Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

2GB ram eller 4GB?

Är prestanda skillnaden stor om jag köper 2GB eller 4GB i RAM? Tänkt använd PC6400 och en E2160 (OC 50 - 100%). Tänkte på om prestandaskillnaden blir stor om jag köper 4gb istället för 2gb?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Ja, det blir skillnad.
Beror som sagt på vilket OS, Vista elr xp samt övrig hårdvara.
Jag märkte skillnad i Vista.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Aha ok så om jag kör Vista blir 4GB att rekommendera? Om jag använder XP då?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Absolut 4Gb om du kör Vista 64 kör du XP klarar du dig på 2 Gb!

Själv har jag kört på Vista X86 för jag har bara 2Gb men äntligen beställt 2Gb till igår, var ju så sjukt billigt på komplett 2Gb för endast 795-: och dessutom jäkligt bra minnen så nu blir det Vista 64 för hela slanten som jag väntat på

Permalänk
Avstängd

köp idag 4gb ddr2.
Orsaken är, när priserna höjs, och ett skifte till ddr3 påbörjas,
du tjänar idag att ha 4gb.
Oavsett xp eller Vista.

2gb räcker dock för de allra flesta speciellt med XP.

Men idag med minnespriserna som de är för ddr2 så är 4gb rekomenderat.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Köp 4Gb. Även om spel/program inte utnyttjar hela minnesmängden använder operativsystemet övrigt yttrymme till att cache:a data som läses från hårddisk, CD/DVD m.m.

Permalänk

är det värt att skaffa 64 bit vista endast för att utnyttja 4gb då? jag funderar om jag skall ha 32 och 4 gig istället (då har man 3Gig minne ändå...) skulle uppskattas om nån kunde klarogöra för mig: vad är bäst,
2BG dominators 8500 eller
4Gb 6400 / Crucial 8500 från komplett.se...

tror jag ska använda 32 eftersom har hört massor av negativa saker om 64 bit. orkar inte ha hårdvaruproblem

mvh

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklundvall
är det värt att skaffa 64 bit vista endast för att utnyttja 4gb då?

mvh

nej.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

så man skall satsa på 32 och 2gb snabba istället?

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Avstängd

Om du ska köra Vista oavsett version, köp 4gb ram.
4gb ram ddr2 kostar 1100-1300kr idag, mina 2gb kostade 2300 för 1 år sen.
Snabba minnen är en försumbar prestanda.
Köp minnen som klarar den fsb du vill köra med om du ska klocka.
dvs jag skulle köpa pc8500 minnen som klarar 500fsb om jag skulle klocka idag.

Med dagens minnespirser och Vista är 4gb det minsta, vem bryr sig om vista använder 3.2 eller 4?
Maskinen snurrar bättre med 4gb ram än med 2gb.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag lanar denna trad i stallet for att skriva en ny!
jag undrar hur det gungerar, vilket ar bast att ha fyra stickor med 1Gb pa varje eller ha tva stickor med 2 Gb pa varje?

Kanske beror pa mobo etc ocksa, bara nyfiken

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Avstängd

I teorin, lite skillnad, i praktiken försumbar.

Köp det du vill ha och har råd med.
Beror lite på hur mycket minne man vill ha i burken.
2gb ram moduler gör ju att 8gb passar de flesta moderkort.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Ok tack for det

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xans
Jag lanar denna trad i stallet for att skriva en ny!
jag undrar hur det gungerar, vilket ar bast att ha fyra stickor med 1Gb pa varje eller ha tva stickor med 2 Gb pa varje?

Kanske beror pa mobo etc ocksa, bara nyfiken

2st 2GB fungerar bättre än 4st 1GB beroende på chipset på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Är riktigt nöjd med att ha 4GB, visst 2GB går bra men det är för lite när man sitter o pysslar lite. Igår satt jag och hashade 500gb musik i dc samtidigt som man laddade ner lite filer och satt o packade upp tunga rar arkiv och tittade på film, det drog 2GB i ram och ca 25% av cpu Så skönt att man vet att där är mer om det skulle behövas!

Visa signatur

Intel Core 2 QUAD Q6600 | Asus Maximus Formula iX38 | 4 GB Crucial DDR2 BallistiX PC8500 | Corsair HX Series Modular Power Supply 620W | Thermalright Ultra-120 eXtreme + 2 x Silverstone FM121 x2 | Western Digital Raptor 150 GB | Western Digital Raptor 36 GB | Western Digital Caviar XL 500 GB x 4 |

Permalänk
Medlem

Jag har hört en massa om att XP inte kan stöjda mer än 2GB ramminne endå ! Meen jag har beställt min nya datorn nu och jag ska köra DDR3 2GB ram, Får se hur de blir. Tror de blir toppen.

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650 | Intel Core I7 920 @ 3.00Ghz | Asus P6T | Kinston HyperX 4GB | GTX 275 OC Twin Force | Corsair X32 2.5" SSD | Seagate 500GB | Benq 24" HD
|- Iphone 3GS 16GB VIT -|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramerix
Jag har hört en massa om att XP inte kan stöjda mer än 2GB ramminne endå ! Meen jag har beställt min nya datorn nu och jag ska köra DDR3 2GB ram, Får se hur de blir. Tror de blir toppen.

Jodå, XP stöder 4GB, men du kan inte utnyttja alla 4GB till program utan hårdvaran reserverar en del åt sig själv. Runt 3,2-3,5GB är väl vanligt att man kan utnyttja till applikationer (beror på hur mycket grafikminne du har på grafikkortet m.m.).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hej alla! Jag har ställt denna frågan på någon annan tråd men denna passar nog bättre. Jag hade 2 Gb RAM innan och fick då 4.8 i "RAM-poäng" i Windows Vistas prestandatest. Sen bytte jag upp mig till 4 Gb RAM men får fortfarande bara 4.8. Någon som vet vad detta kan bero på?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Minnet blev inte snabbare av att du utökade mängden.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Precis. Det heter "memory operations per second" i experience index.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

din bil kör 220 på grusväg och kör 220 på asfalt.
samma hastighet gör ingen skillnad.

Mer ram gör att program kan användas snabbare i Vista då vista tenderar att lägga dem i cache dvs ram för snabb åtkomst.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Ok, för jag har nämligen en kompis som har 4 Gb RAM (samma hastighet) men han får 5.4 i "RAM-poäng" och jag bara 4.8. Det är det jag undrar lite över. Han har i och för sig stationär och jag bärbar men gör det sådan stor skillnad? 667 Mhz är ju ändå 667 Mhz.

Permalänk
Medlem

Frekvensen är bara en av många parametrar som bestämmer prestandan på minnet. CL, Tras mm.

Sedan måste informationen flyttas till processorn, vilket sker genom FSB. Låg FSB begränsar antalet operationer per sekund som är möjliga.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

667mhz är en parameter.
Ram funkar genom att ladda en krets i förväg, hålla laddningen och sedan släppa laddningen.
Tiden mellan varje laddning och urladdning räknas också vilket kan anses som minnets interna hastighet och 667mhz som den yttre hastigheten.

Jag vet inte hur Vista beräknar poängen, kör samma minnesprogram för att testa hur minnet arbetar, tex everest har test, och gör en jämförelse där.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

lånar även jag denna tråd lite. Jag har 4st corsair 1gb stickor liggande här hemma men datorn totalt vägrar starta med alla 4 stickorna i. 2 stickor går bra, 3 också, men när jag sätter i den 4:e blir datorn instabil. har testat olika kombinationer med stickorna så det är inte en specifik sticka som är sönder.

Det händer att datorn startar med alla 4 stickorna men då går det oftast bara en liten stund sedan får jag BSOD och texten "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL". Har letat överallt men hittar ingen lösning. Känns ju lite dumt att ha 2gb splitter ny ram liggande till ingen nytta. :/

Någon som har några förslag på hur jag ska göra?

Mvh Ludde

Permalänk
Avstängd

med vista krävs en patch för 4gb ram.
vdim kan behöva justeras.
ditt moderkort kanske behöver ett bios med stöd?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Jag kollade precis på prisjakt och jag tycker man kan se att priset på 2x2 moduler fallit rejält sista månaden, man kan ju få fyra gig i två stickor för ca 1300 spänn nu, tror jag kommer tjacka såna istället faktiskt, finns det några nackdelar egentligen? tänkte på kompatibilitetsprobs o så?

sen såg jag ett helt bisarrt pris på komplett nu på ett par OCZ minnen, 1200 och 1000 spänn för 2x2, är det nåt fel på OCZ eller?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
med vista krävs en patch för 4gb ram.
vdim kan behöva justeras.
ditt moderkort kanske behöver ett bios med stöd?

Har patchen och när jag väl kommer in i vista funkar det. problemet är ju att datorn inte startar alls med 4gb ram. Dvim har justerats så att de får de 1,9v som de ska ha. Har senaste bios. Har dock skrivit till gigabyte och frågat dem om problemet.

Ganska störande att ha 2gb ram liggandes till ingen nytta :/

Mvh Ludde