Permalänk

Tjalve och Yanagi: Äckligt jävla bra! Vågar ni räkna på hur mycket tid ni tillsamans har lagt ned på denna FAQ?

Lysande språk och mycket enkelt att förstå!

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk

Tack:) Perfekt för mig, som har försökt lära mig hur man klockar!

Permalänk

Alltså, jag försökte läsa, men man blir ju avbruten hela tiden då alla särskrivningar gör det svårläst.
Du har lagt ner mycket jobb på det där, om du bara spenderar några minuter på att läsa igenom texten och fixa särskrivningar så blir texten tio gånger bättre!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

MVG+

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att detta låter lite konstigt ?? :

(under minnen, tredje stycket)

"När man pratar om att överföra data så kan man se en (klock)cykel som en resande och fallande kurva. DDR minne överför data både under den resande delen av kurvan och den fallande delen av kurvan."

En resande kurva ??

Var ska den resa ?

Rising (eng) = stigande, låter iaf lite bättre enligt mig.

Ska fortsätta läsa och hojtar till om jag ser någe mer

Bra skrivet

EDIT: Här e en till jag tycker låter lite konstigt:

(under Front Side Buss, fjärde stycket)

"I slutändan blir det i teorin kan processorn skyffla data i upp till fyra gånger hastigheten av systembussen."

Förslag på hur det kan låta bättre:

'I teorin kan alltså processorn skyffla data i upp till fyra gånger hastigheten av systembussen'

Eller kanske:

'I slutändan blir det i teorin att processorn kan skyffla data i upp till fyra gånger hastigheten av systembussen.'

EDIT2: En till:

(under "innan du börja", sista stycket)

"Anledningen till att vi vill göra på det viset är att vi vill pressa båda dom två komponenterna separat för att få en bra bild ur vi ska kombinera dom två för att få ut så mycket av överklockningen som möjligt."

"/en bra bild ur vi ska/"

'en bra bild av hur vi ska' låter bättre.

EDIT3: Har läst igenom allt nu och jag hittar inget mer att klaga på direkt

All-in-all en väldigt välskriven guide och det enda som fattas e ju en likadan fast till AMD, upp med en lika bra AMD-guide nu för bövelen så vi AMD-nötter också kan läsa om alla våra bussar och frekvenser

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Hedersmedlem

8 timmar Orthos? Ah, kvalgräns för OCDB kanske?

Det går naturligtvis att debattera, men det kan vara bra att lägga till att 8 timmar i sig inte är "på säkra sidan", utan en gräns mer satt av praktiska skäl. För den som är rädd om sin data kan det definitivt löna sig att låta datorn tugga på i 24 timmar.

På tal om det: till "metodologin" kunde det vara bra att lägga till ett par saker:
- en extra fri hårddisk är inte fel, utan snarast en fördel
- montera inga fler hårddiskar än den/de(RAID) som innehåller operativsystemet
- gör t ex en tillfällig oaktiverad installation av Windows och blås på "riskfritt" tills du vet vad din hårdvara är kapabel att göra

Skälet till att jag skriver detta är att Windows filsystem, NTFS, samt partitionstabellen skulle kunna ryka alla världens väg, eller så kan vissa systemfiler korrumperas. Det är inte så rackarns kul att försöka rädda typ 500GB oläslig data, än om det finns verktyg för det.

Jag kanske tillhör det gamla tråkiga överklockarlägret, men när du skriver "vissa moderkort har en viss BIOS version som överklockar bättre", skulle det ändå vara bra att sätta viss varningsflagg. T ex:
- Flasha bara till en ny version ifall du verkligen behöver
- Ifall du så väljer se till att systemet verkligen är stabilt på stock inställningar, ej överklockat
- Ifall det bara är möjligt flasha utanför ett bootat operativ system (personligen anser jag Live-updateringar av BIOS vara ren idioti, som lurar fler att göra något som de inte har en aning om)

Jag brukar sällan göra några inlägg utanför nyheterna (är mer aktiv på andra forum), men eftersom du gjort ett så bra jobb så tyckte jag det var värt några synpunkter.

/"gammalkonservativ överklockare"

Permalänk

Äntligen en komplettering till överklockningstråden som är under konstruktion och har varit bra länge

Underbart bra skrivet!! Klister!

Permalänk
Avstängd

mycket bra skrivet och kom i rättan tid då jag tänkt att börja överklocka snart! tack så mycket för god läsning!

MVH Rawa

Permalänk
Medlem

Som dom andra säger bra skrivet profissionelt och väljgjord guide

har en fråga det är så att jag kan inte ändra FSB i mitt bios (gråmarkerat) det är en P4 3.0ghz jag hade tidigare en p4 2.66ghz på samma modekort och den kunde jag ändra fsb hur bra som helst med..är min cpu låst på nått vis?
Min 2.6a klockade jag nästan 300mhz men den hade sämre fsb och ingen hyperthreading därav denna cpu:n..men som sagt..hur fixar jag fsb:n så den inte blir gråmarkerad eller alternativt försöka klocka med mjukvara i windows?

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk

vill gärna se en amd guide av dig!

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem

Bra skrivet! Tycker dock det fattas info om VARFÖR man måste öka Vcoren när man tvingar processorn att köra i högre hastigheter, så jag lägger till det.
-----------------

En processor jobbar som bekant med "ettor" och "nollor", i praktiken betyder det här en stängd eller öppen "grind". Hastigheten på processorn beror på hur snabbt grindarna kan öppnas och stängas och mäts i Hertz (Hz). (1 Hertz är 1 beräkningscykel.) Försöker man köra processorn för fort kommer grindarna inte hinna stänga eller öppna innan nästa cykel börjar vilket resulterar i att processorn börjar "räkna fel" och datorn krashar (brukar oftast hända då OS'et ska laddas, man får en bluescreen och datorn startas om).

Allt har att göra med hur signalerna ser ut. Här har vi den ideala signalen:

Den går från 0 till 1 på direkten. Om vi skulle överklocka den där så skulle den bara krympa i sidled, man skulle få plats med fler cykler på samma tid.
En verklig signal ser desvärre inte ut så. Det tar en stund innan grinden är "helt öppen" vilket gör att signalen rundas av i kanterna (ju snabbare grind desto mindre avrundas signalen).

Processorn känner av om en grind håller på en etta eller en nolla genom att titta på spänningen som passerar grinden. Vi säger att vi har en processor som kör en med Vcore på 2 Volt, är spänningen under lets say 0.5 Volt så är det en nolla, är spänningen över 1.8 Volt är det en etta.
Varför har man andra tröskelvärden än 0V och 2V då? Jo för att slippa vänta på att grinden måste stänga helt eller öppna helt. Då tjänar man massa tid och kan köra processorn i högre hastigheter!
Vi kan inte ställa in egna tröskelvärden (det skulle ändå inte vara rekomenderat), men vi kan däremot pressa ner tiden varje cykel behöver. Så vi ökar processorns frekvens, jättenajs, problemet är att man snart når en gräns då processorn börjar räkna fel. Varför? Jo nu hinner inte grinden öppna eller stänga tillräckligt snabbt, den når kanske bara upp till 1.7 Volt innan nästa cykel börjar. Då tror ju processorn att grinden är en nolla, trots att den skulle varit en etta (eftersom den inte nådde över vår övre tröskelspänning på 1.8 Volt).
Vad kan vi göra åt saken? Jo vi ökar spänningen vi matar processorn med, mera känt som Vcore.
Processorn tar egentligen skada om spänningen ökas för mycket, men då vi överklockat så hinner aldrig grindarna uppnå den spänning vi har ställt in. Varför öka spänningen? Jo man ger signalerna lite extra boost med hjälp av det. Man säger åt dom att sikta högre så att säga. Då blir kurvan brantare (signalen stiger fortare) och man hinner kanske ända upp till 1.9 Volt, vilket räcker för oss i det här fallet och gör att vår processor räknar rätt!

Ni får ursäkta mina kassa photoshop-skills, har försökt illustrera det jag skrivit om:

EDIT: Jag glömde att tillägga vad som händer om man har för hög spänning;
Det är just att man ger grinden en för hög boost och grinden kommer således hinna få en för hög spänning innan nästa cykel. Processorn kan börja räkna fel pga för hög spänning, precis som vid för låg. Den blir också mycket varmare och dessutom riskerar man i värsta fall att bränna transistorerna!

Permalänk
Medlem

Bra inlägg FL3JM!

OT: har sett nicket FL3JM på garaget ett par gånger men glömt fråga, FL3JM@SweC = FL3JM@GORG ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Bra, bra intiativ.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Yanagi, har dragit iväg ett pm till dej

Permalänk
Medlem

"Oavsett vilken processor du har så kommer den alltid att utgå från din Systembuss (AMD Athlon 64 och framåt är ett undantag då dom använder en buss som kallas för Hyper Transport).
"

på min AMD 64 har jag fortfarande FSB MEN en teknik liksom intels som pumpar upp den till ca 5ggr FSB om jag vill.
så AMD cpuer är fortfarande beroende av FSB, dock kan jag ändra på HT från allt mellan 1x till 5x läs dina egna ord: Oavsett vilken processor du har så kommer den alltid att utgå från din Systembuss

tycker inte det skiljer något då det är som tex intels "quad pumped" teknik, allt är FORTFARANDE beroende av FSB.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Väl informerat, mycket bra skrivet
du får 10/10
Precis vad jag har letat efter! skit bra jobbat

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem

Vad händer med energiförbrukningen om man överklockar?

Om man har två riggs med exakt samma komponenter förutom processorerna. Ena har en E6600 i stockhertz (2,4Ghz) den andra är en E2160 men är klockad i 2,4Ghz.

Vilket rigg förbrukar mest i load respektive idle, eller är det ingen skillnad?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Bra jobbat yanagi! Den bästa guiden jag läst! All heder!

Gillade ditt ark, xphaze, ett av mina största nöjen är att sitta med grafräknaren och räkna ut hastigheter =P Du har gjort det ännu lite roligare Kanske skulle göra ett javascript av det och kalla det nått svängigt, som tja.. Calcark?

Kodade faktiskt ett litet javaapp som fixade det mesta från amd och intel. Ska se om jag hittar det igen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Bra gjort! Extra plus för "Innehållsförteckning", eftersom man då lätt kan välja att läsa den del som man vill

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet yanagi, lätt o förstå o allt

hoppas den klistras.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att stycket om QDR behöver förtydligas.

"I slutändan blir det i teorin kan processorn skyffla data i upp till fyra gånger hastigheten av systembussen."

Skyffla data vart? Systembussen är fyra gånger långsammare, så vem tar hand om all denna data? Det finns ett glapp här som jag tycker behöver en förklaring.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

FL3JM, bra förklarat. Men man kan förklara det hela med att ökad klockfrekvens innebär att grinden öppnas och stängs offtare (INTE snabbare), men ökad spänning innebär att den öpnnas och stängs snabbare. Om man ökar spänningen för mycket, öppnar stänger grinden för snabbt så kommer något att haverera. Tänk själv om man smäller i dörren för hårt nog många gånger.

Bra att tillägga är att om man har möjlighet så kan man använda en yttre temperaturmätare (inte en vanlig termometer med sensor i metall) på de komponenter man klockar. Framför allt de som inte har egna inbyggda givare som t.ex. minnen.

Ett program jag använder för övervakning av temperaturer osv är SpeedFan, tyvärr så får man själv ta reda på/räkna ut vilka komponenter som den anger tempen på och namnge dem.
[SpeedFan]

Bästa överklockningsuiden jag har sett, hoppas bara på en för AMD nu, egentligen ingen större skillnad, mest tekniska skillnader.
Och vad gäller Intel så kommer de att sänka den interna hastigheten om den börjar bli överhettad, så det kan vara bar att tänka på, AMD stänger bara ner sig. Visserligen gör Intel det med, men först så försöker den sänka clocken - varning för överspänning om vcore är väldigt hög redan.

Förresten kan vi få en guide på hur vi ökar hastigheten på HDD och DVD? Och mobilen?

Permalänk
Medlem

aah, visuell ambrosia! thnx man!

Visa signatur

Zepto Nexus A15

Permalänk
Medlem

Tack för all feedback alla.

Jag kommer ta och ta in mig all feedback under veckan nu, då det är mycket på jobbet och mycket i hemmet (måste få ordning på alla möblerna ) Och ska se till att få allting så nära perfektion som möjligt.

Sen vill jag tillägga att även om guiden är bra så saknar den vissa moment, vissa saker är medvedet bortskurna, andra saker kan jag lika gärna erkänna att jag har glömt, eller att min kunskap är lite för låg på dem, eller att jag inte kommit på ett bra sätt att förklara dem på. Varav därför vill jag uppmuntra andra med TILLÄGG i guiden. Det är ett jättebra initiativ för TILLSAMMANS kan vi skapa en helt oöverträffad överklockningsguide.

Ni kommer kunna vänta er lite uppdateringar när allt lugnat ner sig.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk

det är inte "chans att processorn går sönder".
det är "risk att processorn går sönder"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
"Oavsett vilken processor du har så kommer den alltid att utgå från din Systembuss (AMD Athlon 64 och framåt är ett undantag då dom använder en buss som kallas för Hyper Transport).
"

på min AMD 64 har jag fortfarande FSB MEN en teknik liksom intels som pumpar upp den till ca 5ggr FSB om jag vill.
så AMD cpuer är fortfarande beroende av FSB, dock kan jag ändra på HT från allt mellan 1x till 5x läs dina egna ord: Oavsett vilken processor du har så kommer den alltid att utgå från din Systembuss

tycker inte det skiljer något då det är som tex intels "quad pumped" teknik, allt är FORTFARANDE beroende av FSB.

Frågan är ju om det fortfarande kallas för FSB då. Hyper Transport bussen är ju den buss som skickar data mellan CPU, minne och chipset (finns ju inte en nordbrygga på samma sätt då minnekontrollern sitter i CPUn).

"The primary use for HyperTransport is to replace the front-side bus, which is currently different for every type of machine. For instance, a Pentium cannot be plugged into a PCI bus. In order to expand the system, the front-side bus must connect through adaptors for the various standard buses, like AGP or PCI. These are typically included in the respective controller functions, namely the northbridge and southbridge.

In theory, a similar computer implemented with HyperTransport is faster and more flexible. A single PCI↔HyperTransport adaptor chip will work with any HyperTransport enabled microprocessor and allow the use of PCI cards with these processors. For example, the NVIDIA nForce chipset uses HyperTransport to connect its north and south bridges."

Hyper Transport är ju fortfarande systembussen. men det är altså ingen FSB. Gahh mycket namn här så man blir ju helt vimsig

Citat:

Jag tycker att stycket om QDR behöver förtydligas.

"I slutändan blir det i teorin kan processorn skyffla data i upp till fyra gånger hastigheten av systembussen."

Skyffla data vart? Systembussen är fyra gånger långsammare, så vem tar hand om all denna data? Det finns ett glapp här som jag tycker behöver en förklaring.

Systembussen är den som går mellan nordbrygga, cpu och minne. Dvs den som går i 1064MHz på en Core 2 Duo. 266MHz tror jag bara en en grundfrekvens som alla andra bussar utgår ifrån. Gissningsvis nån lite kristall som sitter på moderkortet nånstans. Detta är spekulationer då jag inte har några hårda fakta.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Systembussen är den som går mellan nordbrygga, cpu och minne. Dvs den som går i 1064MHz på en Core 2 Duo. 266MHz tror jag bara en en grundfrekvens som alla andra bussar utgår ifrån. Gissningsvis nån lite kristall som sitter på moderkortet nånstans. Detta är spekulationer då jag inte har några hårda fakta.

Fast minnena har vi ju redan fastslagit att de går i 2xFSB, dvs 533 mhz i detta fallet, och de pratar väl med cpu:n genom systembussen. Jag är själv lite osäker på hur det egentligen funkar här, det är därför jag frågar.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Systembussen är den som går mellan nordbrygga, cpu och minne. Dvs den som går i 1064MHz på en Core 2 Duo. 266MHz tror jag bara en en grundfrekvens som alla andra bussar utgår ifrån. Gissningsvis nån lite kristall som sitter på moderkortet nånstans. Detta är spekulationer då jag inte har några hårda fakta.

Systembussen går i 266MHz, men man skickar data på höjning och sänkning av klockpulsen samt hög och låg klockpuls (QDR - quad data rate), med andra ord höjning->hög->sänkning->låg->höjning osv, DDR (dubbel data rate) skickar på höjning och sänkning enbart.

Permalänk
Medlem

Så, vissa saker har uppdaterats, andra har lagts till.

Jag förstår att många blir förvirrade av systembussen och hur den fungerar. Jag försöker att addressera det med hjälp av tjalve, om han nu orkar/hinner diskutera med mig om det

Vi får se hur det skall uppdateras/om det kapitlet måste uppdateras nämnvärt.

Planen är följande:

1) Finjustera det som finns nu
2) Ta emot/Läsa alternativt lägga in tips/tillägg från allmänheten (det är NI )
3) Lägga till följande kaptiel när 1 och 2 är någorlunda ordnade: Kylningsteori, Stabilitetstestning, Grafikkortsöverklockning, samt gå in på 8800 seriens klockdomäner då det skiljer sig en del mot hur andra grafikkort reagerar på överklockning.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Systembussen går i 266MHz, men man skickar data på höjning och sänkning av klockpulsen samt hög och låg klockpuls (QDR - quad data rate), med andra ord höjning->hög->sänkning->låg->höjning osv, DDR (dubbel data rate) skickar på höjning och sänkning enbart.

Jo frågan är ju hur det blir då. Systembussen kopplas ju med nordbryggan och minnet. Minnet arbetar ju med DDR men systembussen med QDR. Blir ju inte rätt hur man än tänker tycker jag...

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm