liten prestandavinst mellan olika CL värden.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

så du menar om jag har core 2 duo så spela det ingen roll vilken av dom ovanstående minnena jag väljer jag få ändå samma prestanda eller?

Permalänk
Hedersmedlem

1000 VS 890kr. lägg 110kr på glass eller som andra här på forumet skulle skrivit. lägg skillnaden på priset på bättre cpu eller grafikkort.
gäller då du har core 2 duo såklart.

prestanda blir bättre med lägre cl men det är såpass lite det rör sig om.
kolla intel delen i forumet. fins andra trådar där som berör frågan.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

här är ju datorn i så fall detta bli mer en köp fråga nu men jaja handla om minnen

NZXT HUSH Silent MidiTower ATX BLACK without PSU/utan nätagg.

Corsair HX Series Modular Power Supply 520W

Samsung SH-W163A Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk S-ATA

BFG GeForce 8800GTS OC2 580MHz GPU 320MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Samsung HD321KJ 320GB 7200rpm 16MB SATA2

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Gigabyte GA-P35C-DS3R iP35 4DDR2-DIMM + 2DDR3-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

ska jag ta CL5 istället i detta fallet för att spara eller hålla mig till CL4?
Köp Fråga onose

Permalänk
Hedersmedlem

oj!

moderkortet du beskriver tar ddr3 minnen. när dom blir billigare så uppgradera minnena då. satsa på cl5 ddr2 nu för dom e sjukt billiga nu.

har du pengar så ta ddr2 cl4. ingen större skillnad i pris endå.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

okey mer än vad jag viste själv haha har ju budgeten för ett cl4 så går nog på det tack för all din hjälp

Permalänk
Medlem

Det går alltså att köra DDR2 minnen på ett moderkort som tar DD3 minnen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosten
Det går alltså att köra DDR2 minnen på ett moderkort som tar DD3 minnen?

För detta moderkort så är svaret: ja, rent generellt: nej.
Det moderkortet har väl 2st platser för DDR3 och 4st platser för DDR2 om jag inte missminner mig.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Jag har precis köpt in ett nytt minne (1024, DDR2). Tidigare hade jag två minnen (2x 512 DDR). När jag kommit underfund med detta så tog jag ut mitt nya och satte i ett av dem gamla igen (det andra gamla satt kvar). När jag sedan startade om datorn fortsatte skärmen vara helt svart.

Vad är fel? Vad kan göras? Kan mitt moderkort vara sönder? Tidigare kom det ett pip i början av uppstarten, är det från moderkortet? Är moderkortet sönder om detta pipet inte kommer?

Är tacksam för snabba svar .
Tack // Gustav

Permalänk

Pipet som moderkortet ger ifrån sig betyder att allt har startat upp som det ska. Om det inte kommer något pip så har den fastnat innan allt startat upp (Detta kan tex bero på felaktigt installerade minnen eller trasiga minnen).

Vissa moderkort har nån sorts display för att visa hur långt den kommit i uppstarten. Då kan man kolla upp i manualen vad det är den fastnar på, vilket såklart underlättar felsökning.

Har moderkortet inte detta kan det vara svårt att veta vad som är fel. Men man kan försöka testa sig fram. Du kan tex testa att bara sätta i ett minne. Du får testa med de olika minnena du har och kolla om något av dem kanske gått sönder.