Permalänk

pc4200 och pc4300, samma?

Tjenna, läste idag på på nyheterna att minnen var så billiga och tänkte slå till nu iom att de kankse skulle bli dyrare. Men jag har lite problem med mina hastigheter.

Enlligt CPU-Z och Everest så har jag pc4300 i 533MHz. Men när jag kollar på Webbutikerna tex komplett så har dem bara pc4200 i 533MHz. Men iom att de båda har 533MHz är de samma då? Det är en Packard Bell dator så de kanske är nåt special?

I Alla fall har moderkortet dessa spec enligt Packard Bell
Support for single-sided or double-sided DIMMs (DDR2 400 / DDR2 533)
Betyder det alltså alla 533MHz inkl pc4200 och pc4300?

Sen undrar jag, kan jag använda dessa minnen till ett nyare moderkort så jag funderar på att uppgradera det och CPU när jag har råd

Permalänk
Avstängd

tillverkarna mäter samma minnen på olika sätt därav troligen förvirrande namn.

om 533mhz, lika med samma minnen.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
tillverkarna mäter samma minnen på olika sätt därav troligen förvirrande namn.

om 533mhz, lika med samma minnen.

okej, kommer 533MHz minnen funka till nyare moderkort också(menar då alltså inom DDR2)? Något annat man ska tänka på när man köper minne?

Permalänk
Avstängd

köp samma märke hastighet.

beror på, en del nyare moderkort har inte stöd för en del minnen av lägre hastighet, alltid bäst att kolla på respektive tillverkares hemsida innan köp.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
köp samma märke hastighet.

beror på, en del nyare moderkort har inte stöd för en del minnen av lägre hastighet, alltid bäst att kolla på respektive tillverkares hemsida innan köp.

Okej då vet jag de. Men måste märket vara samma? Nu har jag nämligen 2 Infineon-stickor på 512MB, nåt märke jag aldrig hört talas om o hittar inte på många ställen. Så hade jag tänkt köpa 2*1024GB av nåt normalt märke typ corsair men det kommer alltså inte funka eller? dock spelar det väl inte så stor roll mellan 3 och 2GB då jag bara har en P4 men ändå.