Miljövänliga cd-skivor från Imation

Permalänk
Melding Plague

Miljövänliga cd-skivor från Imation

I takt med att miljövänliga produkter blir populärare ser vi en strid ström av nya produkter som tillverkats med hänsyn till miljön på marknaden. Tillverkaren Imation har idag lanserat miljövänliga cd-skivor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bättre för miljön och billigare? Inget man tacker nej till.

Permalänk
Medlem

Jag kanske missförstod artikeln, men är det inte förpackningen och inte skivorna som är miljövänlig? I så fall så kan man ju fundera på varför det bara är cd-skivorna som är miljövänliga, och inte dvd-skivor också.

Permalänk

Bara förpackningen som är miljövänlig? Tror jag fortsätter att föredra cd/dvd på spindel. Men priset låter bra för en produkt som i övrigt är miljövänlig.

Permalänk
Medlem

Är det alltså så många som fortfarande använder cd-r skivor att det är nödvändigt med en miljövänlig förpackning? Hade det inte varit bättre att förpacka DVD-R skivor i ett miljövänligt material?
Men visst, miljövänligt och billigare ser man inte så ofta så det är ju bra iof.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

ODS har startat en linje som trycker dvd film på miljövänliga skivor. Vad det igentligen innebär är skivan är "hälften så tunn"! Fick med en sån i förra numret av videomonitor (tror jag det va) och den kändes riktigt flummig. Det va riktigt tunn och otroligt flexibel. Nackdelen är att dessa skivor inte funkar i slot-in läsare (risk för explosion, heh). Men jag känner inte många som har såna dvdspelare.

Undra om fabrikerna kommer massproducera tunna cd/dvd till slutkonsumenter...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 925
ODS har startat en linje som trycker dvd film på miljövänliga skivor. Vad det igentligen innebär är skivan är "hälften så tunn"! Fick med en sån i förra numret av videomonitor (tror jag det va) och den kändes riktigt flummig. Det va riktigt tunn och otroligt flexibel. Nackdelen är att dessa skivor inte funkar i slot-in läsare (risk för explosion, heh). Men jag känner inte många som har såna dvdspelare.

Undra om fabrikerna kommer massproducera tunna cd/dvd till slutkonsumenter...

Explosion?^^ Alla har väll någon gång hört "klick" i läsaren och skivan gått sönder =/

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ hörde även att Dell gör detsamma, eller liknande för miljön i a f!

Tycker det är riktigt bra av företag att ta tag i saker och ting!

Permalänk
Medlem

Alltså, är själva skivan gjord av återvunnet & återvinningsbart material? Isåfall är det jättebra, känner mig alltid lite olustig när jag kastar en cd-skiva i papperskorgen. Eller är det bara förpackningen? Det är ju inte helt glasklart...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tao
Alltså, är själva skivan gjord av återvunnet & återvinningsbart material? Isåfall är det jättebra, känner mig alltid lite olustig när jag kastar en cd-skiva i papperskorgen. Eller är det bara förpackningen? Det är ju inte helt glasklart...

Det kanske borde förtydligas, men det handlar alltså bara om förpackningen som är mindre och tillverkad i återvunnet pappersmaterial.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag tycker helt klart att det är ett steg i rätt riktining men varför inte göra det till DVD skivor i stället som nämnts innan.

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Ingen som minns att någon tomte för några år sedan snackade om skivor i papp eller vad det var för liknande matrial.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jag tror jag ska börja ta fram miljövänligare dasspapper; rullar som är hälften så breda och har hälften så långt papper som normalt...

Det här med att tillverkare försöker ta enkla poäng genom att framstå som miljövänliga börjare ju bli absurt. Den största anledningen att Imation tar fram en ny förpackning är för att de då kommer tjäna mer pengar pga av att förpackningen blir billigare och att fraktkostnaderna blir lägre. Miljöskälen är bara marknadsföring.

Skulle de verkligen bry sig om miljön skulle de se till att tillverkningsprocessen av CD-skivorna blev betydligt miljövänligare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Ingen som minns att någon tomte för några år sedan snackade om skivor i papp eller vad det var för liknande matrial.

Tomte? Sony kanske, Paper Blu-ray Disc:

http://www.technewsworld.com/story/33462.html
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3639585.stm
http://www.news.com/2100-1041-5192867.html?tag=cd.top

Något som Sweclocker inte tagit upp i sin nyhet tyvärr...som så många andra saker.

Permalänk
Avstängd

Bra.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 925
Vad det igentligen innebär är skivan är "hälften så tunn"!

Om den var hälften så tunn, borde den inte vara dubbelt så tjock då ??

Jag tycker förresten med att artikeln behöver förtydligas rejält, på rubriken låter det ju som att själva skivorna är miljövänliga men det är dom ju inte utan den nya förpackningen.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Jag tror jag ska börja ta fram miljövänligare dasspapper; rullar som är hälften så breda och har hälften så långt papper som normalt...

Det här med att tillverkare försöker ta enkla poäng genom att framstå som miljövänliga börjare ju bli absurt. Den största anledningen att Imation tar fram en ny förpackning är för att de då kommer tjäna mer pengar pga av att förpackningen blir billigare och att fraktkostnaderna blir lägre. Miljöskälen är bara marknadsföring.

Skulle de verkligen bry sig om miljön skulle de se till att tillverkningsprocessen av CD-skivorna blev betydligt miljövänligare.

Skönt att det trots allt finns fler människor med fötterna på marken som har förmågan att se genom fingrarna på detta sätt. Självfallet kör Imation på miljövågen och tjänar en hacka på vad miljöfånar hurrar och jublar för.
Nu är ju slutresultatet att miljön kanske avges mindre farligt avfall; med detta är inte huvudpunkten. Precis som det är sagt ovan - skulle de _verkligen_ bry sig om miljön skulle de kunna gå _mycket_ längre!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåmussla
Skönt att det trots allt finns fler människor med fötterna på marken som har förmågan att se genom fingrarna på detta sätt. Självfallet kör Imation på miljövågen och tjänar en hacka på vad miljöfånar hurrar och jublar för.
Nu är ju slutresultatet att miljön kanske avges mindre farligt avfall; med detta är inte huvudpunkten. Precis som det är sagt ovan - skulle de _verkligen_ bry sig om miljön skulle de kunna gå _mycket_ längre!

Fast spelar deras motiv någon större roll? Många köper t.ex. miljöbilar för att de drar mindre bränsle och är mer förmånliga med endel gratis parkeringar och gratis biltullar. Resultat blir i vart fall mindre utsläpp.