Möjligt att "cracka" fram lösenordet på BIOS?

Permalänk

Möjligt att "cracka" fram lösenordet på BIOS?

Om man glömt lösenordet och varken vill resetta bios , använda backdoor PWs eller "killbios" , är det möjligt att man med någon slags programvara kan få fram vilket lösenord som är satt på BIOS? "cracka" då som många kallar det. För jag har ju hört att man kan få fram WinPWs utifrån speciella specialprogram.

Men är det möjligt att på någotsätt få fram lösenordet som är satt på BIOS?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem

Beror väl på. Jag vet inte riktigt men är det lösenord för hela systemet (alltså du måste skriva in för att det ska starta ö.h.t. så är det nog omöjligt. Är det bara för inställningarna lär man väl kunna starta med något typ DOS på floppy/skiva och läsa av inställningarna (?) och lista ut det.
Dock kräver detta ju i princip att du känner till exakt hur ditt BIOS lagrar lösenordet och det har jag ingen aning om.
Jag antar det är i klartext för att lägga in någon hashningsfunktion för detta känns onödigt.

Vad ska du använda lösenordet till sen då? Något mer hys verkar du ha för dig

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

hihi,
jaha ok.
Jo jag syftar på lösenordet för inställningarna.
Och det var ju så att man inte kan boota med diskett. BIOS är inställd på att gå direkt till HDD.
Om jag hittar en grejj som kan läsa BIOSen binärt (?, eller vad ska det vara?) så ska jag leta omkring efter någon text som kan vara lösenordet?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Försvinner inte lösenordet vid Clear CMOS?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

jo det försvinner, och det vill man ju inte, för man vill ju koma fram till vad lösenordet är för något.
Nånn som vet något bra?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
jo det försvinner, och det vill man ju inte, för man vill ju koma fram till vad lösenordet är för något.
Nånn som vet något bra?

Eehh....varför det? Man kommer ju in i BIOS och det är väl ändå huvudsaken?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

inte i nuläget,
jag undrar hur man "crackar" fram lösenordet. Inte att man kan komma in på andra sätt.
kanske verkar konstigt, men jag vill ändå se om det finns såna möjligheter och man vill inte ge upp riktigt än.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Vila i frid

Det låter som att du försöker komma in i någon annans dator, så lamt och nördigt projekt. Hitta på något annat kul att göra istället.

Permalänk
Avstängd

Precis, du vill ta dig in utan att lämna spår, det skulle iaf vara ifall det inte var krypterat på något vis.
Läs in bioschippet i en fil på en annan dator och sätt igång att leta efter det området där lösenordet sparas. När du hittat det ska du bara översätta det så att du förstår vad fan det står så har du det sen. Busenkelt.

Nä men för någon som kan programmera biosar och sånt är det nog ingen konst alls. Jag tycker att du ska låta bli detta, låt andras datorer vara i fred.