Ubuntu - Tele2 Mobilt bredband

Permalänk
Medlem

Ubuntu - Tele2 Mobilt bredband

Funderar på mobilt bredband från Tele2.

Är det några problem att få det att fungera med Ubuntu eller är det bara att köra igång?

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem

Jag beställde i Torsdags. Har fått modemet men väntar på ett SIM-kort så jag har inte testat något ännu.

Modemet jag fick med var ett Huawei E220. Google gav mig några svar.
Däribland denna tråd: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=262867

Kan återkomma med mer utförligt svar när jag fått mitt SIM och hunnit testa.

Permalänk

Jag kan bekräfta att det fungerar. Iallafall med E220, vilket jag antar att är det som gäller. Har dock ej fått turbo-3g att fungera, bara vanlig 3g, men jag har inte försökt särskilt hårt heller då jag oftast är utanför storstadsområdena.

Själv använde jag följande lilla trevliga verktyg:

https://forge.vodafonebetavine.net/projects/vodafonemobilec/

Det utvecklas av en FoU-avdelning på Vodafone i Spanien, är GPL, och funkar generellt för de flesta operatörer.
Version 0.9.7.3 kör jag nu, och den funkar fint, dock innehåller version 1.0 en bugg som gör att Tele2 ej fungerar.
Jag har varit i kontakt med en av utvecklarna, och enligt honom är det ett märkligt beteende hos just Tele2, men han skulle kolla på problemet. Men som sagt, version 0.9.7.3 fungerar utmärkt.

Lycka till!

Visa signatur

This sonet is devoted to that alleycat of the year after.

Permalänk
Medlem

Det fungerar bra, har själv kört som det står i det andra inlägget här i tråden

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Men Turbo-3G har ingen testat?

Ser fram emot en uppföljning!

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av termnial
Men Turbo-3G har ingen testat?

Ser fram emot en uppföljning!

Har inte Turbo-3G täckning där jag bor, så tyvärr inte testat det

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Har fått mitt SIM-kort nu. Bara haft UMTS täckning som bäst än så länge. Testat lita olika områden i Sthlm. Mest omkring på Söder där jag bor men inte kunnat köra HSDPA någonstans ännu. Varken i Windows eller Ubuntu.

Vet inte riktigt vart de tänkt sig komma upp i 7,2Mbit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xds

På plattan en tisdagsmorgon klockan 03:00 när det är vindstilla.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xds
Har fått mitt SIM-kort nu. Bara haft UMTS täckning som bäst än så länge. Testat lita olika områden i Sthlm. Mest omkring på Söder där jag bor men inte kunnat köra HSDPA någonstans ännu. Varken i Windows eller Ubuntu.

HSDPA funkar fint i bromma. Nästan som att sitta på en 10-lina ibland.

Och jag tänkte köra Ubuntu på en zepto som kommer nu i eftermiddag, hoppas det går att få det funka med modemet.

[edit] Oops. Jag har Tre, inte Tele2. Sorry.

Permalänk

Hej Alla

Jag såg att man kunde downloada https://forge.vodafonebetavine.net/...odafonemobilec/ för att få det hela att fungera i Ubuntu men vilken av dessa skall jag använda är helt ny på Linux
Tacksam för ett svar

Snisse

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av supernisse
Hej Alla

Jag såg att man kunde downloada https://forge.vodafonebetavine.net/...odafonemobilec/ för att få det hela att fungera i Ubuntu men vilken av dessa skall jag använda är helt ny på Linux
Tacksam för ett svar

Snisse

Läs mitt inlägg.

Jag har haft korrespondans med utvecklaren av applikationen, och har försett honom med information för att det ska fungera smärtfritt för Tele2-kunder i Sverige. Han sa att detta sannolikt kommer att komma i nästa version. Tills vidare är det 0.9.3.7 som gäller. 1.0 fungerar icke med Tele2 i Sverige. Anledningen är att nät-id:t på tele2:s SIM-kort var annat än det verkliga nät-id:t, något som tidigare versioner av VMC ej brydde sig om.

Visa signatur

Permalänk

Tack för ditt svar men är som sagt ny på Linux vilken av pakage är det som gäller förmodligen denna vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux_0.9.7.3_feisty_all.deb och kan du kort tala om hur man gör

Tacksam för all hjälp

Snisse

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av supernisse
Tack för ditt svar men är som sagt ny på Linux vilken av pakage är det som gäller förmodligen denna vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux_0.9.7.3_feisty_all.deb och kan du kort tala om hur man gör

Tacksam för all hjälp

Snisse

Stämmer bra det, feisty-varianten av 0.9.7.3 installerades fint på mitt gutsy.
Du laddar hem den och dubbelklickar på den för att starta pakethanteraren. Klicka sen på install.

I preferences i programmet skriver du in
username/password: (används inte, skriv in vad som helst, "none" tex.)
APN: internet.tele2.se
DNS1: 130.244.127.161
DNS2: 130.244.127.169

Visa signatur

Permalänk

Tack för svaret!

Detta är en gammal Laptop typ Fujitsu s series s4546 p3 600 256Mb minne vad tror du kan jag få Ubunto att fungera eller?

Snisse

Permalänk
Medlem

Funderade på Tele2's mobila bredband för min kommande laptop. Fick veta att nyttjande av företagets nätverk, med en laptop ej godkänd av koncernen, resulterar i att man får kicken med omedelbar verkan. Det vill man ju inte..

Kan man få en prova på period hos Tele2 eller i annat fall någon annan operatör för att se hur bra det fungerar. När jag kollar tre's hemsida så kan jag få maxspeed där jag jobbar(3.6mbit) vilket innebär att jag kan nyttja fri surf för 99:-/mån

Finns det även något sätt att slippa undan 12mån bindningstid? Flörta med försäljaren eller liknande? ^^

//Benkaboy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Funderade på Tele2's mobila bredband för min kommande laptop. Fick veta att nyttjande av företagets nätverk, med en laptop ej godkänd av koncernen, resulterar i att man får kicken med omedelbar verkan. Det vill man ju inte..

Kan du inte snacka med någon och få datorn "godkänd" då?

Visa signatur