Hur ska tdp tolkas - eller - hur hittar man svalaste cpu:n

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Hur ska tdp tolkas - eller - hur hittar man svalaste cpu:n

Jag är allmänt på jakt efter effektsnåla komponenter. Det här TDP-måttet (thermal design power), som man ser på cpu:er, hur bra är det som mått på hur effektsnål en cpu är i praktiken?

När jag läser om det tolkar jag det som ett maxvärde på hur mkt värmeeffekt chipet avger, alltså hur mycket kylningen måste kunna transportera bort. Det jag tycker är underligt är att alla cpu:er i samma "serie" el dylikt har samma TDP, dvs en core2duo på 3GHz har samma tdp som en på 1.86GHz (alltså 65W) - betyder det att

1) tdp-värdet gäller själva chiptypen som helhet, och att den med lägre klock i själva verket avger mindre värme? Eller är det så att

2) 65W är vad chipet som helhet tål (med marginaler förstås) och att variationerna i chipens kvalitet (alltså i samma produktionslinje) gör att en långsammare processor kan ha fått långsammare klock just därför att den kom nära 65W redan vid låg klock?

3) Effektskillnaden mellan olika klock är försumbar? (verkar inte så troligt då kylning ju spelar stor roll då man klockar).

4) någonting helt annat?

I fallet 1) så är det ju rimligt att anta att en cpu med låg standardklock är svalare, fast i 2) så kan man ju inte riktigt veta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

Lägre klock på ett visst chip ger lite lägre temperaturer, men den största temperaturskillnaden ger olika Vcore. När man överklockar höjer man ofta Vcore och temperaturen höjs därmed. Temperaturen höjs även om man bara ökar frekvensen, men inte alls lika mycket.

En nackdel med TDP-märkningen är att inte Intel och AMD använder samma mätmetod för TDP och man kan alltså inte jämföra deras TDP-värden rakt av.

Mitt råd till dig är att kolla på olika CPU-jämförelser på nätet. (Googla: CPU roundup power consumption)

Du får då upp t.ex. detta test:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3112&p=13

När du kollar testerna, så är det en bra ide' att kolla om de kör med strömsparningstekniker på eller avslagna. Om de kör med strömsparningstekniker avslagna, så har du ett worst case scenario.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Tack för tipsen, den där länken var precis vad jag behövde! Där jämförs ju exakt de system jag funderar över, som uppgradering till min linuxdesktop/diskserver. Jag har funderat på antingen E2140 + Intel G33 moderkort eller också Athlon X2 BE-2350 + ett moderkort med antingen nvidia nf630/gf7025 eller också AMD690G/sb600. Exakt de systemen finns med i testet i länken!

Resultatet är lite som jag misstänkte, be-2350 är inte så mycket svalare än e2140 trots rätt så mycket lägre tdp, efter att övriga komponenter räknats in. Jag noterar också att amdchipset+graffe går varmare än nvidia-dito, gör det valet lätt då nforce dessutom har snäppet bättre raidfunktionalitet. Varför jag vill ha det svalt är för att hela systemet helst ska kunna bo i en trälåda som ventileras av en enda 8cm fläkt.

Men sen söker jag vidare och hittar detta test:
http://www.digit-life.com/articles2/cpu/intel-pentium-e2140-2...

Där ligger be-2350 faktiskt på högre watt än en hel radda intelcpuer - men det beskrivs dock som "supposed power consumption" utan någon förklaring på hur de räknat ut det så jag vet inte om man ska ta det på så stort allvar i jämförelse med det andra testet.