Sparkle lanserar passivt kylt 8800GT

Permalänk
Melding Plague

Sparkle lanserar passivt kylt 8800GT

Idag lanserade alltså Nvidia sitt Geforce 8800GT och flera tillverkare har nu visat upp sina versioner av grafikkortet. Det är dock bara Sparkle som än så länge har tillkännagjort att man lanserar en fläktlös variant av Geforce 8800GT.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Precis vad jag vill se! Jag älskar den redan

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

PERfa

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

underbart!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk

Jo det var ju det här man väntande på, jag hatar fläktar på grafikkort

Visa signatur

Huvudburk: Core i9 10850K | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO Z490 (Wi-Fi) | 32GB Trident Z 4000MHz | Asus Geforce TUF 3080 OC | NZXT H710 | ASUS ROG RYUJIN 360 | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB | LG 48” CX OLED | Server: Core i7 6700K | 32GB Dominator 3000MHz | NZXT 440W+Kraken X61 | Övrigt: LG 77" C9 OLED | iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem

Hittar inga bilder på hur stor kylflänsen är på andra sidan...
Iaf trevligt att ett så snabbt grafikkort kan kylas passivt

Permalänk

Nu kan alla grafikkort hälsa hem. Jag menar närmare GTX prestanda och passivt?

Kan det bli mycket bättre än så här? Ja, om AMD lanserar en GTX killer för 2000kr inkl alla upplösningar och AA/AF.

Frågan är hur pass högt man kan klocka det passiva kortet. GPU går ju till 710-730 med stock och loadar ca 85c vilket är bra för en sådan kylare.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Ja de lär inte vara så roliga temperaturer efter 5 timmars lirande i Crysis tex.

Men med en snäll liten 80mm eller 120mm-fläkt på så är den säkert bra.

Som fler efterlyser, kan man inte få se hur båda sidorna ser ut. Är ju löjligt att inte visa båda sidorna.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Scheisse! Det där är mitt nästa kort. Ett Antec 900 och det, så kommer jag kunna lira utan ljud typ.. !!

Permalänk

VA? Är det sant? trodde jag skulle vänta minst 3 månader på ett passivt 8800GT. Jag får nog byta grafikkort snabbare än planerat(har haft mitt x1950pro nu i mindre än 2 månader:)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Jag tror att den här passiva kylningen inte räcker till. Jag tror att G92 drar ungefär 2/3 av G80 i strömförbrukning. Det är en stor avancerad GPU även efter att man tillämpar småskaligare tillverkningsteknik.

Jag räknar med att t.o.m. thermalrights eller zalmans största, dyraste kylare får en utmaning att kyla 8800GT passivt. Den här originalkylningen lär få kortet att krasha en varm sommardag eller i ett trångt miditower. Sen är det en annan fråga hur mycket Sparkle tar extra betalt för detta kortet.

Det finns många passivt kylda grafikkort ute i handeln som inte räcker till idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Jag tror att den här passiva kylningen inte räcker till. Jag tror att G92 drar ungefär 2/3 av G80 i strömförbrukning. Det är en stor avancerad GPU även efter att man tillämpar småskaligare tillverkningsteknik.

Jag räknar med att t.o.m. thermalrights eller zalmans största, dyraste kylare får en utmaning att kyla 8800GT passivt. Den här originalkylningen lär få kortet att krasha en varm sommardag eller i ett trångt miditower. Sen är det en annan fråga hur mycket Sparkle tar extra betalt för detta kortet.

Det finns många passivt kylda grafikkort ute i handeln som inte räcker till idag.

Jag kan bara instämma. Inte ens vissa GTS och GTX klarar ju av värmen. Hur ska det då gå med ett passivt kylt kort som förvisso utvecklar mindre värme än dessa två men det är ju ändå ett hett kort. Ajajaj vad det kommer att bli hett det där kortet, på fler sätt än ett

Om man kan kyla ett sånt kort passivt skulle man kunna ha kylt ett 8800GTS passivt också när det begav sig men det är inget som jag själv skulle ha viljat köpa då.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Jag tror att den här passiva kylningen inte räcker till. Jag tror att G92 drar ungefär 2/3 av G80 i strömförbrukning. Det är en stor avancerad GPU även efter att man tillämpar småskaligare tillverkningsteknik.

Jag räknar med att t.o.m. thermalrights eller zalmans största, dyraste kylare får en utmaning att kyla 8800GT passivt. Den här originalkylningen lär få kortet att krasha en varm sommardag eller i ett trångt miditower. Sen är det en annan fråga hur mycket Sparkle tar extra betalt för detta kortet.

Kyllösningen ser onekligen klen ut i jämförelse med min x1950pro

http://www.powercolor.com/Global/bigpic.asp?p=http://www.powe...

Å andra sidan spelar jag aldrig mer än 2 timmar i sträck(t o m det är sällan). Mina behov kommer nog ett passivt kyld 8800GT att fylla. Jag har ägt r 9250SE, r9600se, gf6800, gf 7600gt och nu x1950pro passivt och svalast var nog gf 7600gt tätt följt av mitt nuvarande. Däremot Gigabytes 6800 kom upp i 95 grader efter ett kvarts spelande vilket inte var kul. Hade iochförsig ingen cirkulation i chassit(vidöppet och utan fläktar).

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Passiva kylare är ju mer beroende av chassiventilationen. Och det är lättare att få tyst och effektiv chassiventilation än en GPU-dito.

Ett mycket intressant kort detta.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

Kommer säkert varea svindyrt och då går det fetbort.

Permalänk

när kommer nästa monsterkort från nvidia? med 65nm, för GTX har la 90?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXtranj3rO
Kommer säkert varea svindyrt och då går det fetbort.

Inte nödvändigtvis. När jag köpte min x1950pro så kostade den bara 200-300kr mer än den billigaste fläktvarianten. Just x1950Pro gödslar inte med fläktlösa varianter ty den är ganska varmt kort(jämfört med ex den svala 8600gts). Men tyvärr så tror jag att priset initialt blir relativt högt men tänk då att för en reltivt låg summa så får du prestanda som är 10% sämre än 8800gtx i upplösningar till 1920+1440.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Detta är ju bara början på deras nya kort. Sen kommer ju GTS och GTX i uppdaterad version. Då blir det nästa köp :).

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Hade jag inte redan haft ett 8800GTS så hade jag köpt det här på direkten. Det första testet jag läste av 8800GT var på ett överklockat kort som lät värre än 2900XT. I nästa test jag läste så lät kortet mindre än 8800GTS, och nu kommer det ett passivt kort också. Det blir bara bättre och bättre. Det behövs verkligen passiva kort för oss som vill ha både kraftfylla och tysta datorer.

Att det sen är många som tvivlar på att det kommer fungera bra kan jag förstå, men HR-03 Plus kyler passivt ett 8800GTS lika bra som stockkylaren. Med tanke på att det här kortet drar mindre ström än ett 8800GTS så ska det väl kunna gå bra att kyla det passivt, fast frågan är väl hur stor den är på baksidan. Väntar spänt på tester. Men jag får nog göra det näst bästa och skaffa en HR-03 Plus istället.

Permalänk
Medlem

Om det här kortet faktiskt presterar som det ska under intensiv användning och i grundutförande (har inga planer på att klocka) så känns det som ett givet köp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

AWSOME! Två sådana i SLI hade varit ultimat imo.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Jupp 2st såna här i SLI kommer bli sjukt najs asså
Detta blir ett givet köp!

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem

Å andra sidan borde vara så lätt att spänna fast en tystgående 92 eller 120mm fläkt över flänsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holmb3rg
Jupp 2st såna här i SLI kommer bli sjukt najs asså
Detta blir ett givet köp!

Offtoppic
Apropå SLI, vad är det för moderkort som gäller om man vill köra SLI och Quad med bra klock. Har hört att 680 och 650 chipseten från nvidia bara strular med quaden när man överklockar. Finns det inga P35 eller x38 med SLI-stöd som är bra?

Sorry offtoppic men kom på det nu bara.

Man hur som helst, som du säger, sjukt najs med två sånna i SLI. Bra alternativ till ett 8800 Ultra faktiskt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

"Currently, only AMD/ATI can take advantage of dual-card operation on X38-based boards. Support for Nvidia's SLI technology will only be included in the upcoming dual-socket "Skulltrail" platform, Intel's answer to AMD's QuadFX (4x4). Just to be clear: there will be no support for Nvidia's SLI on the X38 platform ... for now."

http://www.tomshardware.com/2007/09/26/intel_x38_chipset/page...

Permalänk

Laptop

Någon som vet om det kortet eventuellt kommer fungera i en laptop??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Offtoppic
Apropå SLI, vad är det för moderkort som gäller om man vill köra SLI och Quad med bra klock. Har hört att 680 och 650 chipseten från nvidia bara strular med quaden när man överklockar. Finns det inga P35 eller x38 med SLI-stöd som är bra?

Sorry offtoppic men kom på det nu bara.

Man hur som helst, som du säger, sjukt najs med två sånna i SLI. Bra alternativ till ett 8800 Ultra faktiskt.

Swec gjorde ju en recension med 5st socket 775 moderkort nyligen och Inno 3D SL7I680A fick bäst i test och hade bäst överklockningsförmåga.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5973&page=1

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

Kylflänsen verkar gigantisk.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk

ojojoj, riktigt najs. Trodde kylaren skulle vara mkt mindre, där ser man!
Ser helst en med kopparledningar dock.

Permalänk
Medlem

De första ja tänkte på när ja såg kortet va: fan va varmt de kommer bli. Ja har erfarenhet av passivt kylda kort, de har alltid slutat me att ja drar på en fläkt under kortet. Man kan hålla fingret några sekunder på flänsen, sen bränner man sig (under belastning förståss).
Ska man överklocka skiten åxå så kommer man definitivt behöva typ en 120mm fläkt + god ventilation i systemet.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB