Rama, film baserad på den bästa scifi-boken någonsin?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2001

Rama, film baserad på den bästa scifi-boken någonsin?

Yo.

Såg igår att, i mitt tycke, Arthur C Clarkes bästa scifi-bok ska bli film 2009.

Rendezvous with Rama är nog den bäst skrivna och coolaste science fiction jag läst, det är inte Star Wars med laser och magi utan en framtidsvision som skulle kunna hända.

Regissören till Rendezvous with Rama har tidigare gjort filmer som:
Alien 3, The Game, Fight Club, Se7en och nyligen Zodiac (den bra versionen).

Enda skådespelare som är bekräftad är ingen mindre än Morgan Freeman.

Imdblänk till filmen:
http://www.imdb.com/title/tt0134933/

Jag kan knappt vänta, tror detta kan bli en av de bästa scifi-rullar som någonsin gjorts. Möte med Rama är lite komplicerad att föreställa sig till 100% vilket gör det ännu roligare att det kommer en film. De som inte läst boken kommer nog bli ganska överaskade, och de som läst Rama kommer äntligen få se det hela med bra effekter/skådisar/regissör.

Nån mer som blir galet sugen? Jag ser fram emot denna film mer än någonting annat just nu.

Utdrag från filmens ganska kassa officiella hemsida:

Citat:

Based on the acclaimed novel by science fiction visionary Arthur C. Clarke – author of 2001: A Space Odyssey – Rendezvous with Rama weaves politics, religion, science and suspense with an epic scope and daring humanity. The result is a breathtakingly taut and intelligent film that pushes the boundaries of cinema and imagination, exploring the outermost in our solar system in order to discover the innermost in ourselves.

At first, only a few things are known about the celestial artifact that astronomers dub ‘Rama.’ It is huge. It weighs more than ten trillion tons. And it’s hurtling through the solar system at an inconceivable speed. Then a space probe confirms the unthinkable: Rama is no natural object. It is, incredibly, an interstellar spacecraft. But Rama is impervious to attempts at communication, so Earth orders a manned, deep space maintenance ship, the Endeavor, to undertake a rendezvous. It will kindle the crew’s wildest dreams and fan their darkest fears. For no one knows what Rama is or why it has come. And now the moment of discovery awaits…

Morgan Freeman plays Endeavor’s Commander, who leads his crew on an exploration into the spacecraft’s singularly unique and vast interior, an evolving world that staggers the mind. Intrigued by what they see, and more importantly, by what they don’t see, the Commander is driven by a passion for the truth, willing to risk everything to unveil the stunning mystery at the heart of Rama.

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Apr 2003

Så länge de inte blandar in de andra Rama-böckerna så kanske det kan bli bra.
Jag är dock tveksam till om boken egentligen passar som film, och om jag vill se någon annans tolkning av världen än den jag har i huvudet efter att ha läst boken minst 5-10 gånger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2001

Heh jo jag förstår, dock kan sceneriet vara väldigt häftigt att se med bra effekter.
Jag är lite besviken att det inte är fler som är intresserade, tycker Arthur C Clarke är i sin egna liga när det handlar om riktigt science fiction.

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2003

kommer nog bli kala.

farsan kommer garanterat att se filmen så fort han kan, han älskar RAMA

ja..va ska man sej!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Jag har aldrig hört talas om Rama förr, men det låter sjukt coolt. David Fincher är också en av mina favoritregissörer, han kommer inte misslyckas.

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003

det kommer säkert bli en sci-fi skräckis där några strandsatta satar blir jagade av en mordisk "örnen" i en timme och sen nått nonsensslut..

(förresten, det finns tydligen ett spel baserat på boken redan)

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Föräldraledig
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Åååh, ja, den boken är redigt bra..

Kanske borde läsa hela serien igen, det var länge sedan. Visst är det 4st böcker?

PS. Datorerna hemma har SciFi-namn, ena laptopen heter "Rama"..

Föräldraledig till och med våren 2018. För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Media och spel -> i5-4590S - B85M-ITX - GTX 1070 - 8 GB DDR3 - 750 GB SSD
▪ Jobb -> Thinkpad Yoga - i7-4500U - 8 GB DDR3 - 256 GB SSD
▪ Spel -> i7-4770K @ 4,3 GHz - Z97-A - 16 GB DDR3 - GTX 980 Ti - 768 GB SSD
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita - Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003

Oh, ska man våga se den tro. Vet inte om jag verkligen vill ha min vision av hur RAMA ser ut förstörd av en film

@Lezziter: Ja det är fyra böcker, nämligen:

Rendevouz with RAMA (Möte med RAMA)
RAMA II (RAMA II)
Gardens of RAMA (vet inte den svenska titeln)
RAMA Revealed (svensk version saknas)

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003

notera bara att att de 3 uppföljarna skiljer sig rejält mycket från första boken, både i stil och innehåll. jag antar att Clarke mest var med för den övergripande handlingen samt tillfrågad om detaljer i dessa.

Rama kan alltså till viss del ses som 1 version, och Rama 2-4 som en trilogiversion av den. (även om de iof går lite längre i handlingen också)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Visst är det 4st böcker?

mja, den första finns som bilderbok också. (apropå förstöra sin egen uppfattning)

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Dec 2012

Blev tyvärr inget av det här, vilket är väldigt synd då första Rama-boken är bland det bästa Clarke skrivit, och utan tvekan delar förstaplats med 2001 om bästa science fiction någonsin.

Är f.ö inte enbart i Rama-serien där uppföljarna skiljer sig från första boken, även i Space Odyssey-serien är det så. 2010 har vissa likheter med 2001, men 2061 och 3001 känns som helt andra världar.

Min dator är över två år gammal nu. Ni får gissa vad som finns i den. Puss.

En snäll länk om "estetisk" respektive "statisk" kortslutning.