Gecube Gemini 3 med dubbla grafikprocessorer

Permalänk
Melding Plague

Gecube Gemini 3 med dubbla grafikprocessorer

Grafikkortstillverkaren Gecube har idag lanserat grafikkortet Gemini 3 vilket har två stycken Radeon HD 2600 XT-grafikprocessorer på samma pcb. Vidare har grafikkortet en gigabyte minne.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Baaaaalt!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Men gddr2 är väl slött och är inte 1gb för mycket när resten ändå är slött? Eller har jag helt fel?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Ganska snygg design på kortet.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

DUAL Asus Geforce 7800GT 2x256MB GDDR3

Permalänk

Ett 2600XT duger ju alldeles utmärkt till att spela upp HD material.
Varför två? Tror dom att de kan lura i någon att köpa denna dubbeldäckare för spel?

Permalänk

Kortet kan ju faktiskt prestera, jag menar 2600XT körde ju över 8600GT/S i något av de senare testerna och dubbla 2600Xt med en GPU om 800Mhz ska nog dra om ett 8800GTS 320M. Dock är jag osäker på hur kortet hanterar spel med GDDR2, det kändes väldigt oldschool.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Intressant med dubbla grafikprocessorer.

Tråkigt att den bara har gamla DDR2 minnen.

Trevligt med en hel gigabyte grafikminne.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att 4x DVI på ett kort är det mest intressanta, verkar kunna vara en smidig lösning för många skärmar.

Permalänk
Medlem

Jag ryser av obehag när jag ser kylningsanordningen.. Tänker mig gradtalen på den utan fläkt, huga!

Men visst.. två i ett paket, dubbelt så mycket för dubbelt så mycket för hela utrymmet, det är ju faktiskt en sorts vinst.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Vi kommer få många olika "versioner" av dagens moderna grafikkort tills det kommer nya.. Detta är väl bara ett i mängden?

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

mmm... ser faktiskt ingen anslutning för extra kräm... ...kanske tyst.... OCH sval!?!??!?! ...och snabb! Spännande..

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Känns inte särskilt meningsfullt att utrusta ett kort med dubbla gou:er och en gig ram för att sedan ge den 128 bitars minnesgränssnitt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Känns inte särskilt meningsfullt att utrusta ett kort med dubbla gou:er och en gig ram för att sedan ge den 128 bitars minnesgränssnitt.

Det är nått i det du säger... tänkte aldrig på det.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1mike20
Det är nått i det du säger... tänkte aldrig på det.

Precis. Du stryper effektivt prestanda rätt rejält med en sådan värdelös bus

Permalänk
Medlem

Varför ett sånt här när man kan köpa ett HD2900XT eller ett liknande?
Till vilken målgrupp är det tänkt?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Eftersom varje GPU har eget minne och informationen speglas blir det inte mer än 256 eller 512MB tillgängligt minne (i crossfireläge) beroende på modell. 4x DVI betyder att korten kan köras som 2 separata grafikkort, och det är ju trevligt för en multimonitor setup.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Intressant med dubbla grafikprocessorer.

Tråkigt att den bara har gamla DDR2 minnen.

Trevligt med en hel gigabyte grafikminne.

Så du tycker att ju mer skit man sätter på kortet ju bättre är det?

512MB GDDR3 hade varit bättre.

Kortet kommer inte prestera speciellt bra så frågan är vad prislappen blir.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte helt säker men är inte "***bit internal Ring Bus Memory Controller" samma som "*** bitars minnesgränssnitt"

Isåfall

"On-board with 1Gbyte GDDR2 high speed memory. (256-bit internal Ring Bus Memory Controller)."

http://www.gecube.com/products-detail.php?prod_cat_pid=167&pr...

Här ser man tydligt att det är en strömkontakt på den.
http://www.tweaktown.com/popImg.php?img=gemini3_front_big_ful...
http://www.tweaktown.com/articles/1167/gecube_s_dual_gpu_gemi...

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Varför ett sånt här när man kan köpa ett HD2900XT eller ett liknande?
Till vilken målgrupp är det tänkt?

Tja, det kommer kosta 1400kr mindre? Vill inte påstå att det riktar sig till samma målgrupp.
När det står ddr2 och 1000mhz, så menar de alltså 500x2? Känns ju som en rätt bra flaskhals, fast å andra sidan så borde väl tillverkarna veta vad de håller på med.

Edit: Kan tillägga att jag för någon vecka sedan kollade tester på just 2600xt i crossfire och de kan som bäst prestera som ett 8800gts 320 sålänge man håller sig borta från AA. Just 2600-serien får väldiga prestandafall vid just användning av AA. Vad gäller minimum FPS så är inte den bättre på två kort än med ett. Två stycken 2600xt i Crossfire är ju dock något mer kostnadseffektivt än ett 8800gts.
Frågan är, dras dessa "Gemini"-kort med samma brister som SLI/Crossfire, eller fungerar de verkligen som ett och samma kort?

Hittade prisreferenser:
* HD2600XT X2 - 1GB on-board memory @ $279.00
* HD2600XT X2 - 512MB on-board memory @ $259.00
Även om 280USD är mindre än 2000kr, så gissar jag att priset blir något häftigare här ändå.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Tja, det kommer kosta 1400kr mindre? Vill inte påstå att det riktar sig till samma målgrupp.
När det står ddr2 och 1000mhz, så menar de alltså 500x2? Känns ju som en rätt bra flaskhals, fast å andra sidan så borde väl tillverkarna veta vad de håller på med.

Edit: Kan tillägga att jag för någon vecka sedan kollade tester på just 2600xt i crossfire och de kan som bäst prestera som ett 8800gts 320 sålänge man håller sig borta från AA. Just 2600-serien får väldiga prestandafall vid just användning av AA. Vad gäller minimum FPS så är inte den bättre på två kort än med ett. Två stycken 2600xt i Crossfire är ju dock något mer kostnadseffektivt än ett 8800gts.
Frågan är, dras dessa "Gemini"-kort med samma brister som SLI/Crossfire, eller fungerar de verkligen som ett och samma kort?

Hittade prisreferenser:
* HD2600XT X2 - 1GB on-board memory @ $279.00
* HD2600XT X2 - 512MB on-board memory @ $259.00
Även om 280USD är mindre än 2000kr, så gissar jag att priset blir något häftigare här ändå.

Tillverkarna vet vad de håller på med. De tillverkar ofta grafikkort för att lura korkade konsumenter. De tar ett kort och trycker på jättemycket billigt skitminne så alla puckon som inte vet bättre tror att det är jättebra och köper det. Så har tillverkarna gjort i flera år.

2600XT har DDR3 eller DDR4 så det går inte riktigt att jämföra med

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Tillverkarna vet vad de håller på med. De tillverkar ofta grafikkort för att lura korkade konsumenter. De tar ett kort och trycker på jättemycket billigt skitminne så alla puckon som inte vet bättre tror att det är jättebra och köper det. Så har tillverkarna gjort i flera år.

2600XT har DDR3 eller DDR4 så det går inte riktigt att jämföra med

Jupp, och det funkar.
Jag har ett grafikkort med 256 mb minne. Jag spelar inte mycket, så nästa gång jag köper nytt grafikkort (blir om väldigt lång stund, såvida det inte går sönder eller nåt), så blir ett billigt grafikkort, vilket som helst, bara de har mer minne än mitt gamla grafikkort, så att det känns som en uppgradering.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

uid313 det handlar ju inte bara om hur mycket minne det har.
Den stora frågan när man köper ettt nytt grafikkort är ju hur många 3DMark 03 man får....:)

Visa signatur

[E2140@3,3Ghz] [P5N-E SLI] [7950gt silent] [2GB TWIN2X CL5] [P182] [Corsair HX520W]
LG 37"LP1R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Tillverkarna vet vad de håller på med. De tillverkar ofta grafikkort för att lura korkade konsumenter. De tar ett kort och trycker på jättemycket billigt skitminne så alla puckon som inte vet bättre tror att det är jättebra och köper det. Så har tillverkarna gjort i flera år.

2600XT har DDR3 eller DDR4 så det går inte riktigt att jämföra med

Stämmer tyvärr....sådana grafikkort som kommer säljas på elgiganten, siba liknande butiker till konsumenter som inte vet bättre än att stirra sig blinda på mängden minne på grafikkkortet eller antalet ghz på cpu:n. Tänk vad tufft med 1gig minne och en pentium 4 på hela 3,2ghz!

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem

Edit: missförstod en tidigare talare, inlägget är inte aktuellt längre!

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Avstängd

DDR2 ? WTF För gammalt ju

Sen så gillar jag inte designen på kortet det ska va en röd genomskilnig design på den som HD2900XT tycker jag Hoppas det kommer en modell med det !

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
DDR2 ? WTF För gammalt ju

Sen så gillar jag inte designen på kortet det ska va en röd genomskilnig design på den som HD2900XT tycker jag Hoppas det kommer en modell med det !

Har du någon länk som visar prestandaskillnaden på ett kort av denna dimensionen med både ddr2, ddr3 och ddr4?

Det är fantastiskt viktigt hur ett grafikkort ser ut ja...

Permalänk
Avstängd

Googla?

Ja eftersom HD 2900XT designen e het och det hade varigt snyggt om den hade en sån desing så man kunde modda den lite så det ser snyggt ut för de som har fönsterchassi

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Tillverkarna vet vad de håller på med. De tillverkar ofta grafikkort för att lura korkade konsumenter.

Visst är det så, men i detta fall syftade jag snarare på hur grafikkortets två kärnor är beroende av ddr2/ddr3/ddr4. Det kan ju vara så att i just detta fallet så spelar det mindre roll med minnesbandbredden, och att man då istället har valt att få ett billigare om än marginellt sämre grafikkort än vad man fått vid använding av snabbare minnen.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Ni förstår verkligen inte, inte alls faktiskt. Man försöker hela tiden att trycka ner så mycket teknik i så litet format som möjligt. Att man lyckas få ner 2 Kärnor i ett grafikkort är en framgång, och om det fungerar tillfredsställande så är det framtiden dom testar på lite. NI ska ge dom Creds. för att våga testa och utveckla allt. INTE TRACKA NER.