Genomgång av formfaktorn dtx

Permalänk
Melding Plague

Genomgång av formfaktorn dtx

Dtx är en ny formfaktor för moderkort vilken tillkännagjordes av upphovsmakaren AMD i början av 2007. Formfaktorn är tänkt att bli en ny standard för sff-datorer, både för datortillverkare och datorentusiaster.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Mindre än Micro ATX?

Permalänk

Enligt bilden, ja.

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Medlem

grekiska symbolen my, betyder micro i storlekssamanhang.

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk

µ betyder väl ändå nano?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrDuctTape
µ betyder väl ändå nano?

nej, det betyder micro.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Micro är det jag fått lära mej iaf...

Permalänk
Hedersmedlem

µ - mikro
n - nano

Så är det

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk

som nämts Den grekiska bokstaven µ = micro fast µ uttals som my inte sten hård botoning som engelskans my utan något mer svagt y som kan liknas ha ett e efter sig.

kan kanske vara något men undra om de bygegr fulllängs på bredden med då en del ATX o mATX inte alltid bygegr fullt ut på bredden.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Den här standarden är tämligen intressant!

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk

aja, jag har haft fel förr

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket intressant. Jag har nog en idé om hur ett chassi skulle kunna se ut för t ex DTX. Kommer troligen att exprimentera en del med detta när jag snart ska till att uppgradera några arbetsstationer på kontoret. Min önskelista:
- Att Silverstone gav (om inte är det nuvarande tillräckligt litet) ut en formatmässigt aningen nedbantat version av Nightjar ST30NF 300W (ett i mina ögon imponerande bra aggregat och tillräckligt snyggt för att monteras öppet, vilket skulle förbättra kylningen)
- Eller att PicoPSU gav ut en 24-pins version med omkring 150W effekt (detta borde ju vara en marknad för dem)
- Passiv CPU kylning med Thermalrights SI-128 (monterat för att ligga öppet och jämnt med sidoplåten på chassit; därför endast en tystgående 92mm fläkt bak)
- 2,5" HD och slim CD/DVD-enhet (det sistnämnda funderar jag lite över: måste man lägga ner chassis varje gång CD/DVD-enheten ska användas? Nuvarande modeller verkar ju inte särskilt lämpade för stående montering)

Permalänk
Avstängd

Fan vad det tog tid för mig att fatta att moderkortet inte är smalare utan lägre, moderkorts tjosan är felvänd på bilden så att I/O är uppåt inte åt vänster som man vanligtvis plasserar skisser (två ord jag jämt stavar fel)

Hur som helst så skulle det vara perfekt moderkort, jag använder i dagens läge bara en kortplats för grafiken... men har fullsize ATX

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Köp en Shuttle då.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

Riktat till entusiaster? Med 2 expansionsslottar?

Ljudkort, grafikkort, ja nu var det fullt.... Fast de kanske tänker till andra saker än ws?

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!