Permalänk

Hjälp med val av moderkort och cpu

Hej ,
Jag är en 52 år gammal guuuube som ska bygga min första dator och jag behöver lite hjälp med val av moderkort och CPU

Datorn jag ska bygga är bara för surfning, e-mail och vanliga kontorsapplikationer, ingen gaming eller klockning, så jag behöver inget kärnkraftverk för att driva bygget.

Mina prioriteringar är i nämnd ordning:
1. Tyst system
2. Låg energiförbrukning
3. Effektiv PSU, helst +80 certifierad PSU
4. Pris, budget upp till 10-12 laxar för själva bygget, OS, skärm och annan kringutrusning inte inräknat

Jag tänker köra Vista 64 ultimate på kärran

Vad jag själv kommit fram till som kan passa är (kom gärna med synpunkter)

-PSU Corsair 450VX (räcker mer än väl, tyst, långa kablar och 5 års garanti)

-Antec 182B (Stor låda, tyst, bra för nybörjare som mig, vad jag har läst)

-4 Gb RAM DDR2, Vista kräver en del, kanske jag klarar mig med 2 Gb eftersom jag inte använder antivirus eller antispionprogramvara. Kalla mig för idiot men jag vet vad jag gör och kör som begränsad användare och kör SRP utan några undantag på min nuvarande XP Pro kärra. Får jag virus eller liknande tar jag konsekvensen och gör en ominstallation. Har aldrig haft Virus.

-Grafik kan vara inbyggt, ett eventuellt separat grafikkort skall vara passivt kylt och energisnålt ( kom gärna med förslag)

Ljud, kan vara inbyggt, 2.1 eller 5.1 spelar ingen roll

Har inte bestämt mig för vilken HDD eller optisk enhet jag ska använda. Har redan 480 Gb extern HDD

Sitter idag med en 4 år gammal Shuttle, som fungerar men låter som ett vindkraftverk

Kan ni ge mig ett råd om mobo + prolle, gärna där jag kan använda en tyst fläkt som Thermaltake 120mm eller liknande. AMD eller Intel spelar ingen roll.

Jag är helt ny medlem på forumet, men läst mycket av som skrivits här. Ni är fantastiska.

Permalänk
Avstängd

Beskrivning ArtId Antal Pris/enhet Totalpris
MSI K9AG NEO2-DIGITAL AMD 690G 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket AM2 ATX
MSIK9AGNEO2DIG 749:- 749:-
Corsair XMS2-5400 TWIN2X2048-5400C4 4-4-4-12 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-5400 667MHz with Heatsink
2GBTWXD2675C4 497:- 497:-
AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz 2x1MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2
ADX6000CZBOX 1 280:- 1 280:-
Antec Case Perfomance One P180B BLACK/SVART without PSU/utan nätagg.
ANP180B 1 295:- 1 295:-
Corsair HX Series Modular Power Supply 620W
CAPSUHX-620W 1 249:- 1 249:-
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music Bulk (utan tillbehör)
CREXFIM-BU 849:- 849:-
Samsung SH-S183L/RSMM Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 18X DVD+R 8X DVD+RW 18X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 40X CDRW BLACK/GREY Retail S-ATA
SAMSH-S183LRSMM 409:- 409:-
Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2
WDC5000AAKS 895:- 895:-

Totalpris 7 720:-

Satte ihop ett paket med amd.

Fördelen med amd är inbyggt grafikkort på moderkortet med 690G kretsen.
4gb corsair 533mhz minnen.

Ljudkort ett bulk music, dvs du måste ladda ned drivrutiner och har inga extra godis med, fördelen med ett ljudkort är att spelar man musik så är det bättre kvalité och helt värt det anser jag.

cpu, en 3ghz amd är bara ett bra val.
Ger ordentligt med fart och till bra pris.

Lade en corsair psu på 620w, bättre med mer watt och agget är tyst.
Låda som sagt en antec p180b

samsung dvd, spelar egentligen ingen roll vilken dvd man tar idag.
gillar samsung har en liknande själv som funkat klanderfritt.

western digital HD på 500gb med 16mb ram.
snabb och stor.

Jag har inte lagt till kylare till cpu.
Jag skulle ta en 3 parts kylare som är större men också kan köras med en 120mm fläkt för tyst gång.

sedan skulle jag skaffa ett ljudpaket från creative eller logitech, ett 2.1 system runt 800kr eller så.
finns snygga och välljudande paket i den klassen.
du kan då spela musik, radio från datorn om du så önskar.

fortfarande skulle vi hålla oss under din budget.

Jag skulle också skaffa ljuddämpande installation för HD, samt köra varierbar styrning av fläktar för tex cpu kylaren.

I princip en absolut gångbar tyst dator.
Med ovanstående och en riktigt bra skärm och Vista 64 så har du en maskin ett bra tag framåt.
Man kan köpa ett passivt kylt grafikkort om du ska köpa en större skärm. finns massor av alternativ.

Gällande nätagg,
kanske ett passivt kylt sådant utan fläkt skulle passa?
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SILST30N...
bara på 300w, men bör driva din burk utan bekymmer då du inte överklockar samt inte kör med värsting grafikkort.
I sådana fall skulle du som mest ha 1 fläkt till cpu kylningen samt kasnke en till utblås 120mm vilket skulle mest troligt göra lådan riktigt tyst.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Flopper har gjort en fin dator där, men jag skulle lägga till 500 för att få 4gb ram och sen en Schythe Infinity/Ninja till CPU

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Avstängd

japp glömde uppdatera till 4gb...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)