Permalänk
Medlem

Fråga om minnen

Hallå!
Den här frågan kanske redan är besvarad på det här forumet, men har ingen vidare forum vana så de tar väldigt lång tid att hitta de ja söker på forum. (Om jag ens någonsin hittar de)

Undra bara om det gick att kolla upp hastigheten på ram minnena utan att plocka ut dom ur datorn? eller rättare sagt med hjälp av datorn...
Har nämligen tre st PC3200 DDR SDRAM 512MB, men har ingen anning om vilken hastigheten de är på. Har också ytterligare ett 512MB ram minne liggande i en låda, men det vet jag varken märke eller hastighet på och om jag skulle sätta in även det i min dator så skulle jag vilja veta om de passa ihop. Men vet som sagt inte hur ja ska ta reda på det.

All hjälp är välkommen, tack på förhand

//Wagge

Permalänk
Medlem

Ladda ner CPU-Z från www.cpuid.com
Det berättar både vilken hastighet som minnet körs i samt vad det står i SPDn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycke hardware guy. Programmet funka fint! Om ja har föstått allt rätt nu så är de bara att sätta in det ram minnet i lådan och kolla vad det är för hastighet då?

Permalänk
Medlem

Hlälp med att hitta rätt utökningsminne

Hej!
Jag är tyvärr grymt okunnig när det gäller RAM-minnen och ska försöka hjälpa min pappa att utöka RAM-minnet i hans gamla burk (Fujitsu Scaleo EPC). Jag har sökt i Kingstons konfigurationsguide men inte hittat den datormodellen. Har läst att man ska ladda ner CPU-Z för att kolla vad man har och det har jag gjort. Problemet är att jag inte fattar hur man ska tolka all information man fick ut??? Jag är på jakt efter ett 512 MB SDRAM och det jag vet är att det ska vara "3-delat" (d.v.s. det finns 2 hack i den delen man trycker i datorn), det finns säkert en benämning för det men jag har inte fattat vilken.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att hitta ett minne som passar till det som redan finns så vore jag grymt tacksam. Ännu bättre om det är ett som finns på Dustinhome eftersom jag ska lämna tillbaka ett felköpt där ;-).

Detta är infon jag fick från CPU-Z:

Max bandwith: 133 MHz
Manufacturer: Kingston
Part number: 32MX64PC133CL3168
Serial Number: 1A08B600

Tack på förhand!

//Martin

Permalänk
Medlem

Part number: 32MX64PC133CL3168 blir..

32Mbitx64, PC133, CAS3, 168pin DIMM.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010029488

Kolla upp om datorn stöder 512MB minnesmoduler. Är det 3 minnesplatser ska maximal minnesmängd vara 1.5GB. Är det bara 768MB stöds inte större än 256MB. Även om specifikationen säger max 768MB så kan en biosuppdatering ge stöd för 512MB minnesmoduler.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tusen tack Harware Guy! Då var det ju en logik bakom hårdvarunumret och inte bara en massa siffror. Det kanske man borde fattat... men men. Har du något tips på hur jag kan kolla vad minnesmodulerna stödjer maximalt. Kan man få ut det också av CPU-Z?

Tack än en gång, nu kan jag beställa!

Permalänk
Medlem

Re: Fråga om minnen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wagge
Hallå!
Den här frågan kanske redan är besvarad på det här forumet, men har ingen vidare forum vana så de tar väldigt lång tid att hitta de ja söker på forum. (Om jag ens någonsin hittar de)

Undra bara om det gick att kolla upp hastigheten på ram minnena utan att plocka ut dom ur datorn? eller rättare sagt med hjälp av datorn...
Har nämligen tre st PC3200 DDR SDRAM 512MB, men har ingen anning om vilken hastigheten de är på. Har också ytterligare ett 512MB ram minne liggande i en låda, men det vet jag varken märke eller hastighet på och om jag skulle sätta in även det i min dator så skulle jag vilja veta om de passa ihop. Men vet som sagt inte hur ja ska ta reda på det.

All hjälp är välkommen, tack på förhand

//Wagge

PC3200 = 400MHz

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Jag har problem med mina RAM minne. Jag har precis köpt in ett nytt (1024 DDR2), som var fel till min dator (jag har DDR) och därefter satte jag i mina gamla igen. När jag sedan skulle starta om datorn ville datorn inte överhuvudtaget starta! :S Hel konstigt. Jag prövade möblera om minnena flera gånger utan att datorn ville starta igen.

Svara så snabbt som möjligt så att gamla Bettan kan börja funka igen:).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Ladda ner CPU-Z från www.cpuid.com
Det berättar både vilken hastighet som minnet körs i samt vad det står i SPDn.

Finns det något motsvarande till linux?