Permalänk

3 GB RAM på 4 platser.

Okej.. kanske inte den bästa rubriken.

Min fråga är om man kan ha 3 GB Ram minne på ett moderkort med 4 platser där man har 1 GB på varje minne. Dvs 3 st 1 GB -minnen.

Eller om man har 2 GB nu (2x1 GB), måste man då köpa yttligare 2x 1GB för att det ska fungera om man vill skaffa mer minne? Dvs, kan man köra med en tom plats. Grejen är den att det lixom är uppdelat 2 och 2 med färger på moderkortet så man blir lite fundersam.

Om det nu funkar att göra som det står ovan så undrar jag även vilket minne jag ska köpa.

Har följande paket nu: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=313834&view=detailed

Men om jag bara vill ha ett minne med 1 GB så gissar jag på att jag ska köpa följande: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=310518

Stämmer det ?

Permalänk
Medlem

Har du 2X1GB i dual channel konfiguration dvs de sitter i samma färg och du sedan vill behålla också dual channel på övrigt minne dvs 1GB till så skall du ej välja 1X1Gb sticka istället skall du fylla samtliga 4 platser och då skall du köpa 2X512MB moduler.

Alltså:

2X1GB+2X512MB så får du bäst prestanda!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Det går men du förlorar dualchannel vilket kan försämra prestandan. Jag rekomenderar att köpa 2GB till (alstå 2 stycken 1GB moduler) eftersom minne är väldigt billigt nu. Om du verkligen vill spara dom där sista kronorna så köp 2*512MB, då behåller du dualchannel och får 3GB.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Det går men du förlorar dualchannel vilket kan försämra prestandan. Jag rekomenderar att köpa 2GB till (alstå 2 stycken 1GB moduler) eftersom minne är väldigt billigt nu. Om du verkligen vill spara dom där sista kronorna så köp 2*512MB, då behåller du dualchannel och får 3GB.

Men 4GB får man ju ingen nytta av om man kör 32 bitars OS vilket de flesta har! Max i 32 bitars XP och Vista är 3.12GB så jag rekommenderar köp av 2X 512MB moduler men det gäller bara om trådskaparen ej planerar uppgradera till 64 bitars version av sitt OS!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakim Ågren
Men 4GB får man ju ingen nytta av om man kör 32 bitars OS vilket de flesta har! Max i 32 bitars XP och Vista är 3.12GB så jag rekommenderar köp av 2X 512MB moduler men det gäller bara om trådskaparen ej planerar uppgradera till 64 bitars version av sitt OS!

Stämmer inte alls. Det beror på komponenterna i datorn. Sitter du med 1024MB grafikkort så hamnar man neråt 2.5GB ram, och du kan få uppemot 3.5GB med grafikkort som har lite minne. Det är inte enbart grafikkortet som bestämmer. Alla enheter som använder minnesadresser för DMA-överföringar stjäl sina adresser från internminnet.
3.5GB och även 3.12GB är bättre än 3.0GB

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Stämmer inte alls. Det beror på komponenterna i datorn. Sitter du med 1024MB grafikkort så hamnar man neråt 2.5GB ram, och du kan få uppemot 3.5GB med grafikkort som har lite minne. Det är inte enbart grafikkortet som bestämmer. Alla enheter som använder minnesadresser för DMA-överföringar stjäl sina adresser från internminnet.
3.5GB och även 3.12GB är bättre än 3.0GB

Det där stämmer teoretiskt men nu är det ju som så att Microsoft hårdkodat en begränsning på max 3.12GB i sina 32 bitars versioner av Vista och kanske också XP (dock ej Vista Home Basic där är begränsningen bara 2GB).

Från Microsoft:

"Various devices in a typical computer require memory-mapped access. This is known as memory-mapped I/O (MMIO). For the MMIO space to be available to 32-bit operating systems, the MMIO space must reside within the first 4 GB of address space.

For example, if you have a video card that has 256 MB of onboard memory, that memory must be mapped within the first 4 GB of address space. If 4 GB of system memory is already installed, part of that address space must be reserved by the graphics memory mapping. Graphics memory mapping overwrites a part of the system memory. These conditions reduce the total amount of system memory that is available to the operating system.

The reduction in available system memory depends on the devices that are installed in the computer. However, to avoid potential driver compatibility issues, the 32-bit versions of Windows Vista limit the total available memory to 3.12 GB. See the "More information" section for information about potential driver compatibility issues.

If a computer has many installed devices, the available memory may be reduced to 3 GB or less. However, the maximum memory available in 32-bit versions of Windows Vista is typically 3.12 GB."

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Tack för svaren.

Jag har ett 32 bit Vista och min grafikkort har bara 320 MB.

Hur som helst. Anledningen till att jag bara ville köpa 1GB var för att testa om mina andra minnen är trasiga så kan kan skicka tillbaka dom och få nya (Men sen kunna använda det minnet jag köpte också)

Att köpa 2x512MB känns onödigt om man skulle uppgradera till 4GB nångång, då måste man ju "slänga" dom.

Blir väl att köpa 2x1GB då antar jag. Som nån skrev så är minnen ändå såpass billiga just nu.

Vill bara påpeka att jag kört tester på minnena redan utan att några fel visats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakim Ågren
Det där stämmer teoretiskt men nu är det ju som så att Microsoft hårdkodat en begränsning på max 3.12GB i sina 32 bitars versioner av Vista och kanske också XP (dock ej Vista Home Basic där är begränsningen bara 2GB).

Från Microsoft:

"Various devices in a typical computer require memory-mapped access. This is known as memory-mapped I/O (MMIO). For the MMIO space to be available to 32-bit operating systems, the MMIO space must reside within the first 4 GB of address space.

For example, if you have a video card that has 256 MB of onboard memory, that memory must be mapped within the first 4 GB of address space. If 4 GB of system memory is already installed, part of that address space must be reserved by the graphics memory mapping. Graphics memory mapping overwrites a part of the system memory. These conditions reduce the total amount of system memory that is available to the operating system.

The reduction in available system memory depends on the devices that are installed in the computer. However, to avoid potential driver compatibility issues, the 32-bit versions of Windows Vista limit the total available memory to 3.12 GB. See the "More information" section for information about potential driver compatibility issues.

If a computer has many installed devices, the available memory may be reduced to 3 GB or less. However, the maximum memory available in 32-bit versions of Windows Vista is typically 3.12 GB."

Varför skulle man hårdkoda en gräns när det försvinner mer om behov finns. Låter dumt, och 3.12GB är snarast vad författaren fick kvar på sin dator. Bara på ett av flera ställen antyds det att 3.12GB är en allmän gräns. Annars används termer som "depends on the devices that are installed" och "typically 3.12 GB." Det låter mer som om gränsen är dynamisk.
Om det nu trots allt är hårdkodat, hur kan då denna person få 3.5GB i vista?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=777...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Microsoft har sagt något om en hårdkodad gräns på 3,12 GiB men vi har sätt att det faktiskt inte är så.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG