Permalänk

Byta från AMD till Intel

Går det bra att göra det och använda samma hårddisk utan att formatera?
Har för mej att jag läst någonstans att man inte ska göra så..
Hur ligger det till?

Visa signatur

/ hihi

Permalänk
Avstängd

köper du samma moderkort(märke) som du har innan så kan du klara dig undan ,men inget är garanterat heller är hellt upp till moderkortet i sig, jag vet att det är så då man har samma moderkort (bytte senast i veckan o då funka det )

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Systemdisk: Nej!

Lagringsdisk: Ja!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Systemdisk: Nej!

Lagringsdisk: Ja!

öööhhh
vad menar du med det du skrev där? Systemdisken finns risk att du måste instalera om ifall moderkortet du köper nytt inte är av samma fabrikat dina lagringsdiskar behöver du inte ens tänka på dom har inget med detta o göra

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
öööhhh
vad menar du med det du skrev där? Systemdisken finns risk att du måste instalera om ifall moderkortet du köper nytt inte är av samma fabrikat dina lagringsdiskar behöver du inte ens tänka på dom har inget med detta o göra

Pallalivet:
Går det bra att göra det och använda samma hårddisk utan att formatera?

Jag:
Systemdisk: Nej!

Lagringsdisk: Ja!

och så vill jag påpeka att man inte ska ha samma oformaterade systemdisk vid uppgradering av moderkort även om moderkortet har samma fabriksmärke. Endast om moderkortet man köper är exakt likadant som det man hade innan fast då har man inte uppgraderat.

Permalänk

Re: Byta från AMD till Intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pallalivet
Går det bra att göra det och använda samma hårddisk utan att formatera?
Har för mej att jag läst någonstans att man inte ska göra så..
Hur ligger det till?

Ja det fungerar utmärkt. Har migrerat från socket A till socket 939 utan problem. Även från 9800 Pro till X850. Utan att formatera.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Byta från AMD till Intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Ja det fungerar utmärkt. Har migrerat från socket A till socket 939 utan problem. Även från 9800 Pro till X850. Utan att formatera.

att du inte behöver formatera då du upgraderar grafikkort o hd o annan hårdvara det är okej ,men moderkort är en annan sak det är trots allt moderkortet som skall ge o ta den största delen av informationen ,men trådskapare du märker väl det som händer är att du får blåskärm om du måste göra ominstalation , se därför till att du har sparat det viktigaste innan du byter platform

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk

Re: Re: Re: Byta från AMD till Intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
att du inte behöver formatera då du upgraderar grafikkort o hd o annan hårdvara det är okej ,men moderkort är en annan sak det är trots allt moderkortet som skall ge o ta den största delen av informationen ,men trådskapare du märker väl det som händer är att du får blåskärm om du måste göra ominstalation , se därför till att du har sparat det viktigaste innan du byter platform

Som sagt: det gick problemfritt när jag bytte moderkort och hade samma hårddisk. Kör bara en drivercleaner innan man installera drivrutiner till den nya datorn/moderkortet/systemet Alla program, spel etc fungerade också som det skulle.

Permalänk
Avstängd

det är fortfarande inte samma platform du snackar om amd är en platform o intel en annan ,du körde samma platfoms typ vilket inte trådskaparen ska

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
det är fortfarande inte samma platform du snackar om amd är en platform o intel en annan ,du körde samma platfoms typ vilket inte trådskaparen ska

Socket 939 och Socket A är lika olika ur windows perspektiv som Socket AM2 och Socket 775. Det skiljer lika mycket på alla punkter ur drivrutinssynpunkt.

Dessutom jiddrar du om märken. Om jag byter från MSI AM2 till MSI 775 eller ASUS 775 spelar kvitta. Det är inte moderkortsmärket som avgör utan chipset och andra delar.
Därför fungerar det precis lika dåligt att hålla sig inom märket när man byter socket som om man samtidigt bytte märke.