Permalänk
Medlem

Asynch. RAM

Hej,
Om detta redan tagits upp i någon annan tråd ber jag om ursäkt, har letat men inte hittat något som stämmer in.

Jag har "problem" med mina nyinköpta minnen, 2x1GB Corsair PC6400 800Mhz. Jag kollade med CPU-Z och där står det att FSB:DRAM är asynch (vad det nu menas med det). Med mina gamla minnen (2x1GB Corsair PC4300 533Mhz stod det FSB:DRAM 1:1.

Är det någon vänlig själv som kan informera mig om vad skillnaden är samt vad jag ska/borde ha (asynch eller 1:1eller 2:3) kanske även tips om vad jag ska göra?

Mitt moderkort är ett Abit Fatal1ty F-I90HD. Jag resettade CMOS vilket man enligt manualen skulle göra vid problem med minnena. Vilket förändrade intet...

Tackar på förhand.

/z1pppo

Permalänk
Medlem

Synkront är att att minnen går i samma hastighet som fsb. Asynkront är således olika hastighet på minne och fsb.
Dina nya minnen är snabbare, och tickar på i högre hastighet än fsb, 400MHz vs 266MHz.
Om du ställer ner minnena till 1:1 (synkront) kan du sänka timingen några steg. Vilket som ger bäst prestanda får du pröva dig fram till. Vissa program vinner mest på låga timing, andra på högre minnesklock.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tack för svaret...

Hur gör jag för att ställa ner minnena till 1:1?