Microsoft dömda till miljardböter

Permalänk
Melding Plague

Microsoft dömda till miljardböter

EG-domstolen har dömt Microsoft till att betala nästan 5 miljarder kronor i böter för brott mot unionens konkurrenslagstiftning. Det handlar om Windows Media Player och företagets servermjukvara.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Är det inte upp till varje företag att utvekla något som vi vill köpa, om nu microsoft har lyckats med det varför straffa dom?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz + Arctic Cooling Freezer 7 l ABIT AW9D-MAX l OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB l XFX GeForce 7600GT 256MB + Zalman VF700-Cu | 1780Gb Hdd l NEC ND-4570 | Tagan Easy Con 430W l Zalman ZM-MFC1 | Antec P180 SPCR Special Edition | Samsung SyncMaster 940BW | Logitech Z-2300

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iPirate
Är det inte upp till varje företag att utvekla något som vi vill köpa, om nu microsoft har lyckats med det varför straffa dom?

Det handlar inte om monopolställningen, utan att företaget utnyttjat dominansen för att för att döda konkurrenterna. (vilket är olagligt)

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

är det bara jag som tror att Microsofts monopolarisering (ja jag vet..) och krånlande med låsta standarder delvis, eller rent av till stor del gynnar Linux och andra alternativ?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

http://www.ecis.eu/news/2007_jan26.html

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=693559

Läs ovan

Det handlar om dels att Microsoft har en så otroligt dominerande ställning på marknaden idag och dels att de gör precis det som Apple gör med sina Ipods, de tvingar företag att använda deras egen server-mjukvara för att kunna använda vanliga windows-klienter och vice versa. Dom inkorporerar webbläsare direkt i operativsystemet och mediaspelare plus hundratals andra saker. Vissa kanske tycker detta gör det lättare för den vanliga konsumenten men den vanliga konsumenten är oftast totalt ovetande att de aldrig får nåt fritt val i sin användning av mjukvara.

Jag tycker detta är suveränt för oss vanliga människor eftersom det på sikt ökar konkurransen inom Europa och uppmuntrar småföretag att satsa och vara bättre än de stora jättarna.

Det är av stor vikt att internationell lagstiftning efterlevs av storföretagen. Annars slutar det med att Sverige som land efterlever storföretagens lagar istället (vilket vi iofs på många sätt redan gör men det är en annan diskussion).

Sen bara insikten av hur lång tid det tog för denna process att nå sitt mål säger ju endel bara det, 9 år. Nåt för de yngre att fundera över.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
är det bara jag som tror att Microsofts monopolarisering (ja jag vet..) och krånlande med låsta standarder delvis, eller rent av till stor del gynnar Linux och andra alternativ?

Förmodligen =P

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

GÖTT! Hoppas att Vista premium med SP2 och utan WMP och IE7 släpps dagen då jag migrerar från XP.

Är faktiskt jävligt bra att MS med monkeyboy ballmer i spetsen får en juridisk smäll på käften. Länge leve konkurensen!

Permalänk
Medlem

Om jag köper ett operativsystem så KRÄVER jag att det åtminstånde ska finnas en mediaspelare i packetet...

Det EU håller på med är sjukt, mycket sjukt. Hur ska agda 75 år kunna spela en film i sin dator om det inte finns någon mediaspelare?

För mig så ska ett komplett operativsystem ha med sig mediaspelare (windows mediaplayer), skärmsläckare (windows egna), någon typ av enkel texteditor (notepad), en enkel ordbehandlare (word), ett enkelt ritprogram (paint) + lite mer. Utan dessa basmjukvaror så sitter man rätt låst utan dels kunskaper och dels internetuppkopling/cd-skivor.

Vill man inte ha Mediaplayer, ja ladda ner något annat då... Det är INGEN som tvingar en att använda windows egna.

Om inte EU gör likadant med Apple och QuickTime så blir jag riktigt arg, då är det fan inte på lika vilkor. ÄVEN om MS är större än OSX så ska det vara lika vilkor.

DÄREMOT anser jag att man ska kunna avinstallera Mediaspelaren om man vill, alltså avinstallera på RIKTIGT.
Att avinstallera Internet Explorer går ju inte då hela OS:et har det inbyggt i sig lite överalt. Fast där anser jag också att man skulle kunna avinstallera IE.

Angående andra saker så som nätverks/server-biten så kan jag däremot hålla med på många punkter.
Men åter, vill man inte ha MS-mjukvara så finns alternativ som är GRATIS!!! Så varför då stämma MS? Dom som betalar får väll skylla sig själva eller???

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

har det inte varit samma debatt om internett explorer? själv tycker jag det är löjligt man kan ju om man vill instalera ett annat program som gör samma jobb som VLC eller opera. jag menar bara för att IE och media player skika med windows så tvingar ju inte bill gates dig som användare att använda dom programmen utan han ger dig bara valet. sen så om du köpt windows och instalerat det så har du ju godkänt användar avtalet för programvaran. dvs du vet vad det innebär juridiskt att använda windows och andra medföljande program sm utväcklats av MS eller MS dotterbolag osv. sen att MS har monopol är ju inte deras fel. utan folk köper deras produkt och då måste det ju vara något som fok vil ha annars hadde dom inte köpt det. käns lite som om dom blir straffade för att dom gjort en produkt som 90% av alla datorer har. men sen tror jag inte att gates bryr sig specieelt mycket när han har mer pengar än gud och kan betala böter tills jorden går under.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

jag har ju media player och använder den till musiken och vlc till filmerna, förstår inte vad eu kommissionens problem är, såna kassa idioter imo.

Permalänk
Relik 📜

Håller med lite om att grejen med just WMP är lite löjlig. Man borde verkligen kunna avinstallera den, men jag ser inget problem med att den följer med Windows. Som någon sa, ett OS utan mediaspelare bara för att främja konkurrens skulle bara kännas fånigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Förmodligen =P

hehe, ja fast du räknas ju inte riktigt.. *

Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
har det inte varit samma debatt om internett explorer? själv tycker jag det är löjligt man kan ju om man vill instalera ett annat program som gör samma jobb som VLC eller opera. jag menar bara för att IE och media player skika med windows så tvingar ju inte bill gates dig som användare att använda dom programmen utan han ger dig bara valet. sen så om du köpt windows och instalerat det så har du ju godkänt användar avtalet för programvaran. dvs du vet vad det innebär juridiskt att använda windows och andra medföljande program sm utväcklats av MS eller MS dotterbolag osv. sen att MS har monopol är ju inte deras fel. utan folk köper deras produkt och då måste det ju vara något som fok vil ha annars hadde dom inte köpt det. käns lite som om dom blir straffade för att dom gjort en produkt som 90% av alla datorer har. men sen tror jag inte att gates bryr sig specieelt mycket när han har mer pengar än gud och kan betala böter tills jorden går under.

men det är så mycket lättare att göra det att nått annat inte kommer i tanken för de flesta.

(whohoo! biljämförelser igen!) som om tex Volvo skulle släppa en bil med väldigt smalt dimensionerat tankhål. visst du kan tanka på andra stationer, men det kräver att du installerar ett större hål. och eftersom Volvo inte tillhandahåller små hål så frånsäger du dig garantin som annars hade gällt om du bra tankat på Volvos tankstationer för små hål. (andra bilar kan givetvis ändå tanka hos Volvo med denna modell så det är Vin-Vin för Wolvo)

*i egenskap av kronisk motdebattör i MS-frågor.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag kör Vista, men jag kör Firefox, foobar2000 och Zoomplayer (för video). Eftersom jag är hyfsat datorkunning är det inget problem för mig att hitta och använda det jag tycker är bättre alternativ.

Dock så förstår jag domen och tycker det är bra att de pröver Microsofts dominans och marknadsstrategier. Saken är den att färdiga PC-paket med Microsoftinstallation gör att många vanliga användare per default använder MS produkter eftersom de redan finns där klara och förhindrar konkurrens.

Då kommer bara ett litet problem. Vem ska fixa alternativen för vanliga användare om MS skulle ta bort dem? Vem installerar foobar2000 och visar hur den fungerar till Svensson?

Permalänk
Medlem

Skrämmande med alla som verkar tro att avskyn som många hyser mot Microsoft är helt ogrundad. Dax att vakna upp kanske?
Bra att de får betala, synd bara att pengarna inte hamnar i de drabbade företagens fickor.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Eh, Windows har väl inte fått sälja WMP med några windowsversioner sedan några år tillbaka? Eller var det så att de blev tvingade att göra en version utan och en med WMP?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Skrämmande med alla som verkar tro att avskyn som många hyser mot Microsoft är helt ogrundad. Dax att vakna upp kanske?
Bra att de får betala, synd bara att pengarna inte hamnar i de drabbade företagens fickor.

lust att utveckla lite ?

vet absolut inget om det här, så berätta gärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Om jag köper ett operativsystem så KRÄVER jag att det åtminstånde ska finnas en mediaspelare i packetet...

Det EU håller på med är sjukt, mycket sjukt. Hur ska agda 75 år kunna spela en film i sin dator om det inte finns någon mediaspelare?

Agda, får rådfråga sin mycket datorkunnige son, eller sonson.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Som någon klokt skrev ovan, hur många köper windows operativssytem separat när de köper en dator? Sen handlar det inte om mediaspelaren ska följa med eller inte, det handlar om hur svårt det är att avinstallera den eller få alternativet att kunna välja en annan(på ett enkelt sätt så även 75-åriga Anna kan lista ut det).

Fast frågan handlar egentligen om antimonopol-lagstiftnings vara eller icke vara. De flesta argument ovan är extremt subjektiva (vad ska man förvänta sig iofs). Förstår inte varför inte fler folk här som onekligen är intresserade av datorer inte är helt förstörda av apati bara tänker på sin egen situation och hur snabbt den skulle kunna förändras.

Ska storföretag/konglomerat få härja fritt? Eller ska de utsättas för lagar som gör det kapitalistiska systemet mer rättvist för de mindre aktörerna och hela tiden ställer krav på de stora aktörerna att vara bättre än de mindre? Det anser jag. Och detta är ju den stora ideologiska konflikten mellan marknadsekonomi och kapitalism i sin rena form.

Plus att MS aktivt motarbetat all form av open-source tanke bakom sitt operativsystem och tillbehör till detta. De vill ha monopol, för då tjänar de bäst med pengar och tvingar konsumenter att fortsätta använda sin mjukvara, iteration efter iteration. Exempelvis kan man läsa om MS "öppna"-standard för dokument, http://en.wikipedia.org/wiki/Office_Open_XML#Criticism

Det skulle vara spännande att kolla upp hur mycket MS lagt ner i lobbykostnader i Bryssel, ja fy fan. Många vaccin-sprutor.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Om jag köper ett operativsystem så KRÄVER jag att det åtminstånde ska finnas en mediaspelare i packetet...

Det EU håller på med är sjukt, mycket sjukt. Hur ska agda 75 år kunna spela en film i sin dator om det inte finns någon mediaspelare?

För mig så ska ett komplett operativsystem ha med sig mediaspelare (windows mediaplayer), skärmsläckare (windows egna), någon typ av enkel texteditor (notepad), en enkel ordbehandlare (word), ett enkelt ritprogram (paint) + lite mer. Utan dessa basmjukvaror så sitter man rätt låst utan dels kunskaper och dels internetuppkopling/cd-skivor.

Vill man inte ha Mediaplayer, ja ladda ner något annat då... Det är INGEN som tvingar en att använda windows egna.

Om inte EU gör likadant med Apple och QuickTime så blir jag riktigt arg, då är det fan inte på lika vilkor. ÄVEN om MS är större än OSX så ska det vara lika vilkor.

DÄREMOT anser jag att man ska kunna avinstallera Mediaspelaren om man vill, alltså avinstallera på RIKTIGT.
Att avinstallera Internet Explorer går ju inte då hela OS:et har det inbyggt i sig lite överalt. Fast där anser jag också att man skulle kunna avinstallera IE.

Angående andra saker så som nätverks/server-biten så kan jag däremot hålla med på många punkter.
Men åter, vill man inte ha MS-mjukvara så finns alternativ som är GRATIS!!! Så varför då stämma MS? Dom som betalar får väll skylla sig själva eller???

INGEN som tvingar dig ? Prova ta bort internet explorer, wmp, paint osv.. i bästa fall försvinner de från "lägg till ta bort program" listan (förutom paint som går att ta bort om man hård-tweakar installationen i förväg med n-lite..
Hade det gått att välja bort under installationen och sen inte haft ett enda spår av det på datorn så hade nog inte ms blivit stämda, men som det är nu är alla de programen en bit av "kärnan" av windows och går inte att ta bort utan att operativet krashar!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Löjligt att de blir stämda för att integrera Windows Media Player. Man kan ju fortfarande välja egen mediaspelare att installera, som tex jag som installerar VLC media player.
Ett operativ system är mer än en kernel, och självklart vill Microsoft ge en komplett upplevelse där operativ systemet kommer med en mediaspelare.

Det som de bör bli stämda för är vägran att använda öppna standarder, och inte främja standard och interoperabilitet.

Bra att de blir stämda, det förtjänar dem. Tråkigt att det är på fel grunder.

Apple har ju QuickTime och iTunes i Mac OS X, vad är skillnaden?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Vem får dessa miljarder?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

om det är en media spelare och en webläsare i ett operativ system så tackar jag och tar emot!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk

Bra att dom får betala lite samtidigt som jag tycker det är lite fel. Fördelen är att konkurransen blir hårdare och bättre valfrihet av övriga produkter som andra företag kan presentera som inte fått chansen. Däremot håller jag med Knashatt att en mediaspelare så givetvis vara inbyggt i ett OS som man kan avinstallera om man vill, samma med IE.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, men varför ska M$ ens ge blekaste f-n i vad EG domstolen har att säga? Jag tvivlar starkt och mycket på att ett amerikanskt företag har något att rätta sig efter, sedan så är det samma sak ifall det hade varit ett europeiskt företag och en amerikansk domstol hade dömt till böter osvosvosv.

Ifall M$ ska straffas ska Apple straffas för mångt och mycket. Det är konkurrens, vissa företag dör, medans andra blir uppköpta av större. Världen är sådan.

Samma sak gäller Google, som köper upp ett företag i veckan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313

Apple har ju QuickTime och iTunes i Mac OS X, vad är skillnaden?

Ja, nej, det är inte riktigt samma sak. Du kan dra både iTunes.app och Quicktime Player.app till papperskorgen om du vill, utan problem. Däremot så ligger kärnteknologin som har samma namn kvar i OS:et. iTunes däremot går att ta bort helt som vilket program som helst, det är inte inbakat alls. Det använder dock Quicktime (teknologin, inte programmet) för att spela upp saker.

Jag är inte så helt insatt i det här med stämningen, men jag håller med om att det ofta är en fördel med "inbakade" program, även om det förstås blir lite surt för konkurrenterna. Om inte windows kom med IE så vore det faktiskt jobbigare att skaffa Firefox när man installerat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Om jag köper ett operativsystem så KRÄVER jag att det åtminstånde ska finnas en mediaspelare i packetet...

Det EU håller på med är sjukt, mycket sjukt. Hur ska agda 75 år kunna spela en film i sin dator om det inte finns någon mediaspelare?

För mig så ska ett komplett operativsystem ha med sig mediaspelare (windows mediaplayer), skärmsläckare (windows egna), någon typ av enkel texteditor (notepad), en enkel ordbehandlare (word), ett enkelt ritprogram (paint) + lite mer. Utan dessa basmjukvaror så sitter man rätt låst utan dels kunskaper och dels internetuppkopling/cd-skivor.

Vill man inte ha Mediaplayer, ja ladda ner något annat då... Det är INGEN som tvingar en att använda windows egna.

Om inte EU gör likadant med Apple och QuickTime så blir jag riktigt arg, då är det fan inte på lika vilkor. ÄVEN om MS är större än OSX så ska det vara lika vilkor.

DÄREMOT anser jag att man ska kunna avinstallera Mediaspelaren om man vill, alltså avinstallera på RIKTIGT.
Att avinstallera Internet Explorer går ju inte då hela OS:et har det inbyggt i sig lite överalt. Fast där anser jag också att man skulle kunna avinstallera IE.

Angående andra saker så som nätverks/server-biten så kan jag däremot hålla med på många punkter.
Men åter, vill man inte ha MS-mjukvara så finns alternativ som är GRATIS!!! Så varför då stämma MS? Dom som betalar får väll skylla sig själva eller???

Håller fullständigt med! Bra skrivit!

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Sjukt löjligt!

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313

Apple har ju QuickTime och iTunes i Mac OS X, vad är skillnaden?

Det är lite skillnad på QuickTime och QuickTime Player. QuickTime är ett ramverk för mediauppspelning, som kan utnyttjas av i princip vilken applikation som helst. QuickTime Player däremot går alldeles utmärkt att ta bort.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Det är ju microsofts operativsystem, så självklart ska de få skicka med vilken mediaspelare de vill.. Tycker ingen annan än microsoft ska få bestämma vad som ska finnas med.. och att ge dem böter är bara sjukt.

Varför ska alla företag ha lika villkor när det är för microsoft och windows de utvecklar program? Om de vill ha lika villkor får de väl skapa sitt egna OS först.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »