Matrox introducerar strömsnåla grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Matrox introducerar strömsnåla grafikkort

Tillverkaren Matrox har inte fått speciellt mycket uppmärksamhet de senaste åren. De har dock nyligen lanserat en ny serie grafikkort som är designad för att vara så strömsnål som möjligt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jag har aldrig förstått mig på Matrox grafikkort, är dom designade för cad program eller vad? För det är ju inte spelkort direkt, och kostar ju hur mycket som helst

Permalänk
Medlem

Deras nisch är väl för de som vill ha absolut bästa/skarpaste 2D, men det är ju knappast aktuellt sedan några år tillbaka eftersom redan ett Radeon 9000 har hur skarp 2D som helst.

Den andra nischen är att ha flera skärmar, för de som jobbar med sådana setups, även det är ju oftast möjligt med andra grafikkort numera så nischerna blir färre och färre för Matrox.

Några riktiga CAD-kort vet jag inte om de har, det har mindre med själva korten att göra än att det finns tillgång till för aktuella program licensierade drivrutiner.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jo de riktar nog sig mer för de som sysslar mycket med olika monitorer, grafik med mera skulle jag tro. Dock inte lika stenhårt som Nvidias CAD kort.

Jag tyckte dock att nyheten var ganska intressant. 12w är ju inte speciellt mycket, undra hur de presterar?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jo de riktar nog sig mer för de som sysslar mycket med olika monitorer, grafik med mera skulle jag tro. Dock inte lika stenhårt som Nvidias CAD kort.

Jag tyckte dock att nyheten var ganska intressant. 12w är ju inte speciellt mycket, undra hur de presterar?

Förmodligen inte alltför bra. Kunde va kul om de började göra lite spelkort även om de ligger lite efter:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Matrox var herren på täppan innan 3D-accelerering kom. De är nog fortfarande att föredra när det gäller strikt 2D-användande.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Bra att inte alla satsar på att få sina grafikkortsetups att dra flera kW.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att de tillverkade lite nischprodukter åt bland annat sjukvården där man kan vilja ha ett rejält gråskaledjup för att titta på röntgenplåtar t.ex. De stoltserade ett tag med 10-bits DAC, lagom till att de andra lade in sånt en halv generation senare.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
Vill minnas att de tillverkade lite nischprodukter åt bland annat sjukvården där man kan vilja ha ett rejält gråskaledjup för att titta på röntgenplåtar t.ex. De stoltserade ett tag med 10-bits DAC, lagom till att de andra lade in sånt en halv generation senare.

Dessutom är de certifierade för en hel del sjukvårsapparater om jag minns rätt. Jag tror exempelvis Philips endast tillåter att Matroxkort används.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

ATI fick 10-bits DAC iom X1xxx-serien, om jag inte minns fel, och Nvidia först med G80.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Haha minns när Parhelia skulle komma från Matrox och vara runt 80%+ snabbare än ett GF3, även enligt dom själva. Det stämde ju dock inte alls med verkligheten...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Hade utvecklingen fortsatt som den gjorde ett tag med strömslukande kort hade det kanske funnits plats för ett snålt 3D kort.

Nu verkar ju 2950pro samt 8800GT bli kalla och fina! Äntligen!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Trevligt. kul med att inte alla tänker på flest FPS bara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Deras nisch är väl för de som vill ha absolut bästa/skarpaste 2D, men det är ju knappast aktuellt sedan några år tillbaka eftersom redan ett Radeon 9000 har hur skarp 2D som helst.

Den andra nischen är att ha flera skärmar, för de som jobbar med sådana setups, även det är ju oftast möjligt med andra grafikkort numera så nischerna blir färre och färre för Matrox.

Några riktiga CAD-kort vet jag inte om de har, det har mindre med själva korten att göra än att det finns tillgång till för aktuella program licensierade drivrutiner.

Jag skulle vlöija påstå att även riktigt gammla Matrox kort är skarpare i 2D än många moderna från AMD och Nvidia. Har inte prövat något nytt Matroxkort, men de är säkerligen minst lika bra (utvecklingen går sällan bakåt).

Jag vet inget kort från AMD ellet Nvidia som stödjer fler än 2 skärmar i den prisklassen. Så då måste man skaffa fler kort. Det blir dyrare, och om jag skaffar lika många Matrox P690 så kan jag ha dubbelt många skärmar.

Permalänk
Medlem

minns att mitt första 3D-kort var ett maxtor. Man kopplade ihop det med det 2D-kort som satt idatorn med en vda-kabel och fick då helt ok prestanda. Var 99 tror jag. Fick då samanlagt hela 16 MB grafik. Inte det grymmaste men fungerade fint på tex nfs mm. Helt passivt var det oxå men det var väll det mesta på den tiden

Visa signatur
Permalänk

Ett grafikkort att ha i en server? fast det finns nog snålare grafikkort, men kanske inte lika bra som det här matrox kortet.

Permalänk
Medlem

Varför ska man ha ett bra grafikkort i en server

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vill ha ett sånt här i min spelrigg, tänk bara att typ köra alla spel med grym prestanda på sitt 8800Ultra och när man ska ut i Windows så avaktiveras ultrat och det lilla strömsnåla kortet tar över jobbet.

Drömma kan man ju alltid göra iaf

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Dessutom är de certifierade för en hel del sjukvårsapparater om jag minns rätt. Jag tror exempelvis Philips endast tillåter att Matroxkort används.

Säker? Sen när i sånt fall? Var inne på ultraljud för ett par veckor sen. Maskinen var en Philips, och när den bootade var det minsann en GeForce-bios-logga som flashade förbi på skärmen.

Permalänk
Medlem

Soft att det finns graffekort för pci x1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Ett grafikkort att ha i en server? fast det finns nog snålare grafikkort, men kanske inte lika bra som det här matrox kortet.

Varför har du ett grafikkort i en server. De flesta upgifter går minst lika bra utan.

Permalänk

12 W är väl ändå hyffsat mycket. Har för mig att ett GF7600GS drar ungeför lika mycket och där får man nog mer prestanda/watt.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Avstängd

Hittar inte något om directxstöd. Det kan ju vara ganska intressant om det klarar vistas aero ju. Jag hade helt klart varit intresserad av två sådana kort så man kunde köra fler än två skärmar på något vettigt vis.

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag och jollebolle som inte är överdrivet imponerade av 12 W? Det låter ganska mycket för bara 2D.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Är det bara jag och jollebolle som inte är överdrivet imponerade av 12 W? Det låter ganska mycket för bara 2D.

Det e ju iaf betydligt mindre än vad mitt 8800Ultra bränner bara för att pussla ihop lite 2D-grafik, har iofs skruvat ner kortet till 315/775/1150 när det bara kör 2D men jag tror nog det drar mer än 12W ändå utan att göra något vettigt för dom watten och detta matrox-kortet skulle ju dra MAX 12W så lite skillnad skulle det ju iaf bli för mig.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Kul att matrox tycks vaknat till liv lite, och priset på p690 är mindre än tidigare så
nu är ett sådan kort köpbart.
Allså inte för gamers men för oss som kör 2d ,typ sufa och bildbehandling eller
sätta ihop en helt passiv dator typ matx/htpc.

Jag har kolla runt efter lägsta watt på grafikkort som kan köpas idag och det blev ett 7300 Gs som tar 16 w totalt.( i 2d 10 watt).Men p690 tar maximalt 12 watt med 256 mb conf.

ref: http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/power-noise_7....
om de använder 128 eller 256 mb varianten framgår inte.

Fa.. va nyfiken jag är på ett test av detta kort, skulle vara intressant vad det presterar
mot 7300 ( 16/10watt), 7600 (27/20 watt) samt någon nyare "strömsnålare" varant.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Var de inte först med snygg bump map oxå?
Tycker det är synd att de har tappat hårt på 3d-biten, skulle inte skada med flera på marknaden...

Matrox väljer man väl om man vill ha 4-8 skärmar antar jag. finansmarknaden tex

Hur accelererar dessa kort hdtv tro? h2.64, mp4 mm. HDCP mm.

Visa signatur

...excellent

Permalänk

Vilket Ati eller GeForce grafikkort kan man jämföra dethär för att få samma resultat?
Vilka FPS blir det i FEAR o Half-Life 2 med detta?

Man vet ju inte hur bra detta är. Nånn som vet eller provat eller så?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Vilket Ati eller GeForce grafikkort kan man jämföra dethär för att få samma resultat?
Vilka FPS blir det i FEAR o Half-Life 2 med detta?

Man vet ju inte hur bra detta är. Nånn som vet eller provat eller så?

Tror ärligt talat inte att det ens skulle gå att starta FEAR eller HL2 på detta kortet och om det gjorde det så skulle du nog mer få ett diabildsspel än ett actionspel tom på lägsta inställningarna i lägsta upplösningen

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

jasså, säger du det
vad säger ni andra då?

Vad kan man få för max fps på CS 1.6 då?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX