Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2004

Kör jag i dual channel?

Jag har ett moderkort (Asus P5GD2-X) som kan köra minnena i dual channel. Jag har satt in två identiska minnen (512 MB var) i de två första "minnes-kanalerna" och har då förstått att de automatiskt ska köras i dual channel. Detta enligt moderkortets manual och ett antal trådar här på Sweclockers.

Nu är det dock så att när jag bootar står det PC-4200 Sicngle Channel Mode, och i CPU-Z (senaste versionen) står det "Channels #: Single" under Memory.

Så min fråga är, kör mina minnen verkligen i dual channel? Jag nollställt BIOS till default utifall att jag kommit åt någon inställning, men det hjälpte inte. Kan man aktivera/avaktivera dual channel på något sätt? Jag har inte hittat någon funktion i BIOS och inte heller i moderkortsmanualen...

Minnena jag kör är dessa:

http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?ProdID=501008236...

Tack på förhand!
/Andreas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Minnena ska sitta i slotar av samma färg.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Står det "single" överallt så är det rätt övertygande att de just körs i "single", bara att byta plats på det ena minnet.

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2004

Ja de sitter inte i slotar av samma färg eftersom instruktionsboken sa att summan av minnena i de gula slotarna skulle vara lika med summan av minnena i de svarta, så jag satte en i varje... Ska ta och testa med att byta!

/Andreas