AMD Phenom recenserade

Permalänk
Melding Plague

AMD Phenom recenserade

Idag lanserade AMD sin Spider-plattform och därför även processorer i Phenom-serien. Den långa väntan sedan AMD först började prata om en motsvarighet till Intels Core 2-processorer är nu över. Enbart en fråga kvarstår: Hur bra är egentligen Phenom?

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Drar mer ström och presterar sämre än Q6600 i dom flesta tester? Dålig på att överklocka också... går inte så bra för AMD

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk

Yeess min prolle e bättre

Nä men skämt o sido så tycker jag det är lite synd faktiskt hade hoppats på mer från phenom. Fortsätter det såhär så kommer det bara vara intel kvar och då kan de höja priserna hur mkt de vill.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petoria
Drar mer ström och presterar sämre än Q6600 i dom flesta tester? Dålig på att överklocka också... går inte så bra för AMD

Det är ju fake.. AMD ger inte ut processorer till vem som helst och de som fick göra testerna fick åka till AMD's testlabb.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

De har faktiskt misslyckats med både Phenom och HD38xx serien.

Ingen av de presterar likvärdigt med konkurenten utan de blir tvungna att sätta låga priser vilket gör attd eint e får in pengar för att utveckla "bra" nya processorer och grafikkort.

Edit. Vadå fake. jag läste hela reviewn. De har fått tag på quad-cores men är missnöjda med att amd bjuder in testarna till något ställe där de ska hårdtesta hårdvaran i tahoe...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det är ju fake.. AMD ger inte ut processorer till vem som helst och de som fick göra testerna fick åka till AMD's testlabb.

jupp, så var det nog

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Väldigt synd. Dock inte otipat. Det går taskigt för AMD och stackars upslukade ATI kämpar i uppförsbacke. Funderar allvarligt på att bara köpa ett ASUS 790 FX mobo men fortsätta med min 6000+ tills AMD faktiskt har något värdigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det är ju fake.. AMD ger inte ut processorer till vem som helst och de som fick göra testerna fick åka till AMD's testlabb.

Låter ju väldigt troligt att AnandTech skulle fejka en review. För att inte tala om alla de andra sidorna som testat den.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det är ju fake.. AMD ger inte ut processorer till vem som helst och de som fick göra testerna fick åka till AMD's testlabb.

fanboy faaaaaanboy.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Efter den senaste tidens antydningar om prestanda här & där är väl inte detta någon överraskning direkt. Jag hade gärna sett betydligt bättre prestanda från phenom än detta. Finns i nuläget inte många anledningar att satsa på phenom tyvärr.

Det sorgliga är att detta betyder bara högre priser för konsumenter ett bra tag framöver.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Det enda problemet som jag ser det är att prestanda/pris förhållandet är sämre för phenom. Men det beror nog på att den lanseras nu och att utbudet är litet. AMD brukar annars alltid ha bra pris/prestanda i förhållande till intel.

Om den överklockar sämre är det dock helt klart en nackdel, för oss överklockare iaf.

Permalänk
Medlem

Kul att 5 st (5%) har röstat "Mycket bra!" i omröstningen. Jag undrar hur de tänker, kan någon som har röstat det förklara det för mig, för det går över mitt förstånd.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Undrar också hur dom som har röstat "Mycket bra!" tänker...

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att se. En Q6600 gör lätt 3,2 - 3,4 GHz 24/7, en hastighet som Phenom inte kommer i närheten av i dagsläget.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Jösses vad stryk de får. Detta är inge så bra egentligen. Intel kanske fläskar på med priserna.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Mycket tråkigt att se att det går så dåligt för både ATi och AMD. Får hoppas att de 2 kärninga kommer prestera bättre!

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Avstängd

Dålig yield, snabbaste processorn dras in dagen innan lansering, dålig prestanda, hög strömförbrukning, låga klockfrekvenser... kan inte bli annat än bra det här ju.

Köper nog AMD ändå, älskar dem

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd

Det här var precis som med RV670 helt väntat, de arbetade om på en befintlig kärna medans Intel kom med en kärna som var mer arbetet från grunden.

För de allra flesta så räcker Phenom gott och väl, i spel är det ändå grafikkorten som får mest att säga till om prestandan, i alla fall när man kör hyfsad hög upplösning.

Det viktiga är att AMD knappar in och att Intel inte längre har lika stor prestandaövertag.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Tråkigt... =/

Permalänk
Medlem

Anandtech och hardcop är seriösa i mitt tycke.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Kul att 5 st (5%) har röstat "Mycket bra!" i omröstningen. Jag undrar hur de tänker, kan någon som har röstat det förklara det för mig, för det går över mitt förstånd.

Personerna i fråga måste varit berusade och tryckt fel.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Väldigt synd. Dock inte otipat. Det går taskigt för AMD och stackars upslukade ATI kämpar i uppförsbacke. Funderar allvarligt på att bara köpa ett ASUS 790 FX mobo men fortsätta med min 6000+ tills AMD faktiskt har något värdigt.

Lite roligt att Phenom, i sitt nu dyra lanseringspris, kostar 200kr mer än 6400+. Priserna för Phenom kommer garanterat gå ned en del - men det ser ut som folk helt glömt t.ex. Overdrive och dylikt här och nu.

Finns det tester där alla kärnor används 100% och har skärmdumpar på detta? Eller hur belastningen ser ut i spel såsom World in Conflict, där utvecklarna nämnt att Quad-Core i grunden finns. Dock har de sagt detta i sina forum och inte något de flaggar med, men det kunde vara intressant att se.

Edit:
Jag beställda en MSI K9A2 för 1449kr idag, Komplett sänkte sina priser därmed hamnar den i en ännu intressantare prisnivå. Sedan funkar ju 6000+:an och liknande med AM2+ så det ginns egentligen inget som säger att man inte kan skaffa en 790FX-bräda tills Phenom gått ned i pris, kan tänka mig att 9500 kostar runt 1850kr till julen, då Intel säkert kommer sänka priset på sin Q6600 ytterligare - sedan är det ju AMD som vinner på ett priskrig, deras Phenom är billigare att producera än Intels 65nm-motsvarigheter och i övrigt inte långt från Intels 45nm-modeller med 8-12MB Cache då Phenoms, relativt låga, 4MB cache är billigare att producera eftersom de krävs förre transistorer.

Permalänk
Medlem

Lönt med Overdrive när det är svårt att klocka upp processorn till 3GHz?

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petoria
Lönt med Overdrive när det är svårt att klocka upp processorn till 3GHz?

Äsch, att en Phenom inte skulle komma upp i 3GHZ är bara skitsnack eller så beror det på o-optimerade BIOS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Kul att 5 st (5%) har röstat "Mycket bra!" i omröstningen. Jag undrar hur de tänker, kan någon som har röstat det förklara det för mig, för det går över mitt förstånd.

Antagligen dom med Q6600 osv som tycker att dom inte har gjort ett dåligt köp

Permalänk
Medlem

visste vi inte redan detta? det är väl i princip samma processor som serverprocessorn aight? tråkigt att de inte har mindre tillverkningsteknik så att det blir billigare att producera dem, amd har verkligen tappat ångan vad gäller processorer, hoppas att detta inte går ut över grafikkorten

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Kan inte typ ibm köpa upp amd snart och kasta en massa pengar på dom

Permalänk
Medlem

Jag tror att dom som har rostat - Mycket bra - har en Intel prolle.. men helt ok.. e lite av en fan boy so.. hoppas dock att dom fixar deras x3 och x2 prollar som kommer senare.. so dom fortfarande har en chans.. .. ..

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

AMD har nog nått ESS i rockärmen. Araber investerar inte i AMD i onödan

http://www.guru3d.com/newsitem.php?id=6131

Visa signatur

r_wateralpha 0.3