Permalänk
Medlem

mATX moderkort, S775 vs AM2

Hejsan. Till att börja med kan jag säga att jag funderar på att uppgradera moderkort+cpu+minne. Jag har kollat tester och det står mellan amd x2 6000+ och Intel core 2 6750, priser är liknande med Intels lite dyrare dock. Men det som kommer väga är hur bra kretsarna är till AM2 respektive s775, jag ska ha ett mATX för ca 500-700kr, 4 minnes slots och pci-e är typ de krav jag har +++PLUS+++ att resten på moderkortet är bra grejer, kom med synpunkter och anledningar till dessa synpunkter.
De jag kollat på typ är:
s775:
Har inte hittat nåt direkt ännu :S

AM2:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=74723
http://www.webhallen.com/prod.php?id=76181

//Tack alla

Permalänk
Medlem

Abit fatal1ty F-I90HD är ett bra moderkort, kostar kanske lite mer än 700kr. Men jag fick mitt för 650kr, demo ex på komplett.se

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

650kr är jättebra pris för ett sånt kort. Verkar dock kosta minst 900 i de flesta butiker, är sugen på Intels 6750, men vill inte ha för dyrt moderkort.
Jag kikade runt och hittade detta kort:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=160969
Fick ett dåligt omdöme men den verkar ha det jag söker, 800MHz minnesbuss.

Permalänk
Avstängd

Vad ska du ha datorn till? Ska du ha integrerad grafik? Isåfall är AMDs chipset ett oslagbart val. Och då blir det ju nästan garanterat AMD-processor med. AMD-moderkort är dessutom ofta betydligt billigare för vad du får än när du köper intel dessutom.

Det kortet du länkar till har för låg buss för den processorn, inte nog med att processorn får 533MHz lägre frekvens på det moderkortet, den får lägre IPC med. Med andra ord så blir processorn ingen svår match för AMDn. Moderkortet du länkar till är exceptionellt dåligt utrustat och kan inte mäta sig med ett standard AMD690G moderkort.

Alltså, AMD ger ofta billigare moderkort, och har överlägsen integrerad grafik. Intel kan ge lite vassare CPU-prestanda, men då får du se till att köpa ett moderkort som kan leverera detta, annars blir det sämre även på den punkten.

Jag vet att det finns undantag där det kan finnas billigare moderkort till intel, men klarar dessa rätt buss? Tyvärr är svaret nog nej. Dessutom har du oftast sämre ljud, bild och olika gränssnitt.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=179505

Swec testa det här kortet förut och det har nyare inbyggt gfx och har alla finesser och överklocknings möjligheter som ett bättre ATX kort, solklart val om man kör AMD i mitt tycke (om det inte kommit bättre kort).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vad ska du ha datorn till? Ska du ha integrerad grafik? Isåfall är AMDs chipset ett oslagbart val. Och då blir det ju nästan garanterat AMD-processor med. AMD-moderkort är dessutom ofta betydligt billigare för vad du får än när du köper intel dessutom.

Det kortet du länkar till har för låg buss för den processorn, inte nog med att processorn får 533MHz lägre frekvens på det moderkortet, den får lägre IPC med. Med andra ord så blir processorn ingen svår match för AMDn. Moderkortet du länkar till är exceptionellt dåligt utrustat och kan inte mäta sig med ett standard AMD690G moderkort.

Alltså, AMD ger ofta billigare moderkort, och har överlägsen integrerad grafik. Intel kan ge lite vassare CPU-prestanda, men då får du se till att köpa ett moderkort som kan leverera detta, annars blir det sämre även på den punkten.

Jag vet att det finns undantag där det kan finnas billigare moderkort till intel, men klarar dessa rätt buss? Tyvärr är svaret nog nej. Dessutom har du oftast sämre ljud, bild och olika gränssnitt.

Tack så väldigt mycket för ett utförligt svar :D. Ja det verkar som att moderkorten ligger upp mot 1000lappen för att få det som krävs på s775, och med tanke på att 6000+ klarar av liknande vad Intels kan är det mera attraktivt och billigare med AMDs för min del.
Jag har nu gjort mitt val och tack alla för hjälpen.