Permalänk
Avstängd

DDR2 eller ddr3 vad ska du välja?

http://xbitlabs.com/articles/memory/display/ddr3-1800_12.html

So, despite everything we have pointed out here, it definitely makes a lot of sense to equip overclocker systems with DDR3-1800 memory kits we have reviewed today. However, it would be true only if you make sure that the following conditions are met. First, the system bus in these platforms should be overclocked at least to 450MHz. and second, the owners of such systems should be ready to invest quite substantial money into this not very dramatic performance boost. (bold är mitt)

Om du ska köpa moderkort idag, och inte är extremöverklockare.
DDR2 är då det ram som gäller.
x48 chipset med ddr3 samt nya yorkfield är kanske då det kan vara läge att gå för ddr3.

X38 chipset, ddr2 kommer att ge samma prestanda eller något lägre än med ddr3.
Skillnaden är försumbar.
Liknande gäller p35.

Tro inte att ddr3 ger dig superbra prestanda jämfört med ddr2.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

I dagsläget är DDR2 det självklara valet. Om 6 månader kan valet bli svårt för att då har nog priserna på DDR3 sjunkit samt att nya chipset och snabbare minnen finns på marknaden...

Jag brukar vänta tills alla komponenter i min dator är minst en generation bakom det som finns på marknaden innan jag uppgraderar... Då slipper man lägga ut så jävulskt mycket pengar hela tiden. Tex så ska jag gå från single core till quad core, DDR till DDR2, tror att det är två hopp på grafikfronten, 1gb ram till typ 4gb ram... Då är iofs det mesta i min dator snart 4-5 år gammalt men det är en annan femma

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"