Behöver lite hjälp angående minnen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007

Behöver lite hjälp angående minnen.

Ja som rubriken lyder så skulle jag upskatta lite hjälp.

Är inte helt hypad på datorer men jag ska köpa mer minne till min dator som är helt nya.

har just nu 2 x 512mb och vill gärna köpa 1 gb till men kan man blanda?

2x512 och 1x1gb eller måste jag isf köra 2x512 och 2x2gb?

Och en annan fråga måste alla kort ha samma tillverkare och samma MHz?

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

Re: Behöver lite hjälp angående minnen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vekk
Ja som rubriken lyder så skulle jag upskatta lite hjälp.

Är inte helt hypad på datorer men jag ska köpa mer minne till min dator som är helt nya.

har just nu 2 x 512mb och vill gärna köpa 1 gb till men kan man blanda?

2x512 och 1x1gb eller måste jag isf köra 2x512 och 2x2gb?

Och en annan fråga måste alla kort ha samma tillverkare och samma MHz?

Tack på förhand

Köp samma typ av minnen du har nu (DDR om du har DDR-minne och DDR2 om du har DDR2-minne).

Köp samma hastighet eller snabbare minne än det du har redan (köper du snabbare än ditt nuvarande minne, så klockas det nya ned automatiskt)

Om du kör på 2x512MB + 1x1024MB, så kommer det att fungera, men du kan inte köra dual channel (dual channel ger en snabbare överföringshastighet). För att dual channel skall fungera så måste du ha matchande minnespar satta i rätt minnesslots på moderkortet. I ditt fall så får du alltså köra 2x512MB + 2x1024MB eller 2x512MB+2x512MB. (vilka slots du skall använda står i moderkortsmanualen)

Alla minneskort behöver inte ha samma tillverkare eller hastighet, men två minneskort som ingår i ett minnespar skall ha samma hastighet om du vill köra dual channel.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007

Tack så mycket för ditt snabba svar och jag sitter ju på dual channel får väll gå på
2x512MB + 2x1024MB isf Men jag behöver nog inte manualen för att sätta in dem eftersom det redan sitter 2 x512 på plats av 4 platser alltså är det ju bara 2 kvar att välja på

Tack igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kivik
Registrerad
Okt 2007

Hejsan!
Jag har precis köpt in ett nytt minne (1024, DDR2). Tidigare hade jag två minnen (2x 512 DDR). När jag kommit underfund med detta så tog jag ut mitt nya och satte i ett av dem gamla igen (det andra gamla satt kvar). När jag sedan startade om datorn fortsatte skärmen vara helt svart.

Vad är fel? Vad kan göras? Kan mitt moderkort vara sönder? Tidigare kom det ett pip i början av uppstarten, är det från moderkortet? Är moderkortet sönder om detta pipet inte kommer?

Är tacksam för snabba svar .
Tack // Gustav

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vännäs
Registrerad
Jul 2002

ddr2 och ddr är två olika tekniska lösningar och passar inte i varandras socket.
säker på att du köpt samma sorts minnen som i din burk?

om skärmen är svart har nåt hänt.
kolla med ett minne dvs ta ur det minne du testat med och låt ena gamla sitta kvar.

Funkar inte detta pröva att rensa CMOS.
Och starta sedan maskinen igen.

Träna bort dyslexin. Asus Z87-A 4.5ghz 1.28v 4670k - sapphire Nitro 390 - 120HZ Acer XG270HU 1440p 144hz - Samsung 850Pro 256gb ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - Dadder/steelS 6g - 8gb Kingston Hyper blu 1600mhz - atcs 840 - Vattenkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)