Permalänk

PCI-express 2.0. Recension?

Hejsan!

Undrar om någon sett något test/recension på den nya PCI-e 2.0-teknologin? Eftersom jag ändå skulle köpa ett nytt "bra" moderkort så slog jag till på X38-DQ6 med PCI-e 2.0-stöd och inväntar nu mitt 8800 GT-kort. Men då GT-kortet ändå redan finns ute hos vissa, och framför allt hos recensenter, så tycker jag att "någon" borde testat på ett moderkort som inte stöder 2.0 och ett som stöder 2.0. Någon som har sett något sådant?

/Pada

Permalänk

Skulle inte tro att du ser någon större skillnad med dagens grafkkort om du inte kör SLI/Crossfire. För dagens kort (single), så begränsar inte PCI-e 1.0.
Framtida kort med krav på större bandbredd kommer du nog märka skillnad med.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=45229

finns en del där angående detta.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Du märker störst skillnad när korten får minnesbrist. I det läget så blir effekterna av snabbare interface som störst.

Lågbudgetkort med lite minne är de som kan dra störst nytta av PCIe2, men de korten är ändå för långsamma. 4fps med PCIe 1.1 eller 6 fps med PCIe 2.0 (50% högre fps) kan kvitta. Det är ändå ospelbart.
Om samma siffror med 8800GT är 70 resp 73,5fps (5%) så kan även det kvitta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Om samma siffror med 8800GT är 70 resp 73,5fps (5%) så kan även det kvitta.

Det skulle jag inte säga är en liten skillnad ändå.