Permalänk

Processor till spelserver?

Det har blivit dags att ersätta den gamla spelservern med en ny. Vilken processor kan vara lämplig?

Vi kommer att köra 3-4 spelprocesser och operativet blir sannolikt Linux som vi haft tidigare (mandriva). En av processerna kommer att vara ganska tung medan de övriga kommer att idla ganska mycket.

Det som lockar mest just nu är den här: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt

Jag har dock dålig koll på Xeon och Opteron, det är svårt att hitta jämförande benchmarks mot Core 2 Duo. För ungefär samma pengar får man en Intel Xeon X3220 2.4GHz men den lägre klockfrekvensen känns inte klockren Detsamma gäller Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz.

Sedan är det väl upp till mjukvaran hur många kärnor man kan utnyttja om jag förstått rätt. Behöver man inte alltför många kärnor är väl två med 3.0 GHz bättre än fyra med 2.4GHz?

Hoppas på svar från någon som har koll...

Permalänk
Medlem

Om ni ska har 3-4 processer igång så borde en quad prestera bättre, 1 process på varje kärna är bra mkt snabbare än 2 på varje. Dessutom är det en enkel sak att klocka upp Q6600 till 3GHz.

Förövrigt är Intel Xeon X3220 och Q6600 i stort sett identiska, enda skillnaden jag kan hitta är att X3220 har två extra funktioner: streaming SIMD utökningar 2 och Streaming SIMD Extensions 3.

http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=330169&sku=334048

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Hedersmedlem

Nu skrev han ju att några processer skulle mest idla.
Men det hjälper väl att berätta vad för spel det ska köras som dedikerad server/ar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Spelen

Hejsan!

Tack för svaren! Spelen som det gäller är för tillfället Call of Duty 2, Call of Duty 4, Medal of Honor Airborne, samt kanske nån Quake4-server (fast vår nuvarande är ganska tom).

Quadprocessorn kan kanske vara något, eftersom den tydligen är lätt att klocka. Det som avskräcker lite är den högre strömförbrukningen, vilken sannolikt blir ännu högre med överklockning?! Men att varje process har en egen kärna är ju rätt attraktivt. Den kostar ju ungefär som en E6850. Jag har kikat runt lite på Intels webbplats och jämfört benchmarks, men det är lite klent med jämförelser mellan olika familjer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Förövrigt är Intel Xeon X3220 och Q6600 i stort sett identiska, enda skillnaden jag kan hitta är att X3220 har två extra funktioner: streaming SIMD utökningar 2 och Streaming SIMD Extensions 3.

Förkortat SSE2 resp SSE3, och finns i samtliga C2D processorer.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara