Otellini: Penryn 12 november

Permalänk
Melding Plague

Otellini: Penryn 12 november

Intels nya processorarkitektur Penryn har det ryktats mycket om den senaste tiden, inte minst lanseringsdatumet. Intels vd Paul Otellini har nu gett ett datum för lanseringen. 12 november är datumet att skriva upp i almanackan.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ja, hehe...och här har man precis konverterat till Intel och BÖRJAT köra Dore 2 Duo system .
Hänga med helt i utvecklingen? Vem gör det?

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem

Quad-Core:
QX9650 - 3,0Ghz - 9x333, 12MB cache Lanseras i november 07
Q9550 - 2,83Ghz - 8.5x333, 12MB cache resten kommer i januari 08 enligt källa
Q9450 - 2,66Ghz - 8x333, 12MB cache
Q9300 - 2,5Ghz - 7.5x333, 6MB cache

Dual-Core:
E8500 - 3,16Ghz - 9.5x333, 6MB cache
E8400 - 3,0Ghz - 9x333, 6MB cache
E8300 - 2,83Ghz - 8.5x333, 6MB cache
E8200 - 2,66Ghz - 8x333, 6MB cache

källa : http://www.tcmagazine.com/comments.php?shownews=16094&catid=2

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

QX9650 - 3,0Ghz - 9x333, 12MB cache Lanseras i november 07

Vilket jävla monster om den klockar bra? ;O

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Vad exakt är en wafer?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Vad exakt är en wafer?

en sån som processorerna skärs ut ifrån. en ganska stor kiselplatta med andra ord.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

wafers betyder det inte kex eller något liknande? Typ som ett rån som har mönster?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Hakan,
Jo, ett väldigt tunnt kex - gör kexet i kisel istället så har du vad som åsyftas här...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vet hur dessa plattor ser ut. Tänkte bara på vad det egentligen betyder. Det finns ju tea wafers. Sen har ju göteborgskex någon variant. Så i grund och botten så är det ett kex som är hyffsat tunt och som har mönster. Så egentligen borde göteborgskex eller någon annan tagit patent på wafers och därmed kunna stämma skiten ur cpu tillverkarna alternativt att de fick vara med på ett hörn. Det skulle vara rätt kul. Man får olika typer av wafers material. CPU och ett paket med tunna kex.
Jobbigt om det skulle smulas sig sönder över cpun bara. Då blir det kaksmulor innuti datorn istället för på tangentbordet.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd

AMD WILL SOON DIE. Intel vrider om i AMD sår nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Jag vet hur dessa plattor ser ut. Tänkte bara på vad det egentligen betyder. Det finns ju tea wafers. Sen har ju göteborgskex någon variant. Så i grund och botten så är det ett kex som är hyffsat tunt och som har mönster. Så egentligen borde göteborgskex eller någon annan tagit patent på wafers och därmed kunna stämma skiten ur cpu tillverkarna alternativt att de fick vara med på ett hörn. Det skulle vara rätt kul. Man får olika typer av wafers material. CPU och ett paket med tunna kex.
Jobbigt om det skulle smulas sig sönder över cpun bara. Då blir det kaksmulor innuti datorn istället för på tangentbordet.

Du har för mycket fritid va?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Intressant, kommer mycket nytt kring november, nya processorer från intel, förmodligen nya från AMD (Q4) och nya grafikkärnor från nvidia!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd

Jag undrar lite, jag vill minnas att jag läste att dessa chip skulle börja massproduceras i mitten av oktober, om de redan når handeln i början av november så är det väldigt effektivt. Fast det är klart, jag kan minnas fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
AMD WILL SOON DIE. Intel vrider om i AMD sår nu

Men sluta men dina korkade inlägg. Är du dum på riktigt? Sa du likadant om Intel 1999-2006?

Permalänk
Medlem

Peter_86

Du skriver på ett sånt sätt att det är bra grej. AMD kommer inte att dö hur det än går. Går de i konkurs så köps de upp av ett annat bolag. Men då kommer inte strategin vara densamma. Det är ju något som bestämms av den nyare ägare.
Hur som helst så kommer AMD tappa mark och kvar står Intel som enda stora oih ohotade aktör. Vi kommer få en lägre tillverkningstakt. Mer och fler sätt att mjölka konsumenter på pengar kommer att tas fram. De kommer lägga fram så att vi kommer behöva uppgradera åtminstonde var tredje år för att man som gamer ska kunna hänga med. Dessa prissänkningar vi sett från Intel kommer vi inte bli lika bortskämda med i framtiden. De har i princip fri prissättning och detta kommer de defintivt att utnyttja. De kommer dock inte kunna ta ut vilket pris de vill för de säljer de inget nytt om folk inte har råd. Men att det fördyrar runt 30 - 40 % att köpa ett datorsystem det kan man nog räkna med.
En stor gigant i toppen som bestämmer datorns prestanda är inget man vill ha. Hoppas att AMD inte går under utan klarar sig.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

om penryn skulle visa sig vara mer än 5% bättre än core 2 så är det nog mest för att den bör klocka relativt högre och har mer cache.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Vad för minnen behöver man egentligen för 333fsb???

Då tänker jag mest på överklockning.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Vad för minnen behöver man egentligen för 333fsb???

Då tänker jag mest på överklockning.

Då är nog DDR3 att föredra. Det är svårt att få upp några klockningar med DDR2 som du ska köra 1:1.

Permalänk
Medlem

Det skulle väl också betyda att man får ställa in CL till standard manuellt i BIOS med asus brädor då de idiotiskt nog sänker CL om man väljer auto hastigheter?

Gnah... >_<

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk

32 nm SRAM? Måste vara SDRAM som menas - skillnaden är rätt så stor...

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Illuwatar
32 nm SRAM? Måste vara SDRAM som menas - skillnaden är rätt så stor...

Nej, det brukar vara sram man testar nästa tillverkningsprocess med först. Varför skulle det vara sdram?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag undrar lite, jag vill minnas att jag läste att dessa chip skulle börja massproduceras i mitten av oktober, om de redan når handeln i början av november så är det väldigt effektivt. Fast det är klart, jag kan minnas fel.

Men sluta men dina korkade inlägg. Är du dum på riktigt? Sa du likadant om Intel 1999-2006?

Fritt land! .....Som du märker så växer dator marknaden och i dags läget så har man inte råd att göra misstag. Och man kan inte jämnföra så gamla statisker med dagslägets. AMd går ner Snart så säljer dom väll sig till Intel.

hakan78:
jag vet vad som händer om AMD dör........

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Fritt land! .....Som du märker så växer dator marknaden och i dags läget så har man inte råd att göra misstag. Och man kan inte jämnföra så gamla statisker med dagslägets. AMd går ner Snart så säljer dom väll sig till Intel.

hakan78:
jag vet vad som händer om AMD dör........

Vad fan pratar du om? Vet du överhuvud taget något om datorhistorien? Kan du ett smack om hur marknadsdelar har fördelats mellan Intel, AMD, Cyrix/VIA och alla de andra x86-aktörerna sedan starten för närmare 30 år sedan?

Profetior hör till två slag: Antingen har man historia på fötterna och kan göra en god framtidsprognos. Eller så är det ren humbug i Nostradamusanda. Du hör till den senare kategorin. För väl är det väl att ingen lyssnar på dig. Börja skriva vettigare inlägg på forumet, tack!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

-.-, och du är den vise dator guden eller?..Det enda jag bryr mig om det är vad som händer idag och inte för 30 år sedan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
-.-, och du är den vise dator guden eller?..Det enda jag bryr mig om det är vad som händer idag och inte för 30 år sedan.

Nej, inte alls.
Eller, jo, kanske relativt dig.

Edit: Man är inte kompetent att svara på vad som händer "idag" om man inte vet minsta lilla om det förgångna. I synnerhet inte om man inte kommer med argument.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

.......08'or =/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
.......08'or =/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
...I synnerhet inte om man inte kommer med argument.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
.......08'or =/

Fjolla

Permalänk
Avstängd

kärring

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
.......08'or =/

Borde finnas regler mot troll.