Open source-drivrutin till Radeongrafikkort utvecklas

Permalänk
Melding Plague

Open source-drivrutin till Radeongrafikkort utvecklas

För ungefär en vecka sedan släppte AMD vissa specifikationer som beskriver R600, GPU:n som används av grafikkort i Radeon HD 2000-serien. Detta så att Radeondrivrutiner med öppen källkod kan utvecklas. Nu har programmerare börjat utveckla drivrutinen som har fått namnet radeonhd.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Härligt. Let the development begin!

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Avstängd

Rejält gött ena, var <-> nära på att byta ner mig till ett 8600GT bara för att kunna köra Ubuntu bra. Ger detta några månader faktist

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Medlem

Nu blir jag överlycklig

Permalänk
Medlem

HD2600XT för linux maskinen beställt! Den får rulla whinedows ett tag tills Beta eller tidig releasecandidate.

Permalänk
Inaktiv

Nice med open source drivrutiner :3
nVidia borde följa efter, dock har de utmärkt Linux drivis

Permalänk
Avstängd

Äntligen! Det jag väntat och längtat efter! Äntligen!
Fan vad bra!

Jag har alltid köpt Nvidia, alla mina senaste grafikkort var Nvidia, men nästa blir ATI. Nu tänker jag byta till ATI, det blir ingen mer Nvidia för mig.

Ser fram emot att köpa ett nytt ATI grafikkort!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Innebär det att till exempel detta grafikkort får en vettig drivrutin: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339924&view=detailed ?

Radeon HD 2400 Pro (med passiv kylning, därav intresset ), antar att det ingår i det som kallas "2000-serien" i nyheten?

I så fall beställer jag så fort drivrutinen är stabil

Permalänk

Jag väntar och ser vad det blir av det här innan jag börjar hoppa glat och tro på mirakel.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Trevligt att se att det går framåt..

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gäller det bara hd-korten, eller är det något under utveckling för t.ex X1900 också?

Permalänk
Medlem

Det är ju samma drivers till tidigare kort som för hd-serien, så dessa open source-drivers lär ju funka på samma sätt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Trevligt värre
Skönt att det plockas upp så snabbt. Nu ska vi bara hoppas att AMD släpper resten av drivrutins-koden så att de kan komma igång på riktigt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sme
Gäller det bara hd-korten, eller är det något under utveckling för t.ex X1900 också?

dokumentationerna gäller R600 chipsen så än så länge är det bara dom senaste HD korten... men AMD/Ati har lovat att publicera dokumentation på de gamla korten också!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt att det äntligen börjar hända nått!

Permalänk
Medlem

Då slipper jag köpa nVidia till surfburken. Hoppas det kommer drivisar till gamla kort som mit radeon 9800pro detta år.
Då saknas bara drivisar till Creatives x-fi korten och rediga Broadcom drivisar till lappisen.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk

Då kanske det är några flitiga nissar som kanske skriver ihop mycket bättre drivisar till windows med? fast gillar ubuntu. fast avsaknaden av drivisar till ati kortet gör att man får lida pin med xp

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Då kanske det är några flitiga nissar som kanske skriver ihop mycket bättre drivisar till windows med? fast gillar ubuntu. fast avsaknaden av drivisar till ati kortet gör att man får lida pin med xp

Jo, det kan hända att några flitiga nissar får för sig att göra open source drivrutiner för Windows. Det vore trevligt.
Fast generellt sett, så brukar Linux användare bry sig mer om open source, än Windows använder som ofta glatt sväljer allt, inkl DRM.
Nu for snart Ubuntu bättre drivrutiner.
Uppkommande Ubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon) kommer ha bättre drivrutiner, och kommer ha nya Xorg 7.3, så det blir trevligt.
För övrigt så släpptes, GNOME 2.20 nyss, så nya Ubuntu blir trevlig.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

GO AMD!

Måste kolla upp vad som händer på Linux-sidan, känner mig inte speciellt uppdaterad längre. :/

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6