Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2002

AMD eller Intel?

Tjenare!

Har inte hängt med så mycket på hårdvarumarknaden på ett tag nu.

Funderar på att köpa ett uppgraderings kit till min burk, iaf moderkort och CPU eventuellt minne också.

Ska mest spela på den, så vad är det som gäller? AMD eller Intel?

Ge gärna tips på moderkort och processorer.

MVH

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

Re: AMD eller Intel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZnakeyE
Tjenare!

Har inte hängt med så mycket på hårdvarumarknaden på ett tag nu.

Funderar på att köpa ett uppgraderings kit till min burk, iaf moderkort och CPU eventuellt minne också.

Ska mest spela på den, så vad är det som gäller? AMD eller Intel?

Ge gärna tips på moderkort och processorer.

MVH

Beror lite på budget och på om du tänkt att klocka eller ej.
Vad har du nu? Vilken sockel, vilken typ av grafikkort (AGP eller PCI-e), vilken typ av minne (DDR eller DDR2)? Kan vara bra att veta, så att man vet om man kan spara något.
Om du tänkt köra AMD AM2 eller Intel Core2Duo, så är du nästan tvungen att även uppgradera minne om du sitter på DDR-minne nu. (skriver nästan, eftersom det finns ett Core2Duo moderkort med stöd för DDR)

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2002

Har inte låst mig vid nån speciell budget, men ja behöver inte köpa de dyraste bara för det. Hade väll tänkt mig 5-6000 kanske något mer om jag får ut mycket bättre prestanda.

Just nu sitter jag på en AMD socket 939 3700+ med 2gb 3200 ddr minne och ett geforce 6800 AGP.
Jag har väll planer på att byta ut det till något hyfsat PCI-Express också.

Har alltid kört med AMD innan och är väll fortfarande sugen på en till men man måste ju ge intel chansen om dom presterar.

Jag har väll clockat en del innan men de va ett tag sen nu. Tanken är väll att jag inte ska behöva hålla på att cloacka en massa, men är öppen för förslag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZnakeyE
Har inte låst mig vid nån speciell budget, men ja behöver inte köpa de dyraste bara för det. Hade väll tänkt mig 5-6000 kanske något mer om jag får ut mycket bättre prestanda.

Just nu sitter jag på en AMD socket 939 3700+ med 2gb 3200 ddr minne och ett geforce 6800 AGP.
Jag har väll planer på att byta ut det till något hyfsat PCI-Express också.

Har alltid kört med AMD innan och är väll fortfarande sugen på en till men man måste ju ge intel chansen om dom presterar.

Jag har väll clockat en del innan men de va ett tag sen nu. Tanken är väll att jag inte ska behöva hålla på att cloacka en massa, men är öppen för förslag.

Intels Core2Duo är det du skall satsa på om du tänkt klocka. AMD's Athlon 64:a går att få till bra pris och moderkorten är billigare, så de är bra alternativ om du inte vill klocka (de bättre modellerna av AMD x2 processorer har såpass hög klockfrekvens redan så klockningsmånen är liten).

Det känns som om det är läge att göra en stor uppgradering (moderkort, processor, minne och grafikkort), eftersom du inte kan ha kvar ditt gamla minne och ditt gamla grafikkort om du skall köra på ett nytt moderkort för Am2 eller Core2Duo.

Gigabyte GA-965P-DS3 iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX 1 095:-
Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 1 610:-
Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink 850:-
XFX GeForce 8800GTS 320MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express 2 540:-

Totalpris 6 095:-
www.datorbutiken.se

En uppgradering som ger bra prestanda oklockat, men som ändå har utrymme för överklockning.

Kör du på AMD A64 6000+ x2 + valfritt mobo, så får du lite sämre prestanda original och sämre klockningsmöjligheter, men det blir billigare (en 300-400kr kanske). Personligen så tycker jag att Intel-alternativet utan tvekan är värt de extra hundralapparna.

~Pelle~