Permalänk
Melding Plague

Kylpastor 2007

När det gäller datorer och komponenter är det få produkter som är så mytomspunna som kylpastan. Med allt ifrån mikroskopiska silverpartiklar till flytande metall och diamanter lovar tillverkarna högre värmeledningsförmåga än någonsin. Men stämmer påståendena med verkligheten? Följ med oss när vi hårdtestar åtta moderna kylpastor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant test

Känns som skit samma om man inte ska klocka. Jag ska dock byta ut zalmans kylpasta vid nästa köp

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

vill minnas att någon här på forumet alltid påstått att Arctic Silver Ceramique varit bäst ^^ (note inte jag)
glad att jag följde rådet han gav

fick också höra av en kompis som använde samma att om man kletar ut ett jämnt lager av pastan på cpun så känar man ytterligare någon grad då den inte flyter ut så bra av sig själv.
han påstår att man kan få ca 1-2 grader kallare då.

kan inte verifiera detta men jag körde hans visa ut i fall att >.>

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men var det inte Coollaboratory Liquid Pro som inte var gjort för att att användas på aluminium? Det är väl just det som heat spreaders är gjorda av vanligen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Rätta mig om jag har fel, men var det inte Coollaboratory Liquid Pro som inte var gjort för att att användas på aluminium? Det är väl just det som heat spreaders är gjorda av vanligen?

Nej värmespridaren är förnicklad koppar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag har alltid använt AS Ceramique tack vare råd jag fick här på forumet för många år sen. Mycket nöjd.

Lite trist dock att det inte verkar finnas så mycket utrymme för förbättring på området. Jag trodde faktiskt att diamantpastan skulle krossa motståndet men tji fick jag...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Blir AS Ceramique för mig nästa gång...Har köpt 2 Zalman senaste gångerna för dom var lättast att få tag på med kort varsel och lätta att aplicera men förra veckan när jag skulle rengöra och dra på nytt så hade halva pastan försvunnit och det var bara massa småklumpar kvar som känns som lera.
Har en precott också så vill helst få ner dom fär extra kylpastagraderna då den är ganska varm i allmänhet (49-50idle och 60-62load atm med Sunbeam Silent Whisper, deras motsvarighet till AC Freezer pro)

Permalänk

har viljat ha ett nytt test på detta länge!:D tack!

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem

Myckte bra test!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Bra test.

Själv kör jag "TherMaxTech XtFlux-GA" http://www.thermaxtech.com/

Ni får ha med den nästa gång

Permalänk
Medlem

Inte så jätte stor skillnad på dom. Vilken är lättast att använda? Det kan vara mycket värt också..

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Kylpastor? Är de nåt kyrkligt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bilderna, testvärden och inte minst användarvänligheten är föredömligt förklarade. Gratulerar till en utmärkt test.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Bra test, stör mig dock lite på att ni skriver silikonpasta istället för kisel.
Silicon=kisel

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Medlem

Bra och ni sätter ribban med detta test. Tackar!

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Mycket bra test! Tycker ni på SweClockers bara blivit bättre och bättre med nyheter o tester det senaste året, kikar allt oftare in här! Fortsätt så!

Permalänk

Bra test men en sak ni har missat.

AS5 är också elektriskt ledande. Det vet både jag och många här inne att det är ledande. Man har ju missat lite pasta utanför kärnan på GPUer och då har det blivit kortslutning till det man torkat av och rengjort.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

100 kr för ZM-STG1? Jag köpte mitt för en 50-lapp. Lite besviken att det presterade sämst i testet, då jag har propagerat för det ett antal gånger. Det var dock testvinnare i ett annat test jag läste mot AS5, det var på det underlaget som jag valde den (plus att det är extremt lättanvänt). Aja, ingen är komplett

Permalänk
Musikälskare

Kör med zalman och är nöjd, synd den fick så dålig resension :/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Kör med zalman och är nöjd, synd den fick så dålig resension :/

Dålig och dålig, det kan ju bero på att de andra är bättre. Med andra ord skulle du förmodligen bli mer nöjd av de tre bästa kylpastorna.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Musikälskare

Jovars, men som det är nu finns det inget behov av att byta

Är datorn stabil så är den, dock hade de alltid varit trevligare med lite lägre temps det är klart

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Nu börjas det igen, hur det än är så köper jag adrig "AS", titans billigaste pasta klassar ut det direkt.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Bytte från Arctic Silver till Arctic Ceramique när den sistnämnda lanserades. Ganska fort kom det upp diverse tester som visade att Ceramique t.om. presterade bättre trots sitt lägre pris. Detta test bekräftade detta! Arctic Ceramique har himla schysst pris/prestanda-förhållande. Synd att butiken inte hade den inne dock sist jag var tvungen att inhandla kylpasta.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Mycket bra test!

Visa signatur

:: fisk

Permalänk

Dom skriver silikonpasta just för att det är silikon med K i pastan...
Hade dom menat kisel hade dom nog skrivit det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fonzeka
Bra test, stör mig dock lite på att ni skriver silikonpasta istället för kisel.
Silicon=kisel

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Det verkar som om ni missat den största fördelen med Coollaboratory Liquid Pro.
Metall går att applicera i tunna lager, samt att den skall ha en större hållbarhet än standarkylpastan med inslag av silicon.
Coollaboratory Liquid Pro skall räcka till ca 20 CPU:er.

Har kört den ett tag nu, appliceringen är hyffsat jobbig, men med rätt verktyg, tex ett lämpligt topps, som inte är "luddigt" så går det galant

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Skillnaden är väl ganska marginell egentligen mellan olika kylpastor, men jag ska fundera på den där MX-2

Bra test! Väldigt välgjort.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört AS5, så länge jag kan minnas allafall, men nu vette fan om man inte skulle ta och testa ceramique nästa vända då

Har iofs kvar MASSA as5, köpte en sån där passiv grafikkylare av Zalman, gamla modellen där man skulle sätta ihop rätt mycker själv och skulle täcka typ en 4x10cm sträcka där heatpipes skulle föra över värmen till flänsen, och jag behövde endå ny pasta till CPUn så jag köpte gigantiska tuben AS5 (12-15g nått sånt) och har kvar än idag, men den är typ 2 år gammal och blivit mycket seg så det är nog lika bra att köpa nytt inför nya builden, blir ceramique då tror jag.

En sak som alltid stört mig på AS5 är att den har en sån otrolig klibb-effekt. Hur försiktig man än är så lyckas man alltid få lite på fingrarna och sen klibbar det vidare till kläder och när AS5 väl hamnat på ett klädesplagg, då stannar den för gott
Hoppas ceramiquen inte är lika klibbig, blir dyrt om man tvingas köpa nya brallor varje gång man meckar med datorn och keltar ner sig

Permalänk
Hedersmedlem

Det skiljer ju bara 1C mellan AC-pastorna, det är väl inom felmarginalen? Priset får avgöra för min del!

Permalänk
Medlem

Hah! Slängde med en tub MX-2 bara för att testa när jag beställde från petrastech för ett tag sen. Bra att man får veta att den duger