Japan utvecklar nästa generations nätverk

Permalänk
Melding Plague

Japan utvecklar nästa generations nätverk

Japan har länge varit en pionjär inom it-branschen, nu har man bestämt sig för att utveckla en ny optisk teknik som är tänkt att ersätta dagens Internet Protocol, IP som den globala standarden för kommunikation.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra. Det börjar behövas en liten uppgradering på internet snart, tycker jag.

Permalänk
Medlem

Då är det bara att följa utvecklingen...
Jag litar på japanerna. Men vad hände med att Sverige var bland de bästa inom det här med internetuppkopplingar? Vi har snabba uppkopplingar till låga priser... och även om Sverige är litet till folkmängd har det forskats fram en hel del imponerande grejer.

Man kanske skulle hoppas att Sverige, Kina eller något annat land skulle konkurera och på så sätt driva det här fram ytterligare?

Permalänk

Härligt. Är det tänkt att hela världen skall byta till detta? Är behövligt iaf, känns som att vi börjar närma oss smärtgränsen för den gamla tekniken. Tekniker så som bittorrent är väl symptom på detta.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Kommunikationsprotokoll och kommunikationsmedium är väl inte direkt samma sak va?

Att informationen överförs optiskt har väl inte så mycket med protokollet att göra.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamblor
Kommunikationsprotokoll och kommunikationsmedium är väl inte direkt samma sak va?

Att informationen överförs optiskt har väl inte så mycket med protokollet att göra.

Nä, jag funderade också lite på va dom blandar ihop

Permalänk

På vilket sätt brister IPv6?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är både IP och medium som ska ersättas.

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

Och MPAA skiter i brallorna...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Härligt. Är det tänkt att hela världen skall byta till detta? Är behövligt iaf, känns som att vi börjar närma oss smärtgränsen för den gamla tekniken. Tekniker så som bittorrent är väl symptom på detta.

Långt ifrån gränsen. Det är nu vi börjar utveckla saker och ting ordentligt. Det implementeras bredband mer och mer i hela världen och inte minst i lilla Sverige.

Torrent är en väldigt liten del även om det säkerligen är flera hundra miljoner världen över som använder bittorrent/dc med flera.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Tramsigt, 10GbE och IPv6 finns ju redan idag, förstår inte nyttan med det här.
Om vi ska byta ut TCP/IP kan vi lika gärna gå tillbaka till OSI som också kan "allow as many as 100 billion devices to access it simultaneously"

Visa signatur

nej

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jones377
Och MPAA skiter i brallorna...

De har väl säkert lobby organisationer som kommer med pengar och tjatar om att implementera DRM på nätverksprotokolls-nivå.

Assholes.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Japan = HiTech

Permalänk

Finfint, iom. att det är Japan som gör det lär det inte alls bli lika stora påtryckningar från onda skivbolag, så med lite tur kanske tekniken blir lika "fri" att använda som IP. Skulle USA göra tekniken så kan man ju ge sig fan på att hela internet kommer få DRM inbyggt...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stilnoxx
Tramsigt, 10GbE och IPv6 finns ju redan idag, förstår inte nyttan med det här.
Om vi ska byta ut TCP/IP kan vi lika gärna gå tillbaka till OSI som också kan "allow as many as 100 billion devices to access it simultaneously"

Ethernet på internet är ingen bra idé.

Permalänk
Medlem

Jag grävde runt lite här för att hitta mer info, men det var svårt att hitta nåt vettigt.

http://www2.nict.go.jp/w/index-e.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Finfint, iom. att det är Japan som gör det lär det inte alls bli lika stora påtryckningar från onda skivbolag, så med lite tur kanske tekniken blir lika "fri" att använda som IP. Skulle USA göra tekniken så kan man ju ge sig fan på att hela internet kommer få DRM inbyggt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhetsredaktören Scrooge
Även andra privata företag såsom Fujitsu, Hitachi, och NEC. kommer att ingå i utvecklingsgruppen.

Ja, jag vet inte jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Optik ger bra sträckor med låg dämpning, och används av företag där pengar inte är något problem. Vanliga hemmanvändare sitter knappast med behovet av hastigheter över 1GBps, så där fungerar koppar bra.

Sen till själva protokollet:
IP är ett protokoll på 3:e lagret i den standardiserade modellen för nätverk.
Byts detta ut behöver routrar och nivå-3 switchar att uppdateras/bytas för att kunna fungera med det nyare protokollet. IPv6 som är den nyare varianten på IP finns redan och varför skaffa ännu ett nytt?
En sak om det nya protokollet skulle vara ett "carrier"-protokoll som ATM eller så som bara ska kapsla in och flytta mycke data långt och sen skala av det igen så de vanliga ip paketen kan gå vidare.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Jag håller med stilnoxx. Man kan ju satsa på IPv6 (även om jag inte är särskilt förtjust i det)

Hitta på ett nytt protokoll idag för att utmana IP(v4) är redan döfött.

Permalänk

Är i USA nu. Pappan i familjen jag bor hos jobbade på RadioShak förut. Så han är lite av en nörd och ville skaffa det Bästa, vilket var 768 kpbs...

USA är ett U-land i den här frågan. Go Europe! Go Japan!

Permalänk
Medlem

Trodde det var företag och inte länder som brukade utveckla saker