Asus P5E3 Deluxe Wifi-AP

Permalänk
Melding Plague

Asus P5E3 Deluxe Wifi-AP

Förutom att vara ett av de första X38-korten på marknaden, är Asus sockel 775-moderkort känt för att ha inbyggd Linuxmiljö. När man startar upp moderkortet kan man inom några sekunder vara igång med Linux om man väljer detta men annars är det bara att vänta på, eller trycka vidare till, operativsystemet på hårddisken. Främst skall vi dock se vad Intels nya styrkrets X38 levererar och om det är en värdig ersättare till den nu gamla 975X-kretsen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Besvikelse? Nej, men det kunde vara bättre.

Permalänk
Medlem

Testet eller produkten?

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem

Väntar personligen på ett X38 eller X48 moderkort med med 8-sata platser eller mer mer

Permalänk

Jag blev förvånad över att min P5B Dlx står sig väl i konkurrensen fortfarande.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91
Testet eller produkten?

Produkten.

Kanske därför X48 kommer nästan direkt efter X38 .

Permalänk
Medlem

Inga enorma skillnader i prestandan, dock låter ju linux idéen både välldigt smart. Men samtidigt rätt onödig? Eller ja, dör ens HDD eller liknande kan man ju fortfarande sufra å så. Dock finns det ju liveCDs till sådant. Lite biligare så vore det mer intresant.

Permalänk
Avstängd

Fattar mej inte på tillverkarna varför dom gör så stora/höga kylare runt cpun... asså hur ska man komma åt och skruva fast sin kylare som ej är stock?????...

idioter!!!

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur ni kan kan säga att DDR3 är en negativ aspekt på moderkortet. Det som må vara negativt med DDR3 är väl egentligen priset på modulerna och möjligtvis latencyn på existerande budget minnen, men det är ju sånt som ständigt förändras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darky
Förstår inte riktigt hur ni kan kan säga att DDR3 är en negativ aspekt på moderkortet. Det som må vara negativt med DDR3 är väl egentligen priset på modulerna och möjligtvis latencyn på existerande budget minnen, men det är ju sånt som ständigt förändras.

Jag håller med.
Jag hade fått för mig att DDR3 skulle vara något positivt

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darky
Förstår inte riktigt hur ni kan kan säga att DDR3 är en negativ aspekt på moderkortet. Det som må vara negativt med DDR3 är väl egentligen priset på modulerna och möjligtvis latencyn på existerande budget minnen, men det är ju sånt som ständigt förändras.

Hur saker ser ut idag är det som jag måste koncentrera mig på. Att plocka fram fördelar och nackdelar är mest för att göra det lättare för läsaren. Ifall man inte anser att det är en nackdel med ddr3 så är det väl bara bra? Därav kommentaren om just det i texten i slutsatsen (om man kan tänka sig att betala lite extra för ddr3). Just nu verkar det inte finnas någon större fördel med dem (ddr3) och ddr2 har sjunkit i pris. Ifall det finns något speciellt som ddr3 ger vilket är värt ett högre pris så är det bara att skriva det här. Har tidigare testat överklockningsmöjligheter, prestanda osv. och har än inte hittat något. Rent teoretiskt borde ddr3 ge fördelar. Framöver skall jag se om det går att testa lite mer avancerade ddr3 minnen. Sen har förstås ddr3 dalat lite i pris men det får gärna gå ner lite till.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
...Sen har förstås ddr3 dalat lite i pris men det får gärna gå ner lite till. ...

Lite till? DDR3 kommer ändå fortfarande vara för dyrt för majoriteten av datoranvändare och det är för små prestandaskillnader. Med tanke på hur lågt DDR2 är i pris så vill nog de inte sänka priserna på DDR3 för det skulle svida riktigt hårt. Kanske tillverkarna av minnen kör en fuling och börjar kränga ut DDR3 med HP, Acer, Dell osv...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Lite till? DDR3 kommer ändå fortfarande vara för dyrt för majoriteten av datoranvändare och det är för små prestandaskillnader. Med tanke på hur lågt DDR2 är i pris så vill nog de inte sänka priserna på DDR3 för det skulle svida riktigt hårt. Kanske tillverkarna av minnen kör en fuling och börjar kränga ut DDR3 med HP, Acer, Dell osv...

Ja troligtvis. Åtminstone något år till iaf.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Effektförbrukning

En klart stor miss i testet var att
man valde bort Asus med 965 chippet i
testet angående effektförbruking.
Vilket gör det hela rätt missvisande.
Pga att 965 är det mest optimerade presterande/effekt.

Det bästa chippet hitentills.

Undrar varför det försvann?

Permalänk
Medlem

Rätt jäkla dåligt att det inte stod någonting om hur linux-chippet funkade/hur bra det funkade.

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem

Jag var också nyfiken på linux-chipet..

Permalänk
Medlem

Mer bilder åt folket!
Bild på allt monterat i ett chassi skulle uppskattas.
Likadant på testet av grafikkort-kylare, även om det bara är en testrigg så skulle jag gärna vilja se hur allt ser ut monterat

Mvh/ Simon

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja se en recension på hur det är att montera en kylare på kortet..

Hur jävligt det var!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Produkten.

Kanske därför X48 kommer nästan direkt efter X38 .

x48 fixar ett par buggar ingen prestanda ökning

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjulll
Rätt jäkla dåligt att det inte stod någonting om hur linux-chippet funkade/hur bra det funkade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beelzi
Jag var också nyfiken på linux-chipet..

Ja! Hur bra var det? hur funkade det? hur såg det ut? Användbart?

Dessutom det trådlösa? Hur bra funkade det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Jag blev förvånad över att min P5B Dlx står sig väl i konkurrensen fortfarande.

Det beror väl på vad man jämför med?Jag köpte mitt asus commando som demoex för bara 1600 på komplett och nu kör jag min E4300 1800mhz i 3600mhz 24/7 med mitt vattenkylningspaket för bara 1000 spänn,det kallar jag prestanda för pengarna:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Jag blev förvånad över att min P5B Dlx står sig väl i konkurrensen fortfarande.

Jepp, vårat mobo äger

Permalänk
Medlem

ja det ser väl bra ut men priset är ju inget att hurra för. hade förväntat mig lite bättre resultat. som vanligt snyggt och bra utfört test. tack.

Visa signatur

Processor: AMD Athlon64 X2 5200+ (65w) @ 3200mhz. Modekort: Abit KN9 Ultra. Minne: A-DATA 2x512, 1x1024mb @ DDR800. Grafikkort: Gainward 8800GTS 320mb. 3DMark05: 15678p.

Permalänk
Medlem

krets och sockel, kan nån förklara för mig vad skillnaden är?

sockel:n bestämmer väl vilken processor som passar? men vad är krets, är helt förvirrad

Permalänk
Hedersmedlem

Det är alltid en avvägning hur mycket och vad man skall göra. Moderkortet är iaf tillbakaskickat så det finns inte mycket mer man kan göra på den. Däremot har jag uppdaterat effektförbrukningen (tryck F5 ifall det inte syns). Från början var det tänkt att man skulle jämföra med olika referenskort i prestandatesterna (enbart). Nu stod det inget om det i testet så jag förstår att det var konstigt att de inte var med i effektförbrukningen.

Förutom styrkretsarna är det många faktorer som påverkar förbrukningen, tex strömsparfunktioner, vilka övriga kretsar som finns på moderkortet, design av moderkortet med halvledare, kondensatorer osv. Sen har vi 975X-kortet som hade en minnesfrekvens på 667 MHz, vilket borde ge lite mindre förbrukning (än de som körs i 800 MHz). Men hur mycket är en annan femma.

Angående vad som bestämmer vilken processor som passar så skall man börja med att titta på sockeln. Först behöver man en sockel 775-processor till detta moderkort. Sen kan styrkretsar och biosversion påverka exakt vilka sockel 775-processorer som går att använda. Moderkortstillverkaren brukar ange detta på sin hemsida.

Styrkretsar fungerar som "motorvägarna" för kommunikation mellan tex processor, minnen, grafikkort osv. De ger även tillverkaren stöd för att använda ett visst antal "kommunikationsleder" (pcie-kanaler tex) till grafikkortsplatser, sata-kontakter osv. Sockeln är bara kontaktytan som processorn ansluts till, dvs den måste ha rätt konfiguration. Bios är programvaran (som sitter i en egen minneskrets på moderkortet) som sköter vilken spänning olika komponenter får, vilken minnesfrekvens som används osv. Ibland måste denna programvara uppdateras för att känna igen nya processorer som släppts efter att man skrev koden till bios.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Tack för uppdateringen :).