Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
burström
Registrerad
Sep 2007

Skillnaden mellan PC5300 och PC5400?

Ja som topic säger, vad är skillnaden mellan PC5300 och PC5400?

Om ett moderkort stöder PC5300 stöder det då även PC5400?

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

Den enda skillnaden är att PC5400-minne är specificerat för att klara en högre maxfrekvens på minnet.
Om ett moderkort klarar PC5300, så klarar det PC5400 (eller snabbare minne). Det körs bara i PC5300-hastighet om inte moderkortet klarar snabbare.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Den enda skillnaden är att PC5400-minne är specificerat för att klara en högre maxfrekvens på minnet.
Om ett moderkort klarar PC5300, så klarar det PC5400 (eller snabbare minne). Det körs bara i PC5300-hastighet om inte moderkortet klarar snabbare.

Fel!

PC5300 och PC5400 är lika snabba. Den egentliga hastigheten är PC5333. Vissa avrundar uppåt, andra nedåt.

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2007

Körs inte PC5300 i 667 och pc5400 i 675 lr?

Phenom X4 945 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | 8 GB corsair 12800 cl7 | ASUS GTX660 DC2 | 3040 GB
Dell Vostro V131 w/ Linux Mint 17.n | Lenovo Miix 2 8" | 2x Raspberry Pi
Stop the Loudness War!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpiritual
Körs inte PC5300 i 667 och pc5400 i 675 lr?

Nope, men egentligen så jo. men nej...

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Fel!

PC5300 och PC5400 är lika snabba. Den egentliga hastigheten är PC5333. Vissa avrundar uppåt, andra nedåt.

Hmm, det vore en märklig avrundning, då PC5400 är specat för 675MHz och PC5300 är specat för 667MHz.
666,5MHz*8=5332 och 675*8=5400

5332 tror jag att det är ytterst få som skulle avrunda uppåt till 5400.

Skulle man avrunda 666,5 till något så skulle det bli 667 alt. 670. Men då blir det 8*670=5360, som iofs kan avrundas uppåt till 5400, men då har man avrundat uppåt i två led, vilket i alla fall jag tycker är helt fel.

Om man tittar på tillverkarens specifikation, så står där klart och tydligt att minnet är testat och man har verifierat att minnet klarar hastigheten 675MHz med så låga latenser som 4-4-4-12. Kan liksom inte misstolkas tycker jag.

http://www.corsairmemory.com/_datasheets/TWIN2X2048-5400C4.pd...

Sedan är skillnaden i realiteten ytterst liten mellan PC5400 och PC5300 iofs och för det mesta så körs PC5400 i PC5300 hastighet, men det är inget avrundningsfel som avgör märkningen.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Hmm, det vore en märklig avrundning, då PC5400 är specat för 675MHz och PC5300 är specat för 667MHz.
666,5MHz*8=5332 och 675*8=5400

5332 tror jag att det är ytterst få som skulle avrunda uppåt till 5400.

Skulle man avrunda 666,5 till något så skulle det bli 667 alt. 670. Men då blir det 8*670=5360, som iofs kan avrundas uppåt till 5400, men då har man avrundat uppåt i två led, vilket i alla fall jag tycker är helt fel.

Om man tittar på tillverkarens specifikation, så står där klart och tydligt att minnet är testat och man har verifierat att minnet klarar hastigheten 675MHz med så låga latenser som 4-4-4-12. Kan liksom inte misstolkas tycker jag.

http://www.corsairmemory.com/_datasheets/TWIN2X2048-5400C4.pd...

Sedan är skillnaden i realiteten ytterst liten mellan PC5400 och PC5300 iofs och för det mesta så körs PC5400 i PC5300 hastighet, men det är inget avrundningsfel som avgör märkningen.

Jag kan ha fel, men jag tror forfarande att om du köper PC5300 eller PC5400 så är den riktiga hastigheten PC5333 eller DDR666,66.....De klarar säkert DDR675.

Någon som kan bekräfa att jag har rätt/fel?
Referens:
PC5400
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=320734
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=301436
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=301600
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=301433
PC5300
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=310518
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=308934

Den egentliga hastigheten är PC5333 bara det att vissa kallar sina PC5400/DDR675 och andra PC5300/DDR667

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jag kan ha fel, men jag tror forfarande att om du köper PC5300 eller PC5400 så är den riktiga hastigheten PC5333 eller DDR666,66.....De klarar säkert DDR675.

Någon som kan bekräfa att jag har rätt/fel?
Referens:
PC5400
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=320734
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=301436
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=301600
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=301433
PC5300
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=310518
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=308934

Den egentliga hastigheten är PC5333 bara det att vissa kallar sina PC5400/DDR675 och andra PC5300/DDR667

De är specade för att köras i 675 i alla fall, sedan vid vilken hastighet de körs är irrelevant. De KAN ju faktiskt köras i 675 och är specade för det. Det finns dock ingen original FSB som är 675/2, den närmaste är 667/2, det är förmodligen därför de flesta körs i den hastigeten.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
En del av sverige
Registrerad
Jul 2007

hehe offtopics ,men Vrong target måsta verkligen ha lite o göra då han sitter o postar 4-6 poster på raken

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
hehe offtopics ,men Vrong target måsta verkligen ha lite o göra då han sitter o postar 4-6 poster på raken

Nja, det är inte så mycket action på den här forumsdelen, så det krävs inte så mycket för att man skall vara siste man på flera trådar. Om du kollar efter på tidpunkterna så ser du att jag skrivit ett par inlägg med några minuters mellanrum, sedan är det ett glapp på flera timmar och så kommer några inlägg med några minuters mellanrum osv.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
En del av sverige
Registrerad
Jul 2007

hehe ja jag sa det inte för o va jävlig eller nått ,skälv sitter man här för man inte har nått annat för sig ha det gott

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
De är specade för att köras i 675 i alla fall, sedan vid vilken hastighet de körs är irrelevant. De KAN ju faktiskt köras i 675 och är specade för det. Det finns dock ingen original FSB som är 675/2, den närmaste är 667/2, det är förmodligen därför de flesta körs i den hastigeten.

675 är 1,2% överklockning jämfört med 666.67.
Att till 675 anges istället för 667 är för att det är den exakta frekvensen till det avrundade värdet 5400, inte för att minnena är specificerade till en högra hastighet.

Att 5400 blivit såpass vanligt som det är beror säkert på att någon smart förståsigpåare kommit fram till att PC2-5300 blir DDR2-662,5, och därmed duger inte PC2-5300 till moderkort med stöd för DDR2-667.

För skojs skull kollar jag igenom;

"
DDR2 SDRAM SPECIFICATION
JESD79-2B
(Revision of JESD79-2A)
January 2005
"
I den näms inte någon PC2-xx00, utan endast DDR2-400, DDR2-533, DDR2-667 och DDR2-800. Kanske dags att upphöra med PC2-xx00-benämningen?

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
675 är 1,2% överklockning jämfört med 666.67.
Att till 675 anges istället för 667 är för att det är den exakta frekvensen till det avrundade värdet 5400, inte för att minnena är specificerade till en högra hastighet.

Att 5400 blivit såpass vanligt som det är beror säkert på att någon smart förståsigpåare kommit fram till att PC2-5300 blir DDR2-662,5, och därmed duger inte PC2-5300 till moderkort med stöd för DDR2-667.

För skojs skull kollar jag igenom;

"
DDR2 SDRAM SPECIFICATION
JESD79-2B
(Revision of JESD79-2A)
January 2005
"
I den näms inte någon PC2-xx00, utan endast DDR2-400, DDR2-533, DDR2-667 och DDR2-800. Kanske dags att upphöra med PC2-xx00-benämningen?

Jag förstår inte riktigt här, först säger du att någon kommit på att 5300/8=662,5. Därefter så skulle man alltså ha räknat åt andra hållet, men då med minneshastigheten 667, dvs 667*8=5336 och sedan avrundat detta till 5400, vilket går emot vanliga avrundningsregler, då 5336 normalt avrundas antingen till 5340 eller 5300 (beroende på antal värdesiffror). Detta enbart för att om man räknar baklänges så skall man få fram en siffra högre än 667MHz? (och därmed ljuga för kund)

Är det då inte lättare för tillverkaren att vid test verifiera minnet för en 1,2% högre hastighet (vilket allt minne klarar) och sedan märka det som PC5400-minne (så att smarta förståsigpåare skall kunna räkna baklänges och känna sig trygga)? Uppenbarkligen är det så Corsair har gjort,eftersom det står svart på vitt i deras produktblad att minnet är testat och verifierat att klara 675MHz.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2006

Bumpar den här tråden då jag själv funderar över samma sak.

Som jag fattat de så är PC5300 667 MHz och PC5400 är 675MHz. Men på alla moderkorts specs jag hittat så står de att de stödjer PC5300 och inget om PC5400. Och då körs de väl ändå i 667Mhz(?), så vad är meningen med PC5400??

Gigabyte 870A-UD3 | Phenom II X4 955 3,2GHz | Corsair XMS3 1600MHz 2*2GB | Corsair CX 400W | Barracuda 320 GB + Spinpoint F3 1TB | GTS 250 1GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe_x90
Bumpar den här tråden då jag själv funderar över samma sak.

Som jag fattat de så är PC5300 667 MHz och PC5400 är 675MHz. Men på alla moderkorts specs jag hittat så står de att de stödjer PC5300 och inget om PC5400. Och då körs de väl ändå i 667Mhz(?), så vad är meningen med PC5400??

Förmodligen att det verkar bättre än PC5300 och att man får mer minne sålt.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Förmodligen att det verkar bättre än PC5300 och att man får mer minne sålt.

Menar du alltså allt bara ett försäljnings trick?

Så det är alltså ingen skillnad i prestanda mellan
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312023

och
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=313834

Lite lustigt att komplett lägger den första, PC5400-minnena i både PC5300 katergorin och PC5400 kategorin

Gigabyte 870A-UD3 | Phenom II X4 955 3,2GHz | Corsair XMS3 1600MHz 2*2GB | Corsair CX 400W | Barracuda 320 GB + Spinpoint F3 1TB | GTS 250 1GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe_x90
Menar du alltså allt bara ett försäljnings trick?

Så det är alltså ingen skillnad i prestanda mellan
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312023

och
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=313834

Lite lustigt att komplett lägger den första, PC5400-minnena i både PC5300 katergorin och PC5400 kategorin

Det är skillnad mellan minnena.
PC5300 äre samma sak som PC5400. Det egentliga namnet är PC5333.

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Det är skillnad mellan minnena.
PC5300 äre samma sak som PC5400. Det egentliga namnet är PC5333.

Vad är skillnaden då? Är det bara skalen på de dyrare? Men annars så skulle ju matten stämma.

667*8=5336~5300

675*8=5400

Eller?

Gigabyte 870A-UD3 | Phenom II X4 955 3,2GHz | Corsair XMS3 1600MHz 2*2GB | Corsair CX 400W | Barracuda 320 GB + Spinpoint F3 1TB | GTS 250 1GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe_x90
Menar du alltså allt bara ett försäljnings trick?

Så det är alltså ingen skillnad i prestanda mellan
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312023

och
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=313834

Lite lustigt att komplett lägger den första, PC5400-minnena i både PC5300 katergorin och PC5400 kategorin

Minne nummer 1 är specat för en maxfrekvens på 675MHz, men dessutom specat för CL4. Minne 2 är specat för en maxhastighet på 667MHz, men mer viktigt är att det är CL5-minne.

CL4-minne är snabbare än CL5-minne.

Den lilla skillnaden i frekvens mellan 675 och 667 gör ingen direkt skillnad för prestandan. Däremot CL4 vs CL5, särskilt om man skall klocka. Om du lägger CL5 timings på CL4-minnet kan du överklocka det högre än CL5-minnet.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Minne nummer 1 är specat för en maxfrekvens på 675MHz, men dessutom specat för CL4. Minne 2 är specat för en maxhastighet på 667MHz, men mer viktigt är att det är CL5-minne.

CL4-minne är snabbare än CL5-minne.

Den lilla skillnaden i frekvens mellan 675 och 667 gör ingen direkt skillnad för prestandan. Däremot CL4 vs CL5, särskilt om man skall klocka. Om du lägger CL5 timings på CL4-minnet kan du överklocka det högre än CL5-minnet.

Okej, tack för de svaret, inte för att jag tänkt klocka men det sklijer ju bara 21kr så jag slår nog till på det

Edit: Måste man ta hänsyn till moderkortet när det gäller CL4 och CL5 ?

Gigabyte 870A-UD3 | Phenom II X4 955 3,2GHz | Corsair XMS3 1600MHz 2*2GB | Corsair CX 400W | Barracuda 320 GB + Spinpoint F3 1TB | GTS 250 1GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe_x90

Edit: Måste man ta hänsyn till moderkortet när det gäller CL4 och CL5 ?

Nej

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nej

Tack så mkt för din hjälp.

Beställde nyss Corsair minnena från datorbutiken.com för 486:-

Gigabyte 870A-UD3 | Phenom II X4 955 3,2GHz | Corsair XMS3 1600MHz 2*2GB | Corsair CX 400W | Barracuda 320 GB + Spinpoint F3 1TB | GTS 250 1GB