Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2007

Problem med Asus P5B och Dual Core

Har en Intel Dual Core 2.13 Ghz på ett Asus P5B Moderkort och ett Radeon X1900 grafikkort. Och jag har två problem med den just nu.

1:
Senast jag installerade om började en av de där mucka med mig totalt för att jag tappade bort deras originaldrivrutins-skivor i min senaste flytt, och när jag då installerade om min dator så fick jag ta de drivrutiner jag hittade direkt från nätet.

Trodde det skulle funka, men något måste ha saknats från skivorna för att datorn har direkt från första stund inte kunnat göra något alls samtidigt som något annat händer. Ex. ger MSN mig en popup att någon har loggat in, medans den är uppe så spelar winamp bara väldigt sönderhackad musik.

Spel fungerar bra om jag bara spelar spelet, men oberoende vad jag gör, om t ex NOD32 börjar scanna efter virus lägger typ hela datorn av och laggar sönder tills den har scannat klart.

2:
Medans jag försökte fixa till problemet så updaterade jag bland annat bios (farlig business där, lyckades iaf få igång den igen till slut) och hitta vad som kan ha saknats från skivan.

Och nu kommer jag inte ihåg varför, men jag var dum nog att installera nånting som hade med RAID att göra (jag är lekman på hårdvara tyvärr) och läste sen efter att jag installerat typ att "Varning, om du installerar den här men inte har passande RAID whatever, så kommer din DVD inte att funka". Och nu funkar inte min DVD-brännare alls.

Och insåg nu också att i datorhanteringsverktyget att mina hårddiskar har flyttat runt nummerna på mina diskar. Vet inte om det gör någon skillnad att min system-HD är Disk 2 istället för Disk 0 som det brukar.
Vet inte om det är till någon hjälp, men jag brainstormar bara.

Så alla förslag på nya infallsvinklar jag ska ta mig an härnäst är mycket välkomna, eller om någon har en P5B originalskiva som de kan rippa och skicka mig så jag kan fortsätta försöka lösa det här, och om någon vet vad det är för något jag installerade egentligen och hur jag får bort det så jag kan använda min DVD-brännare igen.

Tack på förhand
/Micke