Permalänk

minnen till x1950 pro?

Tja jag har nyss inhandlat ett radeon x1950 pro.
Och undrar därför om jag behöver uppgradera mitt ram minne,
Just nu har jag 4x256mb minnen 2 standard som föjde med min dator och 2 som jag tog från en äldre dator.

Min dator just nu:
Amd athlon 64 3500+ 2.20ghz
1gb ram
220gb hårdisk
radeon x1950 pro

Är det nödvändigt att uppgradera mitt ramminne? Och om så vad tycker ni jag ska köpa för minnen?

Permalänk

Kan vara så att dom äldre minnena du tog är av modell långsam, isåfall så kan det tänkas att dom förstör genom att agera flaskhals. (Dom slöaste minnena är dom som bestämmer hastigheten om jag inte minns fel?)

Men för att nyttja all prestanda så ja, köp gärna nya minnen som är snabbare.
Isåfall kanske Corsair eller kingston 1Gb 667Mhz. Ta gärna reda på vad ditt moderkort stödjer så du inte köper minnen du inte kan nyttja, Hinner inte leta länk då jag är på jobbet ^^

Visa signatur

|||| Intel Core 2 Quad @ 3.4GHz |||| 2GB 800MHz DDR2 |||| Inno3D 8800GTX OC |||| Raptor 74GB |||| +1.3TB HDD |||| Gigabyte DS3 ||||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawPowersupply
Kan vara så att dom äldre minnena du tog är av modell långsam, isåfall så kan det tänkas att dom förstör genom att agera flaskhals. (Dom slöaste minnena är dom som bestämmer hastigheten om jag inte minns fel?)

Men för att nyttja all prestanda så ja, köp gärna nya minnen som är snabbare.
Isåfall kanske Corsair eller kingston 1Gb 667Mhz. Ta gärna reda på vad ditt moderkort stödjer så du inte köper minnen du inte kan nyttja, Hinner inte leta länk då jag är på jobbet ^^

Skulle iofs tro att han har s939 och DDR-minne. Det säljs inga AM2-datorer med 2x256MB minne.

Filijonken<= ladda ned CPU-z och kör det, så kan du se vad du har för minne.
När det gäller s939 så finns det en nackdel med att ha 4 minnesstickor. Om du har PC3200-minne (400MHz), så ställs hastigheten om automatiskt till 333MHz. Dessutom körs minnet ofta i 2T istället för 1T som är snabbare.
Om du har två stickor långsamt minne och två stickor snabbt minne kommer det snabbare köras på samma hastighet som det långsammare (precis som Raw säger).

Hade jag varit du (och du har s939 och DDR-minne, särskilt långsammare DDR-minne än PC3200), så hade jag köpt 2x1024MB PC3200-minne. Det kostar 890kr.
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=1024DDRCV...

Anledningen är helt enkelt att nyare spel mår bra av 2GB minne och med 2x1024, så körs minnet i 1T 400MHz, dual channel.

Visa signatur

~Pelle~