Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2007

Cmos bad - direkt efter montering

Hej!

Jag har en helt nymonterad dator som jag får "CMOS Bad" på. Jag har fått det felet ett par gånger på andra datorer, och då har det löst sig genom clear cmos (flytta jumpern eller ta bort batteriet) men det funkar inte på denna.

Det jag får upp är:

CMOS Checksum Bad
Press F1 to Run SETUP
Press F2 to load default values and continue

Har provat båda dessa alternativen, men inget har hjälpt.

Om jag flyttar jumpern för att rensa CMOS får jag också felmeddelande, dock lite annorlunda. Då ser det ut såhär:

CMOS Settings Wrong
CMOS Date/Time Not Set
Press F1 to Run SETUP
Press F2 to load default values and continue

Trycker jag på F2 står det "checking VRAM" och sen kommer en svart skärm med blinkande markör/streck.

Kan det verkligen vara ett dåligt batteri på en så ny dator?

Kan felmonterad hårdvara ge detta?
Har en hel del erfarenhet av att montera datorer sedan tidigare, och har följt manualen så bra det går tycker jag.

Om det är någon som vet vad det kan vara för fel så är jag tacksam för tips.

mtpo

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Jag skulle nog ha kolla batteriet eller åtminstone tryckt på F1 och ställt in allt, finns ju en "load default settings"(eller liknande) där också.

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Okt 2002

Om du känner dig hemma med biosflash så kan det vara en lösning, hade en kompis med samma problem som löstes genom flashning.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2007

Tack för svar!

Jag har testat att ändra alla BIOS-inställningar till det som jag försått mig på, resten har jag lämnat som det är, men tyvärr kommer samma meddelande upp igen.
Det finns ju en inställning för "Halt on" som just nu är på "All but Keyboard" vilket ju i det här fallet innebär att felmeddelande kommer upp på alla fel förutom om det saknas tangentbord elle mus. Man kan ändra denna till "No errors" vilket rimligtvis borde göra att jag kommer förbi felmeddelandet... men det gör det inte. Trycker jag på F1 och kollar bios-inställningarna så har det ändrats tillbaka till "All but Keyboard". Datum och tid blev dock sparat.

Har flashat bios tidigare, men det var ett tag sedan jag så jag behöver nog en repetition. Man la väl det nya bios på en diskett? Har tyvärr ingen diskettstation på den här nya... och skriver just nu på en MacBook utan diskettstation.
Som ni förstår så är ju hårddisken helt blank så jag kan inte göra det via ett program heller.

Några ideér?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Exakt vilken hårdvara är det i datorn?

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2007

Hårdvara

Hej Hardware Guy!

Min hårdvara:

MSI P965 Platinum iP965 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Patriot Extreme Performance 2048MB Kit (2x1024MB) DDR2 PC2-6400 800MHz

Western Digital Caviar WD3200YS 320GB 7200rpm 16MB "RAID Edition" S-ATA2

XFX GeForce 8800GTS 320MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Antec NeoPower HE High Efficiency 500W PSU

...samt en LG-brännare

Tacksam för all hjälp

Peter