Via släpper moderkortet PC3500

Permalänk
Melding Plague

Via släpper moderkortet PC3500

Tillverkaren Via har idag lanserat ett moderkort som drar hälften av strömmen som Energy Star kategori A specificerar. Det handlar om ett Microatx-moderkort som är mycket strömsnålt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nåt sånt skulle ju vara fint att ha i bilen eller båten.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Detta hade varit perfekt till mitt projektarbete! Hoppas det kommer att säljas, relativt billigt

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Asså, jag blir mer och mer kär i VIA för varje dag.
De vet vad jag behöver, vad jag kommer behöva och vad jag vill se.
Hmm.. det är inte ofta specificerat vad _hela_ moderkortet drar på ens burk/burkinna.
Ska sätta mig ner och kolla runt, men om något har ett uppslag så tackar jag inte nej till den informationen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

det här moderkort kombinerat med 8600gt eller hd 2600 så kan man bygga en tyst htpc som klarar 1080p.

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Medlem

Undrar hur det blir om sätter ett high-end grafikkort i det...

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

ser nice utt..undrar hur bra det presterar med 2gb ram och ett bra grafikkort..Ge mig ett nice pris och jag kan tänka mig bygga en liten htpc

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Undrar hur det blir om sätter ett high-end grafikkort i det...

High-End ser ut att fungera, med liten marginal.
Visst att C7:an säkert klarar något sådant och CN896 verkar ju vara något att ha om man ser till specs..

"Full HDTV support up to 1080i / 720p"
http://www.via.com.tw/en/products/chipsets/c-series/cn896/

Men spel är bara att glömma. Visst att man får igång dem. Men den hårdkokta hardcoregamern gör nog bäst i att satsa på en racerbil till moderkort och hoppa VIA tills de tagit över världen (moahahahahaaa!)

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Trevligt.

Gillar starkt att VIA satsar på strömsnålt.

Perfekt som router/brandvägg, HTPC eller surf/kontors-dator.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Trevligt.

Gillar starkt att VIA satsar på strömsnålt.

Perfekt som router/brandvägg, HTPC eller surf/kontors-dator.

Nu underdriver du.
Jag slår vad om att jag skulle få igång WC3 och dylika/lika krävande spel på ett system baserat på detta kort. För att inte tala om Blender, DVD-film, Photoshop eller Gimp och F@H, allt man behöver.
Man kan mycket väl använda ett sådan dator för allt man behöver, från ordbehandling till nöje.
Det enda jag inte ser att den skulle passa till är mer tung/seriös/krävande musikproduktion, men säg den PC som är ämnad för något sådant

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Nu underdriver du.
Jag slår vad om att jag skulle få igång WC3 och dylika/lika krävande spel på ett system baserat på detta kort. För att inte tala om Blender, DVD-film, Photoshop eller Gimp och F@H, allt man behöver.
Man kan mycket väl använda ett sådan dator för allt man behöver, från ordbehandling till nöje.
Det enda jag inte ser att den skulle passa till är mer tung/seriös/krävande musikproduktion, men säg den PC som är ämnad för något sådant

Det låter underbart, men frågan är vad det kommer kosta?

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Det låter underbart, men frågan är vad det kommer kosta?

Om vi jämför med åtkomliga ITX från VIA (knäppt eg då de inte kommer i närheten av vad som nu släppts)..
Lägg till procentskillnad i pris utefter procentskillnad i prestanda (siffror dårå..)

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10123&sortBy=p&minprice=&...

2000 SEK ungefär.
Så ska vi ha nya chipset. Öhmm.. räkna? Äsch, jag tar jätterunda siffror, rena gissningen.. +40% i prestanda där!
C7 i 1800 istället för 1500, lätt räknat ger det +20%.
2 GB 667 RAM = ca 900 SEK..
Tre uppgraderade moduler om +40%, +20% och 900 SEK.
Haha, nu ska vi räkna runt igen, det ger oss +33% och 800 SEK.
3400 SEK betalar du som mest, om det skall vara ett inte allt för tokigt pris. Men såklart kommer det kosta extra när den är ny Vänta en månad och du får den säkert för detta priset.
Då icke inräknat PSU, nätverk, Chassi och allt som hör till

Låter det som en rimlig gissning?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

då ska man inte glömma att man får cpu:n på köpet.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Om vi jämför med åtkomliga ITX från VIA (knäppt eg då de inte kommer i närheten av vad som nu släppts)..
Lägg till procentskillnad i pris utefter procentskillnad i prestanda (siffror dårå..)

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10123&sortBy=p&minprice=&...

2000 SEK ungefär.
Så ska vi ha nya chipset. Öhmm.. räkna? Äsch, jag tar jätterunda siffror, rena gissningen.. +40% i prestanda där!
C7 i 1800 istället för 1500, lätt räknat ger det +20%.
2 GB 667 RAM = ca 900 SEK..
Tre uppgraderade moduler om +40%, +20% och 900 SEK.
Haha, nu ska vi räkna runt igen, det ger oss +33% och 800 SEK.
3400 SEK betalar du som mest, om det skall vara ett inte allt för tokigt pris. Men såklart kommer det kosta extra när den är ny Vänta en månad och du får den säkert för detta priset.
Då icke inräknat PSU, nätverk, Chassi och allt som hör till

Låter det som en rimlig gissning?

Tja,,, Känns nästan som om det borde vara billigare att tillverka micro-atx, fast det låter väl rimligt, vi får se när dom kommer ;).

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor_passe
då ska man inte glömma att man får cpu:n på köpet.

Var stod det det? Jag vet att man får CPU med på köpet när man köper VIA via komplett, vet inte hur det är på andra siter. Men jag kan ha missat..

Lägg dock märke till att jag räknade med priset på medföljande CPU i den mycket runda beräkningen, så det missade jag inte

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.