Glocalnet kommer inte hjälpa intresseorganisationer

Permalänk
Melding Plague

Glocalnet kommer inte hjälpa intresseorganisationer

Bredbandsleverantören Glocalnet har bestämt att de enbart kommer att samarbeta med Polisen när det finns misstanke för brott. Glocalnet nämner specifikt att de inte kommer att lämna ut kundernas uppgifter till antipiratbyrån.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

PR-stunt?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

De va "högt" av dom, denna gång :).
Nu behöver dom bara fixa stabilare och bättre bredbandstjänst.

Permalänk
Medlem

APB tycker nog att det här var riktigt lågt

Vi andra däremot tycker det är bra, Ingen annan än poliseb ska med stöd av lagen kunna kräva personuppgifter, speciellt inte en privat organisation. Bara att hoppas att alla andra följer efter då jag trots allt inte vill ha bredband från Glocalnet.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Go Glocalnet! Integritetsskydd FTW!

Permalänk
Medlem

Hehe, håller med dig Airwolf! Om dom bara kunde leverera något som fungerade ordentligt vore dom ganska intressanta nu.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Hoppas bara andra bolag hänger på, typ bbb osv så APB kan försvinna.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

pwn da wickid apb man!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Som Airwolf säger skulle dem nu har en internettjänst som fungerade kanske man skulle kunna byta från sitt dyra Telia..

Måste nog säga att detta va det första positiva jag någonsin hört om glocalnet. Får hoppas att alla andra isp hänger på så att apb inte får det för lätt.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Okej, Glocalnet har lyckats ta sig så långt. Men hur är det med Comhem, Telia osv. Någon som vet? Har de tagit sig så "långt"?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
PR-stunt?

Ganska uppenbart, ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
PR-stunt?

Självklart, är man inte bra på något annat så

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Hoppas bara andra bolag hänger på, typ bbb osv så APB kan försvinna.

BBB gick redan ut i måndags med liknande...
http://www.x.se/w5r8

Dock kanske inte lika tydligt som Glocalnet. Tryck på "VD pratar fildelning".

edit: lång länk.

Permalänk
Avstängd

Jag identifierar mig själv inte med fildelare, men jag tycker att det är bra att Glocalnet tar ställning.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Förhoppningsvis så försöker de även lobba för att se till att staten ska få minskade rättigheter att kräva information från dem också. Men det här är givetvis också bra.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

jag har glocalnet och det har jag inte haft problem med. har haft det i snart 2år

Visa signatur
Permalänk

Tack Glocalnet rätt väg att gå.

bredband2 har redan samma policy sedan en bra tid tillbaks och vilke fler som har det vet jag dock inte.

Permalänk
Avstängd

Go Glocalnet!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Det var väl vettigt. Synd bara att Glocalnet är ett skitföretag som inte bryr sig om sina kunder. Inget är lägre än Glocalnet.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte kritiken mot Glocalnets tjänster då det är exakt samma kopparnät (om vi talar om adsl), telestationer, kopplingsskåp, etc dom använder sig av som Telia, Tele2, BBB, etc. Det ända som skiljer är servicen möjligtvis. Men är servicen värt de extra slantarna som Telia tar tvistar de lärda om

Ni kan ju testa att felanmäl hos Telia en stormig o regning dag så skall ni se om det är bättre..lol

Permalänk
Medlem

Är mer skillnad än så kompis.

Visa signatur

My head hurts, my feet stinks and I don't love Jesus.

Permalänk
Medlem

Ett mycket bra val av Glocalnet, intresse och lobby företag som APB ska inte leka polis.

Nästa steg är att få bort "Piracy is a crime" ifrån alla Filmer man köper, personligen så är en av anledningarna man köper filmer att slipa all förbannad reklam och avbrott som blir om man skulle se filmen på TV, på Bio brukar det vara ok, men att se en film eller ett serie avsnitt på tv är ju som att be företagen trycka up något i rektum på en själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cr0wN
BBB gick redan ut i måndags med liknande...
http://www.x.se/w5r8

Dock kanske inte lika tydligt som Glocalnet. Tryck på "VD pratar fildelning".

edit: lång länk.

Hmm det där har stått på BBB´s hemsida i över en månad så vart du har fått att det kom ut i måndags vet jag inte...
Ganska ovesentligt men det vesentliga är att det finns där=)

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Hoppas bara andra bolag hänger på, typ bbb osv så APB kan försvinna.

bbbś nya vd har redan gått ut på hemsidan att dom endast lämnar uppgifter till polis mot begäran. Och dom letar inte äns efter folk som tankar. Däremot har ja kompisar som blev utsatta för telias övervakning.

Permalänk

tror ssnart det e dax för APB och andra enheter att sluta gräva. annars lär det mesta bara försvinna så ingen kan se.

Press ger folk tid att utveckla nya grejer tex krypnering mm

Visa signatur

AMD FX 6300 3.5@4.1 OC 4.5 no turbo
Gigabyte GA-970A-DS3P
Ballistix Sport 8GB
R9 280X

Permalänk
Medlem

Bredband2's integritetspolicy

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Hoppas bara andra bolag hänger på, typ bbb osv så APB kan försvinna.

Glocalnet är långt ifrån först.

Klippt från Bredband2's hemsida:

"Integritet och personuppgifter
Relaterade frågor
Bredband² sparar bara de uppgifter som behövs för att kunna leverera tjänst och support. All data behandlas i enighet med Personuppgiftslagen (SFS 1998:204).

Vi garanterar att vi inte kommer lämna ut våra kunders personuppgifter till Antipiratbyrån eller liknade organisationer. Enda undantaget är våra partners för logistik som behöver uppgifter för att leverera hårdvara och skicka faktura.

Det har alltid varit självklart för oss att inte censurera Internet för våra kunder genom att t.ex. blockera enskilda sajter. Vi tror på ett fritt nät och låter oss inte påverkas av lobbygrupper från mediaindustrin. "

Det är bra att det finns operatörer, som tex Bredband2, som tar avstånd från den RIKA mediaindustrin som stämmer folk till höger och vänster till miljonskadestånd, och som, i vissa fall, hotar med fängelsestraff. Trots att mediaindustrin ALDRIG har tjänat så mycket pengar som de gör idag!

Fler operatörer borde alltså ta avstånd till den hetsjakt som pågår mot oss vanliga dödliga, genom att INTE lämna ut information om oss kunder till organisationer som anti-piratbyrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
De va "högt" av dom, denna gång :).
Nu behöver dom bara fixa stabilare och bättre bredbandstjänst.

Jag har haft 8mbit av dem ett bra tag nu och det är synnerligen sällan det krånglar. Men jag skulle ändå inte rekomendera folk att skaffa dem skitstövlarna, de tar ut en extra avgift om man inte vill binda sitt abonnemang efter det att den ursprungliga abonnemangstiden har gått ut och de sänker inte priserna för oss heller.

Visa signatur

| Errare humanum est |