Radeon HD 3870 X2 fotograferad

Permalänk
Melding Plague

Radeon HD 3870 X2 fotograferad

Förra veckan verifierades det att AMD jobbar på ett dual-gpu-grafikkort som är två stycken Radeon HD 3870 på samma grafikkort. Detta grafikkort kallas för Radeon HD 3870 X2. Nu har ett fotografi på denna produkt publicerats.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Q: Varför gör man inte två cores i en och samma GPU som med CPUs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Q: Varför gör man inte två cores i en och samma GPU som med CPUs?

Det blir dyrare då lika bra att använda 2st av de man redan producerar ist för att sätta ihop en helt ny gpu =D

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

hur gör man med minnet nu då. sätter man in en delad 1024 krets eller. lär ju iaf bli bättre att ha två gpu:er som kan arbeta tillsammans betydligt snabbare om de får ordning på allt. skillnaden mot nvidias gx2 är ju att de är på samma pcb, vilket borde göra det bättre. men man borde iof göra på next gen nya ketsar och sätta de i dualcore och de ska då vara skapta för det. en som kan ta hand om psysx

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dibbqwaz
Det blir dyrare då lika bra att använda 2st av de man redan producerar ist för att sätta ihop en helt ny gpu =D

true, true

Permalänk
Medlem

intressant kort detta.... skulle dock vilja se kylningsanordningen och lite mått på de kortet... ser onekligen långt ut!

Visa signatur

Glass är gott

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kurik
intressant kort detta.... skulle dock vilja se kylningsanordningen och lite mått på de kortet... ser onekligen långt ut!

Om man använder atx-kortet som referensepunkt så lär väl kortet var runt 25-26 cm, då det verkar något längre.

Permalänk
Medlem

AAAhh! Vill ha! ... hoppas pris kommer snart ...

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk

vadå dyrare, lät ju bli bättre. dom har säkrt provat men utvecklingen måste ju gå framåt, vem vill ha 30cm kort?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
hur gör man med minnet nu då. sätter man in en delad 1024 krets eller. lär ju iaf bli bättre att ha två gpu:er som kan arbeta tillsammans betydligt snabbare om de får ordning på allt. skillnaden mot nvidias gx2 är ju att de är på samma pcb, vilket borde göra det bättre. men man borde iof göra på next gen nya ketsar och sätta de i dualcore och de ska då vara skapta för det. en som kan ta hand om psysx

Det undrar jag också. Om det nu blir så att detta kort fungerar som ett eller om det fungerar som två HX3870 i Crossfire. Om gpuerna inte skulle kunna dela på minnet så måste man ju ha 2 gånger 1Gb minne för att ge en effektiv minnesmängd på 1Gb?!

Annars är ju detta kort grymt intressant, Tänk om man kunde få se ett dubbelt så snabbt kort mot ett HD3870. Det skulle betyda att detta kort är mer än dubbelt så snabbt som ett X2900XT till samma energiutveckling. Det måste väl ses som ett framsteg.

Även att lyckas få dit två så här pass snabba gpuer på samma pcb är bra gjort.

Edit:
Jag undrar om man kan köra 4st Radeon HD 3870 X2 i Crossfire = 8st HD 3870!?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det undrar jag också. Om det nu blir så att detta kort fungerar som ett eller om det fungerar som två HX3870 i Crossfire. Om gpuerna inte skulle kunna dela på minnet så måste man ju ha 2 gånger 1Gb minne för att ge en effektiv minnesmängd på 1Gb?!

Annars är ju detta kort grymt intressant, Tänk om man kunde få se ett dubbelt så snabbt kort mot ett HD3870. Det skulle betyda att detta kort är mer än dubbelt så snabbt som ett X2900XT till samma energiutveckling. Det måste väl ses som ett framsteg.

Även att lyckas få dit två så här pass snabba gpuer på samma pcb är bra gjort.

Edit:
Jag undrar om man kan köra 4st Radeon HD 3870 X2 i Crossfire = 8st HD 3870!?

Hört talas om 2x1Gb=1GB? det har inte jag, möjligtvis på rambuss, men det var ju en flopp. Man kör ju såklart 512mb minne för en gpu, och 512mb för den andra.

Ett dubbelt så snabbt kort som HD3870 är väl ett HD3870 x2?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Hört talas om 2x1Gb=1GB? det har inte jag, möjligtvis på rambuss, men det var ju en flopp. Man kör ju såklart 512mb minne för en gpu, och 512mb för den andra.

Ett dubbelt så snabbt kort som HD3870 är väl ett HD3870 x2?

Två ggr 512MB blir inte 1GB med grafikkort eftersom både korten måste ha samma information lagrat då de ritar varannan linje i grafiken.

I praktiken får man sällan dubbel prestanda på detta sätt.

Annars så tycker jag fläkten borde vara lite större för lägre rpm. Detta kort blir ju svårt att byta kylare på.

Hellre väntar jag nästa generation än dubbla kort eller som denna, två i en.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Hört talas om 2x1Gb=1GB? det har inte jag, möjligtvis på rambuss, men det var ju en flopp. Man kör ju såklart 512mb minne för en gpu, och 512mb för den andra.

Ett dubbelt så snabbt kort som HD3870 är väl ett HD3870 x2?

Jo men det är ju det jag menar. Om detta blir som två st HD 3870 i Crossfire. Då kommer ju inte prestandan bli dubbelt så bra. 2 st kort i Crossfire ger ju inte dubbel prestanda från grafikkorten.

Om man nu också skulle behöva 512Mb minne till ena gpun och 512Mb minne till den andra för att totalt få 512Mb effektivt minne så skulle ju denna råprestanda ändå bromsas av endast 512Mb minne. Vissa spel måste ju ha mer än 1Gb minne. Så det skulle ju vara oklokt att inte ha ett så pass kraftfullt kort med 1Gb minne också. Vi såg ju tester med Crysis i höga upplösningar där mer än 512Mb minne behövdes.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Två ggr 512MB blir inte 1GB med grafikkort eftersom både korten måste ha samma information lagrat och då de ritar varannan linje i grafiken.

I praktiken får man sällan dubbel prestanda på detta sätt.

Annars så tycker jag fläkten borde vara lite större för lägre rpm. Detta kort blir ju svårt att byta kylare på.

Hellre väntar jag nästa generation än dubbla kort eller som denna, två i en.

Exakt. Detta kortet kommer att bestå utav två st HD3870 i Crossfire på en pcb så man kan nog knappast räkna med att får dubbel prestanda.

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem

att köra med 2 Radeon HD 3870 X2 vore riktigt grymt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holmb3rg
Exakt. Detta kortet kommer att bestå utav två st HD3870 i Crossfire på en pcb så man kan nog knappast räkna med att får dubbel prestanda.

Då är ju detta inte så intressant längre. För någon som kan förklara, varför kan man inte bara låta varje gpu att sammarbeta som en kärna och ge dubbla gpuprestandan och sedan dela på minnet när de ändå sitter på samma pcb?

Man får alltså ingen bättre prestanda än med två HD 3870?

Citat:

att köra med 2 Radeon HD 3870 X2 vore riktigt grymt

Att köra med 4 Radeon HD 3870 X2 vore riktigt grymt, om interfacet nu tillåter detta.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Dem såg ju extremt stora ut på bild, det känns som om grafikkorten blir som en egen "dator".

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
4st HD 3870 x2:

http://www.hardocp.com/image.html?image=MTE5NTEzNTQ3MERYcllOO...

Det där var väl inga X2.or?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
4st HD 3870 x2:

http://www.hardocp.com/image.html?image=MTE5NTEzNTQ3MERYcllOO...

Jag ser bara 4st HD 3870

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

det är inte 4 st x2,,

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Avstängd

Whoops..Ibland blir det fel..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kurik
intressant kort detta.... skulle dock vilja se kylningsanordningen och lite mått på de kortet... ser onekligen långt ut!

Att det blir långt kan du kallt räkna med!

Finns fler bilder här:
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Hört talas om 2x1Gb=1GB? det har inte jag, möjligtvis på rambuss, men det var ju en flopp. Man kör ju såklart 512mb minne för en gpu, och 512mb för den andra.

Ett dubbelt så snabbt kort som HD3870 är väl ett HD3870 x2?

RAMBUS, en flopp? har du ens haft rambus så du kunnat testa de monstrerna?
Snart kommer du med att det är en flopp att 2x800MHz DDR2 bara blir 400MHz styck....

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
vadå dyrare, lät ju bli bättre. dom har säkrt provat men utvecklingen måste ju gå framåt, vem vill ha 30cm kort?

Nåja, nu är detta kortet någon centimeter längre än 8800GTX, därmed inget att gråta över. Sedan är detta ganska preliminärt, precis som minnet på 256MBx2 och endast regulär Crossfire.

Om detta kortet blir fett så tror jag ATi kommer våga sätta en prislapp på 4200kr upp till 4500kr för att konkurera ut GTX/Ultra - då detta kortet kommer i Januari medan Nvidias nya G90 kommer först ett tag efteråt.
Detta om de har en version på 512MBx2, har de en modell på bara 256mbx2 kan jag tänka mig ett ganska mycket mindre pris och smidigare design.

Det viktigaste jag vill se med HD3890 (om vi utgår till att det är vad kortet kommer heta) så borde det vara Crossfire-X stöd (hardcore... 8 grafikkärnor) och en modell med 512MB och en med 1GB minne - och en bra AA-motor om HD3870 inte dag har en solid sådan - det är ju svårt att säga innan Catalyst 8.0 finns ute.

--

Att tänka på är ju att produkten inte är på marknaden än, så det finns utrymme för ATi har lyckas klämma ihop grejerna och få kortet mindre - men detta ser jag mer rimligt med en modell med mindre kvantitet minne då det behövs mindre yta att täcka (se t.ex. 8800GTS 640mb och 320mb).

När de visade HD2900XTX på sin tid var den också gigantisk, men ja, nu blev den aldrig av alls till slut.

Citat:

Ett dubbelt så snabbt kort som HD3870 är väl ett HD3870 x2?

Inte nödvändigtvis, t.ex. Crossfire/SLi ökar ju inte prestandan med 100% men som bäst upp till 85-90% i de bästa av världar.

Permalänk
Medlem

hahaha ingen kommer ju fan att kunna ha de kortet i sin dator iaf.. lol , räkna med stora problem när folk kommer att köpa de o sen passar inte skiten alls. , xP

Permalänk

Okej, dual GPU is here.
Hoppas nu att det presterar nu. Detta ska vara AMD's highend och _ska_ prestera bättre än GTX. Hoppas det i alla fall.

Ser väldigt stort ut. Många har ju struntat i GTX dels för längden. Skulle man köpa låda för att få plats med ett GTX så skulle allt bli dyrare. Detta kort ser ju ut att bli 29cm.

Undra hur strömförbrukningen på detta kort hamnar på.

Bra att de kommer med något high end i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Hört talas om 2x1Gb=1GB? det har inte jag, möjligtvis på rambuss, men det var ju en flopp. Man kör ju såklart 512mb minne för en gpu, och 512mb för den andra.

Ett dubbelt så snabbt kort som HD3870 är väl ett HD3870 x2?

Som andra har skrivit så dubbleras inte minnet för att du kör Crossfire eller SLI. 512+512 = 512 när det gäller grafikkort. Sedan att kortet har varsitt 512 är en annan sak men bara 512 används.
----------------------------------------------------------
För övrigt så kan Crossfire/Sli prestera 100% många gånger beroende på spel och upplösning. Men generellt så är det oftast kring 60% boost med Crossfire/SLI som ni andra skriver.
----------------------------------------------------------

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Om detta kort inte presterar bättre än ett GTX så är det ett totalt misslyckande från AMDs sida. Det bör vara minst jämsides med Ultras prestanda om de inte ska göra bort sig helt.
Eventuellt kanske de kan klara sig med runt GTX prestanda om kortet samtidigt har ett bra pris.
Jag tippar att prestandan kommer att ligga någonstans mellan GTX och Ultra.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

frågan är om det arbetar med CF mellan gpuerna eller om dom kör en bättre snabbare teknik, kanske har amd slängt in sin HT buss där det vore nog inte helt fel? hoppas det fungerar med varje spel, så typ spelet ser det som en single core men att båda arbetar.

när ni säger att 512+512 på kort bara är 512 så är det väll för att båda kortens minne har samma data?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Presterar det här bättre än GTX/Ultra plus att det får en vettig prislapp, så blir det kanske mitt nästa grafikkortsköp.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus