DirectX 10.1 är inget att vara uppspelt över, enligt flera

Permalänk
Melding Plague

DirectX 10.1 är inget att vara uppspelt över, enligt flera

Då AMD är den första tillverkaren med hårdvarustöd för DirectX 10.1 har denna DirectX-version marknadsförts mycket hårt av AMD. Dock verkar det enbart vara AMD som är uppspelt över DirectX 10.1; varken Microsoft, Crytek eller Nvidia delar AMD:s entusiasm.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Som väntat.

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk

amd vill vara bäst helt enkelt med sina 10.1 kort men om det är bra spelar ingen roll bara man har högst siffra

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Avstängd

"Crytek kommer kanske inte ens använda DirectX 10.1-funktioner i framtiden" - svenskan?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

nu känner jag att ati springer upp på sitt rum för att gråta.

Permalänk
Medlem

lika värdelöst som DX 10 med andra ord.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
lika värdelöst som DX 10 med andra ord.

Vad snackar du om? Tycker du att det där är moget att klämma ur dig?
Kan du inte förklara istället vad du menar med det istället för att slänga ur dig en massa skitsnack. DX10 är långt ifrån värdelöst, men du kanske vet någon som inte jag vet. Förklara gärna.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Man borde få alla att köpa DX 10 kort först och få in der ordentligt innan man börjar försöka med 10.1 tycker jag.
ATi kanske var bättre utan AMD?

Visa signatur

DFI INFINITY NF Ultra M2, A64 X2 4600+ 65W, 4x1024Gb Kingston 533Mhz, NVidia GeForce 8800Ultra, 200+250Gb SATA Seagate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Vad snackar du om? Tycker du att det där är moget att klämma ur dig?
Kan du inte förklara istället vad du menar med det istället för att slänga ur dig en massa skitsnack. DX10 är långt ifrån värdelöst, men du kanske vet någon som inte jag vet. Förklara gärna.

han tycker helt enkelt att det är värdelöst med dx10
har sj ingen användning av dx10 så jag tycker samma
sånt är personligt så bli inte förbannad.
man ska älska inte kriga

EDIT: det sista där låt lite bögigt

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Konstigt att Nvida säger det som inte har något DX 10.1-kort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Vad snackar du om? Tycker du att det där är moget att klämma ur dig?
Kan du inte förklara istället vad du menar med det istället för att slänga ur dig en massa skitsnack. DX10 är långt ifrån värdelöst, men du kanske vet någon som inte jag vet. Förklara gärna.

Tittar man på Crysis så skiljer det inget mellan DX10 och DX9 om du gör lite tweaks för endel Crysis filer. Grafiken är identisk och kräver mindre i Xp än i Vista och du kan dessutom spela med ett DX9 kort och få en DX10 hypad grafik med ett kort som 7900GTX eller X1900XT om man så vill.

Så där är man lite blåst faktiskt men så klart _ska_ det finnas saker i DX10 som inte existerar i DX9 men tanken ska ju inte vara att man kan tweaka configs och resultera identiskt grafiskt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AstralDimension
han tycker helt enkelt att det är värdelöst med dx10
har sj ingen användning av dx10 så jag tycker samma
sånt är personligt så bli inte förbannad.
man ska älska inte kriga

EDIT: det sista där låt lite bögigt

Bara för att en person inte just nu för tillfället tycker att DX10 är något som man kan dra fördel av betyder det nödvändigtvis inte att DX10 ÄR dåligt. Förmodligen är han inte heller i en sådan position att kunna uttala sig om DX10 och vilka möjligheter som det ger. Om han nu skulle vara så pass insatt i DX10 så kan han ju gärna klämma ur sig något bättre, eller i alla fall förklara varför DX10 ÄR så dåligt.

Det han slänger ur sig är ju bara provocerande, hjärndött och onödigt.
Så därför kan han väl förklara varför också när han kommer med ett sånt påstående.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

jag tror inte han mena för oss alla utan att han sj inte har nån nytta av dx10,han rikta ju inte vad han sa mot någons kompetens om dx10 iaf,
strunt i detta nu blade

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AstralDimension
jag tror inte han mena för oss alla utan att han sj inte har nån nytta av dx10,han rikta ju inte vad han sa mot någons kompetens om dx10 iaf,
strunt i detta nu blade

Suck, ja det är nog lika bra. Är så less på hjärndöda inlägg bara.
Men det är väl bara att vänja sig. Det har ju varit så ett tag nu så...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Dx10 är rätt värdelöst just nu. Det drar ner prestandan med 25% för någon enstaka % snyggare. Ati kan inte ens köra Dx10 på grund av kass prestanda i R600. hur ska de klara Dx10.1 effekter då? Dx10 skulle möjligen kunan vara lite mer användbart under Xp då vista fortfarande har värdelös prestanda vid Sli. Titta bara på de senaste jämförelserna på nätet. Sli ger ofta inget alls i Vista.

De flesta spelföretag är eniga om att Dx10 är en ganska liten grej som hypats enormt via Microsoft. Därav spelen.

Kan du förklara vad som är så enormt bra med Dx10?

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

orka bråka.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om några år kommer vi se att Dx10.1 är grymt bra, men idag är det inget speciellt, det är fortfarande Dx9 som styr spelprogrammerarna. All teknologi tar tid att vänja sig vid, vare sig det handlar om mjukvara eller hårdvara.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

men va fan :S, läs mer. dx 10 är inte stort skilnad från dx9, men det är bättre uppbyggt så speltillvärkarna kan använda det lättare, dx 10.1 är snyggare, och dvs shader 4.1 mkt snyggare. jag kör dx 10 (10.1) om jag vill ha nått snyggt annars stannar man ju på 9

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk

Men skillnaden mellan dx10 och dx10.1 är väl nästan obefintligt? Skillnaden är bara att de få saker som inte krävdes i dx10 krävs nu i dx10.1 som t.ex. 4xAA. Jag vet dock inte hur senaste radeon kortet ska klara av det med tanke på de problem korten redan har med AA.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att skillnaden mellan DX10 och DX10.1 är som skillnaden mellan DX9b och DX9c, dvs. förhållandevis liten och obetydlig i inledningsskedet.

Att NVIDIA och deras nya kelgris Crytek tycker en massa i den här frågan känns däremot som en del i NVIDIA:s nya PR-strategi. Gällande MS så har jag inte sett någon officiell info och ser därför ders inblandning som ett försök från NVIDIA att stärka sina argument. Även om DX10.1 inte ger några större fördelar till en början har iaf. jag svårt att se nackdelen, dvs. precis som om det inte var någon nackdel med DX9c.

Permalänk

Känns som att CryTech inte riktigt har tänkt till i sitt uttalande att de inte tänker använda Dx10.1. Det är ju tänkt att förenkla för utvecklarna? Visar kanske bara på att de är köpta av nVidia. Tycker att det är synd att det har gått så långt med mutor och "sponsringar". Allt för att lura av den dumma konsumenten pengarna.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Grundtanken bakom Dx10 har väl framförallt varit att göra det enklare för utvecklarna. Kan tänka mig att att om man fortsätter att lägga till nya effekter och liknande så blir det nog rätt rörigt till slut så att man måste strukturera upp det hela med jämna mellanrum.
Visserligen finns en del nya effekter som ljus, rök och mer men det mesta har väl skett bakom kulisserna. Och Dx10.1 är väl ytterligare ett litet steg i den riktningen.

Men sen kommer väl Dx10.2 och hela karusellen sätter i gång igen och troligtvis har det rörts om lite så Nvidia är för och vice versa... Kanske

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

DX10 har ett lite mer städat bibliotek samt en hel del optimeringar jämfört mot DX9. Men att det skulle ge avsevärt mycket bättre grafik är bara en lögn som har bildats i den kanske största hypen inom datorhistoria när det gäller mjukvara.

DX10.1 är troligen en mycket liten förändring som i slutändan inte gynnar en konsument på något sätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
DX10 har ett lite mer städat bibliotek samt en hel del optimeringar jämfört mot DX9. Men att det skulle ge avsevärt mycket bättre grafik är bara en lögn som har bildats i den kanske största hypen inom datorhistoria när det gäller mjukvara.

DX10.1 är troligen en mycket liten förändring som i slutändan inte gynnar en konsument på något sätt.

Helt rätt. Det mesta man kan göra i DX10 kan man göra i DX9 också.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

ge det tid ffs. Det är ju helt nyfött ju. Sen om några år så är det andra bullar. (Hoppas jag)

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
DX10 har ett lite mer städat bibliotek samt en hel del optimeringar jämfört mot DX9. Men att det skulle ge avsevärt mycket bättre grafik är bara en lögn som har bildats i den kanske största hypen inom datorhistoria när det gäller mjukvara.

DX10.1 är troligen en mycket liten förändring som i slutändan inte gynnar en konsument på något sätt.

hallå glöm inte shader 4.1 mkt mkt bättre än 4

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milohenke
Skulle gissa på att skillnaden mellan DX10 och DX10.1 är som skillnaden mellan DX9b och DX9c, dvs. förhållandevis liten och obetydlig i inledningsskedet.

Att NVIDIA och deras nya kelgris Crytek tycker en massa i den här frågan känns däremot som en del i NVIDIA:s nya PR-strategi. Gällande MS så har jag inte sett någon officiell info och ser därför ders inblandning som ett försök från NVIDIA att stärka sina argument. Även om DX10.1 inte ger några större fördelar till en början har iaf. jag svårt att se nackdelen, dvs. precis som om det inte var någon nackdel med DX9c.

Jippie, ljud och 4xAA har blivit ett krav. Något som ATI stolt visar upp. Ljudet hade de redan och nu har de istället klämt in 4xAA på sitt R600 arkitektur som redan från början hade problem med AA. Med andra ord en försämring i prestandan eftersom man inte kan välja bort AA.
DX10.1 Är en bra förbättring men vi behöver inte den just nu. Vi behöver den nästa år. Vilket både MS och Nvidia säger. Nvidia passar också på att släppa sitt DX10.1 kort då.

Det finns inte ens spel som är exklusivt utvecklade för DX10 än vilket gör att dx9 spelen är relativt lika dx10 spelen. Att då vänta sig att man behöver ett dx10.1 kort nu innan vi ens vet ifall nuvarande dx10 kort duger.
Man bör alltid vänta och inte köpa de första korten som har nytt DX stöd ifall det är bra prestanda i det nya dx:et man är ute efter.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

http://www.sweclockers.com/imagebank/200710/IllumLiten001.jpg det räcker med denhär bilden så vill jag ha 10.1

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk

Haha, känns som om Microsoft/Crytek/Nvidia vill skadeskjuta AMD lite Stämmer säkert det dom säger, men känns fortfarande så. Fast finns ju iof 2 sidor av det. AMD marknadsför väl kanske DirectX 10.1 stenhårt för att locka konsumenter (såklart), medan Nvidia försöker övertyga konsumenterna att det inte gör någon skillnad.

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5