Permalänk
Melding Plague

ATI Catalyst 7.9

En ny månad betyder som vanligt en ny drivrutin till alla Radeon-ägare där ute. Catalyst version 7.9 ska erbjuda högre prestanda i gamla klassiker såsom Far Cry och Half-Life 2 och innehåller dessutom en hel del småfixar till bland annat storsäljaren Bioshock.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

tjonger ner mig ett ex direkt då!

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk

Sitter fortfarande och väntar på de där drivrutinerna som skall få 2900xt att bli så jäkla bra som alla ATI fanboys brölade om..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Sitter fortfarande och väntar på de där drivrutinerna som skall få 2900xt att bli så jäkla bra som alla ATI fanboys brölade om..

Jaså,har du nytta av dom?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Sitter fortfarande och väntar på de där drivrutinerna som skall få 2900xt att bli så jäkla bra som alla ATI fanboys brölade om..

buhu

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeereMannen
buhu

Hah! Så himla rätt!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Jaså,har du nytta av dom?

På sätt och vis, jag är nyfiken över om vissa ATI fanboys verkligen kan spå ni framtiden. Vilket vissa tycktes vara väldigt övertygade över..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
På sätt och vis, jag är nyfiken över om vissa ATI fanboys verkligen kan spå ni framtiden. Vilket vissa tycktes vara väldigt övertygade över..

Och hur alla Nvidia fanboys ska whinea på det :)?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
På sätt och vis, jag är nyfiken över om vissa ATI fanboys verkligen kan spå ni framtiden. Vilket vissa tycktes vara väldigt övertygade över..

Och genom att agera troll löser du?...

Ontopic (Jag ska inte mata trollet mer):

Jag tror inte att 7.9 hjälper mitt 9800 Pro särskilt mycket, men men, alltid skoj att ha det senaste på burken!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Och hur alla Nvidia fanboys ska whinea på det :)?

Jag antar att du menar gnälla? Tja, varför inte? Eller kanske oberoende fakmän?
Men de som borde gnälla borde väll vara de som köpt kortet i tro om att det skall bli så mycket bättre.

MerZo
Jag antar att benämningen för troll menas med att jag skulle hetsa stackars ati användare till en debatt kring hur rätt det var att vissa gång på gång gav tips till folk som skall köpa grafikkort att snart så kommer det drivrutiner som skall göra kortet så mycket bättre?

Nej det vill vi ju inte.. nu skall trollet vara tyst.

Permalänk

F@H-reklam i release-notes, men inte fan ger dom någon info om de nya drivisarna ens kommer att fungera med F@H eller hur bra.... 7.8 gav ca halva prestandan mot 7.7 har jag för mig, gissa vilket jag kör

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

"Caution: Installing the Catalyst software suite 7.8 or 7.9 on a system containing the ATI Radeon™ X1950 AGP series of product may result in either the desktop failing to be drawn properly or the operating system failing to boot. It is recommended to continue using Catalyst 7.7 for this product at this time."

Ja inte fungerade 7.8 så bra, så då lär det ju bli likadant med 7.9. Skit också. :/

Permalänk

Undra om dena drivisen har fixat problemet med X2900XT 1 GB som orsakar att man max kan göra 2 gb i RAM

Permalänk
Medlem

Är det spelens eller drivrutinens buggar som åtgärdas?

Det framgår inte i release notes om drivrutinen maskerar buggar i spelens kod eller om det är buggar i drivrutinen som åtgärdas?

Jag blev även nyfiken på Nvidia och för att slippa ett flamewar så har dem liknande åtgärder i sina drivrutiner så det är ju inte ett specifikt ATI-problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
Undra om dena drivisen har fixat problemet med X2900XT 1 GB som orsakar att man max kan göra 2 gb i RAM

En grafikkortsdriver kan inte få 32 bitar att helt plötsligt adressera mer än 4 294 967 295 adresser. 1 GiB till grafikminnet och lite till övriga enheter bör ändå ge 2.4-2.7 GiB tillgängligt. Om du är begränsad till exakt 2GiB så är det nog memory remapping som råkar vara påslaget i bios.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Sitter fortfarande och väntar på de där drivrutinerna som skall få 2900xt att bli så jäkla bra som alla ATI fanboys brölade om..

Har aldrig läst om att "Ati fanboys" väntar på en drivare som ska göra HD2900XT så mycket bättre. Endast att kortet blivit bättre med var drivare som släppts. Av de tester jag läst nu har den blivit bättre än ett 8800GTS, oklockat, i de flesta tester, till skillnad hur det var i början. Den där "drivrutinen" (eller drivrutinerna) har redan kommit, och fortsätter att komma än så länge verkar det som.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danka
"Caution: Installing the Catalyst software suite 7.8 or 7.9 on a system containing the ATI Radeon™ X1950 AGP series of product may result in either the desktop failing to be drawn properly or the operating system failing to boot. It is recommended to continue using Catalyst 7.7 for this product at this time."

Ja inte fungerade 7.8 så bra, så då lär det ju bli likadant med 7.9. Skit också. :/

7.8 Funkade inte alls för mig att installera utan ikon korruption men 7.9 funkar igen verkar det som, åtminstone än så länge. Ta i trä...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Avstängd

ska väll dra ner upd till mitt X850XT å se om det gör nån skillnad i spelen :). Fast jag tycker att Nvidia med kan upd sina drivrutimer lika ofta som Ati kör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Jag antar att du menar gnälla? Tja, varför inte? Eller kanske oberoende fakmän?
Men de som borde gnälla borde väll vara de som köpt kortet i tro om att det skall bli så mycket bättre.

MerZo
Jag antar att benämningen för troll menas med att jag skulle hetsa stackars ati användare till en debatt kring hur rätt det var att vissa gång på gång gav tips till folk som skall köpa grafikkort att snart så kommer det drivrutiner som skall göra kortet så mycket bättre?

Nej det vill vi ju inte.. nu skall trollet vara tyst.

Japp, precis, att du hetsar genom att uttrycka dig med meningen:

"På sätt och vis, jag är nyfiken över om vissa ATI fanboys verkligen kan spå ni framtiden. Vilket vissa tycktes vara väldigt övertygade över.."

Vild gissning är att dom som sa det var amatörer som hade läst för mycket på sidor med osäkra källor. Då finns det ingen anledning till att uppmana till dålig stämning här som du faktiskt gjorde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danka
"Caution: Installing the Catalyst software suite 7.8 or 7.9 on a system containing the ATI Radeon™ X1950 AGP series of product may result in either the desktop failing to be drawn properly or the operating system failing to boot. It is recommended to continue using Catalyst 7.7 for this product at this time."

Ja inte fungerade 7.8 så bra, så då lär det ju bli likadant med 7.9. Skit också. :/

Samma här! Jag får antigen bluescreen eller så svartnar skärmen helt!!!!! Helvete ATI allting funkade utmärkt till 7.8 och 7.9 kom. Ingen av de drivarna funkar på min burk.

Det verkar som att ATI konsenterar mest på deras HD grafikkorts serien och inte orkar eller vill få upp prestandan i "lite" äldre kort så som X1950Pro.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

catalyst controlsenter

oki instalerade 7.9 ok var tog controlcenter vägen ????????????????
hur ackteverar man crossfire stöd ??? utan controlcenter ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
7.8 Funkade inte alls för mig att installera utan ikon korruption men 7.9 funkar igen verkar det som, åtminstone än så länge. Ta i trä...

Där ser man. Hur ser det ut under SmartGART då, inga problem med inaktiverade PCI Write och vad det nu är? Det var nämligen det andra problemet jag hade med 7.8. Efter ett antal omstarter ritades nämligen skrivbordet upp som det skulle, men det där fick jag aldrig igång.

Permalänk
Hjälpsam

Hm, jag hittade bara 7.8 för Vista64 och Radeon X1900.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Re: catalyst controlsenter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Molor
oki instalerade 7.9 ok var tog controlcenter vägen ????????????????
hur ackteverar man crossfire stöd ??? utan controlcenter ?

Kanske har du valt att ladda ner bara drivrutinen utan control center? Kolla igen på nedladdningsidan. Finns flera alternativ!

Permalänk

1. Hmm, jag läste tidigare att det stod något om att det var problem med AGPversionen av X1950. Men jag har PCI-e X1950Pro. Så för mig blir det inga problem?

2. Hmm, om jag får ca 210 FPS med 640x480 och alla grafikinställningar på max.
Hur mycket kan jag få med de nyare drivrutinerna isåfall?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
1. Hmm, jag läste tidigare att det stod något om att det var problem med AGPversionen av X1950. Men jag har PCI-e X1950Pro. Så för mig blir det inga problem?

2. Hmm, om jag får ca 210 FPS med 640x480 och alla grafikinställningar på max.
Hur mycket kan jag få med de nyare drivrutinerna isåfall?

Nu glömde du nämna vad du får 210fps i.
Men jag tror att det är dom nyaste korten 2xxx som kommer att få förbättringar, vi som sitter med X1950 eller X1900 kan nog få någon enstaka bugg fixad i bästa fall.
Ingen större skillnad för dig med andra ord.

Det är bara AGP-versionerna som har problem om jag förstått det rätt, mycket trist att dom får det under två versioner av drivrutinen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Någon som märkt prestandaökning i 3D Mark 05/06?
Blev mindre poäng för mig, så har installerat en gammal drivrutin: 7.1 som jag får 9995 i 3D Mark05.

Visa signatur

----BF2----

abit AX78/ Hiper 480W/ AMD X2 6400+/ HIS 3870 ICQ T/Powercolor 3870/ Corsair DDR2 PC2-6400 4gb/ 200gb/ 320gb / 500gb / 1TB

Permalänk
Medlem

jag tycker betydligt bättre om atis drivrutiner än nvidias... ccc är bättre...
tänkte att jag skulle uppdatera drivrutinerna nu, hade väl 7.6 eller tidigare innan. fick massor med problem med 7.8, vet inte riktigt om 7.9 funkar bättre ännu (på mitt x1800 (som rapporteras som ett x1900 :S))
men ccc startade inte automatiskt, när jag skapar profiler ändras de. ska byta till projjen, men den stannar på lcdn, med fel upplösning osv...

Permalänk
Medlem

CCC suger ju... kör med ati tray tools istället.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MerZo
Japp, precis, att du hetsar genom att uttrycka dig med meningen:

"På sätt och vis, jag är nyfiken över om vissa ATI fanboys verkligen kan spå ni framtiden. Vilket vissa tycktes vara väldigt övertygade över.."

Vild gissning är att dom som sa det var amatörer som hade läst för mycket på sidor med osäkra källor. Då finns det ingen anledning till att uppmana till dålig stämning här som du faktiskt gjorde.

Jo, jag håller med att det var onödigt gjort, jag ber om ursäkt.
Och jag vet inte hur hög kompitens kring grafikkort de hade, men den var knappast hög.